Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Seinällä roihuaa rakkaus ja muovinen olutmuki saa uuden elämän – nuoret taiteilijat valtasivat Amos Rexin

"Taidetta tarvitaan ihan kaikkeen", pohtii 24-vuotias kuvataiteilija Anna-Karoliina Vainio.

ANNA-KAROLIINA VAINIOn ryijy, seinäkudos.Aatami ja Eeva?
Anna-Karoliina Vainion teoksessa lukee, että rakkaus on sekä hunajaa, että myrkkyä. Taiteilijan mielestä se pitää paikkansa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle
Minna Rinta-Tassi
Avaa Yle-sovelluksessa

– Meidän sukupolven sanoma on muutos ja eteenpäin meneminen.

Näin sanoo 24-vuotias helsinkiläinen Anna-Karoliina Vainio.

Kankaanpään taidekoulusta valmistuneelta kuvataiteilijalta on Amos Rexin näyttelyssä värikäs ryijy. Hän laskee, että sen valmistamiseen meni ainakin tuhat työtuntia.

 ANNA-KAROLIINA VAINIO
"Taidetta tarvitaan ihan kaikkeen. Taide on kaikkialla ja kaikessa", pohtii kuvataiteilijaksi valmistunut Anna-Karoliina Vainio. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Vainiolle kierrättäminen on tärkeää ja teoksessaan hän on käyttänyt osaksi vanhoja villalankoja.

– Ryijyssä lukee rakkaus on hunajaa ja myrkkyä latinaksi.

– Onko se sitä?

– Kyllä se on.

Muovipilleistä tehty kaarimainen veistos.
Catrin Edlundin Plastinen koti -teokseen on käytetty 40 000 muovipilliä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Helsinkiläisen taidemuseo Amos Rexin näyttely Generation 2020 esittelee nuoren sukupolven nykytaidetta ja heidän ajatuksiaan.

Esillä on origameja, videoteoksia, valokuvia, veistoksia, piirustuksia ja tilataidetta. Ne tuovat esille nuoria mietityttäviä aiheita kuten ympäristö ja kestävä kehitys.

– Myös ilmasto- ja ihmisoikeusteemat näkyvät näyttelyssä, Anna-Karoliina Vainio sanoo.

Kaksi naista kuulokeet päässä vihreän pehmoveistoksen ympäröimänä
Amos Rexin näyttelyyn valittiin 150 teosta yli 1600 ehdokkaan joukosta. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Käytetyt muovimukit ovat päätyneet turkulaisen Venla Huhtisen huonekalujen materiaaliksi.

– Keräsin kertakäyttöisiä muovimukeja juhlista ja sulatin niistä tuotteita. Ne ottavat kantaa merien tilanteeseen, koska meret ovat täynnä muovia.

VENLA HUHTINEN
Turkulainen Venla Huhtinen opiskelee Lahden muotoiluinstituutissa kalustemuotoilun linjalla. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

24-vuotiaan Huhtisen mielestä taide on hyvä keino vaikuttaa ihmisiin. Täytyy vain tehdä kiinnostavia ja tunteita herättäviä teoksia, jotka saavat ihmiset miettimään.

– Minulla on positiivinen lähestymistapa. Paasaamisella ei saavuteta yhtään mitään.

– Maailman tilanne on huono, mutta edelleenkin uskon siihen, että ratkaisuja keksitään. Ei pidä olla huolissaan.

Valokuvia seinällä, valaisin, pöytä ja tuoli
Venla Huhtinen keräsi ja sulatti bilemukeja ja käytti niitä muun muassa lampunvarjostimen materiaalina. "Nämä ovat muovimukien viimeiset juhlat", hän sanoo. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Generation 2020 näyttelyn teokset valitsi kuvaiteilija Hannaleena Heiskan johtama raati.

Yli 1 600 ehdotuksen joukosta mukaan valikoitui töitä 80 nuorelta osaajalta. He ovat kaikki alle 25-vuotiaita ja suurin osa opiskelee jossakin taidealan oppilaitoksessa.

VERA DEN AREND
Kangasniemeläisen Vera Den Arendin mielestä taide voi lisätä ihmisten välistä ymmärrystä ja keskustelua. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

23-vuotias Vera Den Arend piirsi hiilellä ja lyijykynällä lohduttoman näyn metsästä, josta puut on kaadettu. Se oli hänen kotimetsänsä Kangasniemellä.

– Piirustuksissani lähdin pohtimaan, miten tilan tunne ja luonne ovat kotimaisemassani muuttuneet. Kotini ympäriltä kaadettiin kaikki metsät. Aluksi se oli järkytys, mutta muutoksiin tottuu.

Den Arend sai itse huomata, että taide auttaa käsittelemään vaikeitakin asioita.

– Taiteen avulla voi luoda hyvää oloa, tuoda esille ajatuksia ja mielipiteitä, hän sanoo.

VERA DEN AREND, hiilipiirros metsästä
Vera Den Arend sanoo, että puiden kaatamisessa oli jotain positiivistakin: "Nyt kodin tupaan paistaa aamuaurinko, koska puut eivät enää varjosta." Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Seppä, Lohikäärme ja Suomineito ovat torniolaisen Juho Könkkölän taittelemia pieniä origamihahmoja.

22-vuotias Könkkölä innostui origameista jo lapsena. Nyt hän suunnittelee mallinsa itse.

JUHO KÖNKKÖLÄn tekemiä fantasiaorigameja taistelussa.
Origami-hahmo syntyy yhdestä paperiarkista. Juho Könkkölä käyttää siihen Wenzhou-japaninpaperia. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Yhdessä origamissa on satoja taitoksia ja sen tekemiseen menee ainakin kaksi kuukautta.

– Nämä vaativat pitkää pinnaa, kärsivällisyyttä ja hahmottelukykyä, jotta arkeista saa tehtyä kolmiulotteisen mallin.

Könkkölä opiskelee kuvataiteilijaksi Lapin ammattikorkeakoulussa. Hänelle ja suurimmalle osalle nuorista Generation 2020 on ensimmäinen kerta, kun omia teoksia on esillä isossa näyttelyssä.

JUHO KÖNKKÖLÄ
Juho Könkkölän mielestä taide voi olla hyvä yhteiskuntakritiikin väline. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Taiteilijat kiittelevät taidemuseota siitä, että heihin suhtauduttiin arvostaen ja työt on laitettu näyttävästi esille:

– Raikas ja hyvä kokonaisuus. Kunnon valaistus.

– Mahtavaa päästä tällaiseen näyttelyyn.

– Upeaa saada oma teos paraatipaikalle.

Värikkäitä keraamisia taideastioita rivissä.
Generation on triennaali, joka järjestetään joka kolmas vuosi. Ensimmäisen kerran näyttely oli Amos Rexiä edeltäneessä Amos Andersonin taidemuseossa vuonna 2017. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Generation 2020 on esillä Amos Rexissä 12.2.-10.5.2020.

Suosittelemme