Monte Carlon ohella maailman vanhimpiin rallikisoihin kuuluva Jyväskylän MM-ralli juhlii elokuussa 70-vuotista taivaltaan Portugalin, Italian ja Kenian MM-rallien jälkeen. Juhlakisan erikoisuus on, että jokainen neljästä kisapäivästä päättyy kaupunkierikoiskokeisiin.
Ralli alkaa torstaina 6. elokuuta Harjun erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina Laajavuoren powerstageen eli supererikoiskokeeseen.
– Ei aina haluta mennä sieltä mistä aita on matalin, joten tehtiin sunnuntain päätöspätkästä haastava eli kilpailijat ajavat sen ympyrän muotoisena kahteen kertaan, kertoo reitistä vastaava Jyväskylän MM-rallin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.
Harju ajetaan keskustassa myös perjantaina ja Laajavuori lauantaina. Voittajia juhlitaan sunnuntaina poikkeuksellisesti heti kisan jälkeen podiumilla Laajavuoren juurella.
Kalle Rovanperän ”navigaattori” eli kartanlukija Jonne Halttunen pitää Laajavuoren maalijuhlallisuuksia onnistuneena ratkaisuna.
– Siinä saa tuoreemmat tunteet kuljettajiltakin. Vähän kuin formuloissa, ei lähdetä erikseen ajelemaan mihinkään.
Jonne Halttunen kuvailee Laajavuoren erikoiskoetta tekniseksi pätkäksi, jossa on paljon käänteitä ja nopeita osuuksia, kun noustaan mäkeä ylös ja lasketaan alas.
– Tässä on hieno twisti eriluonteisia teitä, katsojilla on helppo tulla pätkälle ja näkymät on isot. Powerin merkitys on aika iso, kun voittajaa saa viisi extrapistettä. Luulen että Laajavuoressa nähdään monenlaista actionia.
Laajavuoren erikoiskokeella on vuodesta 1970 alkaen kisattu yhteensä 24 kertaa, viimeksi vuosina 2010 ja 2011. Vuonna 2010 Jyväskylän 60-vuotisrallissa Laajavuoren erikoiskokeen nasevimman kommentin lohkaisi formuloista pariksi vuodeksi ralliauton rattiin hypännyt Kimi Räikkönen.
– Ei ehdi paljon katsella.
Kallen isä Harri Rovanperä ei urallaan ajanut kertaakaan Laajavuoressa. Lähellä se oli vuonna 1996, kun Fordin vaihteisto petti edellisellä erikoiskokeella Lankamaassa. 1996 Laajavuoren erikoiskokeen nopeimmat olivat samalla ajalla Tommi Mäkinen ja Carlos Sainz.
– Laajavuori on huima, vaikea ja kovavauhtinen pätkä, jossa on pitkiä ja vaikeita mutkia. Toivottavasti se ei mene kovin pehmeäksi, Harri Rovanperä pohtii.
Keski-Suomen sorateiden historia näkyy monipuolisesti myös metsäerikoiskokeilla.
– Mukaan mahtuu tuttuja suosikkeja, mutta myös uusia tuttavuuksia nykykuljettajille, kuten huikea Arvaja ja paljon toivottu Humalamäki, kertoo Kari Nuutinen.
Viime vuosien nuoteilla ei kisassa pärjää, sillä viidennes reitistä on WRC-aikakaudella kokonaan ajamatonta. Viime vuoden reitistä on säilytetty vain kolmasosa.
Jonne Halttunen nostaa maastopätkistä suosikeikseen Arvajan Jämsän suunnalla ja Humalamäen paluun.
– Sitä ei varmaan kukaan nykykuskeista ole ajanut. Reitin kruunaa hienosti sunnuntaina kahteen kertaan ajettava Oittila ja kisan päätös Laajavuoressa.
Ouninpohja liian hurja juhlaralliin
Rallifanien toiveista huolimatta hurjista nopeuksista tunnettua Ouninpohjaa ei saatu sovitettua rallireittiin. Sen kohtaloksi koituivat nykyiset rallisäännöt.
– Yhdessä FIA:n linjausten kanssa todettiin, että Ouninpohjan klassikko ei sovellu sellaisenaan nykyautoille. Päädyttiin kompromissiin ja osa Ouninpohjaa on mukana tutussa Kakariston erikoiskokeessa, lohduttaa Nuutinen.
Kauden kahdessa ensimmäisessä MM-rallissa Monte Carlossa ja Ruotsissa säväyttänyt Kalle Rovanperä ei pidä mahdottomana suomalaisten kolmoisvoittoa elokuussa Jyväskylässä.
– Olen ollut 2000-luvulla katsojana kaikissa Jyväskylän ralleissa ennen kuin itse pääsin kilpailemaan. Etenkin nyt juhlavuonna on mahtavaa päästä ajamaan kilpailu WRC-autolla.
Rovanperä kuvailee Suomen MM-rallin kaltaisten teiden sopivan hänelle hyvin.
– Tänä vuonna vauhditkin muuttuvat ja hetki voi mennä treenatessa, mutta Ruotsin MM-rallin onnistuminen kasvatti ehdottomasti luottoa omaan tekemiseen, puuppolalainen Rovanperä tunnustaa.
Kallen ajo konepelti pystyssä 2018 kisassa ikuistui rallihistoriaan
Rallireitin varrelta Vesangasta kotosin oleva kartanlukija Jonne Halttunen odottaa myös innolla Jyväskylän kisaa.
– Se on meille kotiralli, helkkarin nopea ja siitähän me tykätään. Se on meille molemmille unelmien täyttymys, kun päästään ajamaan kisa WRC-autolla.
Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen vahvin muisto Jyväskylästä liittyy vuoden 2018 Jyväskylän ralliin. Rovanperä kohautti R5-autolla ajamalla koko Päijälän erikoiskokeen konepelti pystyssä.
–Kun tultiin takaisin Jyväskylään, niin en ole koskaan ennen sitä enkä sen jälkeen nähnyt niin paljon kannustajia tiellä. Kun Kallea harmitti aika raakasti, sanoin hänelle, että huomaatko: olet pienessä kansallissankarin maineessa, kaikki hurrasivat ja osoittivat myötätuntoa.
Halttunen myöntää, että sillä hetkellä negatiivinen kokemus on jälkeenpäin tuntunut ihan makealta.
Kaikki erikoiskokeet suorina Yle Areenassa ja Ralliradiossa
Televisiossa ja verkossa suomeksi selostettua MM-rallia on nyt luvassa enemmän kuin koskaan. Yle näyttää juhlavuoden kunniaksi Jyväskylän rallin kaikki 24 erikoiskoetta suorina lähetyksinä Yle Areenassa. Lisäksi erikoiskokeita lähetetään TV2-kanavalla.
Legendaarinen Ralliradio täydentää Ylen rallitarjontaa kisan alusta loppuun. Ralliradio juhlistaa 70-vuotiskisaa muun muassa koko yön kestävällä erikoisohjelmalla perjantain ja lauantain välisenä yönä.
Kisajärjestäjä AKK Sports Oy ja rallin isäntäkaupunki Jyväskylä tarjoavat synttäreiden kunniaksi rallipassin haltijoille maksuttomat yleisökuljetukset Laajavuoren erikoiskokeille. Samalla pyritään vähentämään liikenneruuhkia Jyväskylän muutoinkin ruuhkaisessa keskustassa.
Lue lisää:
Jyväskylän rallin värikkäät vaiheet – pelti auki, jalka paketissa ja makkara suussa