Kadulla liikkuessa ja autolla ajaessa korvakuulokkeista kuuluva musiikki lisää onnettomuusriskiä. Liikenneturvan asiantuntija Mari Voutilainen mukaan kuulokkeet ovat iso riski erityisesti liikenteessä pyöräillessä, kävellessä ja autolla ajaessa.
– Kuulokkeita näkee katukuvassa todella paljon. Langattomat kuulokkeet ovat osaltaan lisänneet niiden käyttöä. Olemme huolissamme kuulokkeiden käytöstä liikenteessä, kertoo Voutilainen.
Kuulokkeet päässä kävelevät ja pyöräilevät ihmiset ovat usein lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Monet kokevat musiikin kuuntelun rakentavan itselle oman maailman, jonka kautta voi estää muut häiriötekijät.
– Kuuloaistin blokkaaminen on iso riski havainnoinnille liikenteessä. Ihminen näkee eteen ja sivuille, mutta takaa tulevan liikenteen lähinnä kuulee, Voutilainen muistuttaa.
Jos kuuloaisti on musiikin kuuntelun käytössä, ihminen havainnoi ympäristöä liikenteessä lähinnä näkö- ja hajuaistinsa kautta.
Lisäksi musiikin kuuntelu vaikuttaa ajatteluun ja tunteisiin.
– Ne ovat aivan muualla kuin liikenteessä, jos ihminen kuuntelee esimerkiksi musiikkia vastamelukuulokkeilla, Mari Voutilainen sanoo.
Voutilainen näkee vastamelukuulokkeet kaikkein petollisimpina: niiden läpi ympäristön äänimaailma ja hälytysajoneuvon ääni eivät kuulu lainkaan.
Moni ei ajattele sitä, että kuulon avulla havannoidaan muiden ajoneuvojen nopeuksia ja autojen kokoa ja malleja. Esimerkiksi lähestyvän rekan ääni on toisenlainen kuin linja-auton.
Autolla ajava kuljettaja voi saada kännykän käytöstä sakon, mutta musiikin kuuntelussa rajanveto on hankalampaa.
– Tieliikennelaissa sanotaan, ettei mobiililaitteita saa käyttää niin, että ne häiritsevät ajoneuvon hallintaa. Käytännössä esimerkiksi kuulokkeilla tapahtuvan musiikin kuuntelun haitallisuutta on kuitenkin hankala mitata, Voutilainen pohtii.
Justus Salonen, 18, kuuntelee musiikkia kaupungilla kävellessään
Joensuun keskustan tuntumassa kävelevä Justus Salonen kertoo kuuntelevansa musiikkia korvakuulokkeilla usein. Pyöräillessä hän ei kuulokkeita käytä, koska haluaa keskittyä maisemiin.
Kaupungilla kävellessä hän kuitenkin kaipaa musiikin kuuntelua.
– Kuulokkeet laitan korville jo bussissa istuessa. Se on sellaista ajanvietettä ja osittain ihmisistä eristäytymistäkin, Salonen sanoo.
Vaaratilanteita Salosen eteen ei ole toistaiseksi tullut.
– Tarkemmin pitää kyllä katsoa suojatien ylitykset. Tiettyjä varoitusääniä ei kuule, esimerkiksi auton moottorin ääntä.
– Helppo uskoa, että kuulokkeet ovat jonkinlainen turvallisuusriski, jos on huolimattomalla tuulella, Salonen pohtii.
Vastamelukuulokkeita Salonen ei käytä, eikä koe tarvitsevansa niitä.
Tavallisten nappikuulokkeiden läpi ympäristön taustamelut osittain kantautuvat – ja saavatkin Salosen mukaan kantautua.
Poliisi: vakavampia onnettomuuksia ei ole tiedossa
Komisario Seppo Porokka Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo, että kuulon sulkeminen aistien kentästä voi olla vaaraksi henkilölle itselleen:
– Maaseudun rauhassa kuulokkeista ei välttämättä ole haittaa, mutta liikenteen seassa kuulokkeet saattavat tehdä liikennetilanteista yllättäviä.
Varsinaisia vakavampia onnettomuuksia, joiden osasyynä olisivat kuulokkeet, ei Porokan tiedossa ole.
– Se, että olisiko lainsäädännössä päivitettävää kuulokkeiden takia, sitä en osaa näin äkkiseltään arvioida. Yleisestikin lainsäädäntö kulkee uusien trendien jäljessä, Porokka sanoo.
Poliisi pitää sen sijaan kännykkäratsioita, joissa puhelin kädessä autoa ajavia henkilöitä sakotetaan.
– Se on valitettavasti ihan päivittäisvalvontaa. Ihmiset käyttävät puhelinta autolla ajaessa harmillisen paljon, Porokka sanoo.
Jalankulkijoille ei ole säädöksiä, jotka rajoittaisivat esimerkiksi puhelimen käyttöä liikenteessä.
Ovatko korvakuulokkeet liikenteessä mielestäsi turvallisuusriski? Oletko törmännyt vaaratilanteisiin, joihin on liittynyt musiikin kuuntelu korvakuulokkeilla tai vastamelukuulokkeilla? Aiheesta voi keskustella 26.2 klo 23 asti.
Lue lisää:
Apple teki loppuvuonna yllätystuloksen – puhelinten ja kuulokkeiden myynti veti joulukaupassa
Kävelyä ja pyöräilyä halutaan lisätä – kunnille 3,5 miljoonaa euroa reittien kehittämiseen