Kriisitilanteen tapahtuessa tiedontulva mediassa on valtava. Koronaviruksen levitessä tietoa epidemiasta ja toimintatavoista haetaan valtioiden omilta tiedotuskanavilta sekä muilta viranomaisilta.
Tänä päivänä kuitenkin kaikista nopeimmin laajan yleisön tavoittavat sosiaalisen median vaikuttajat. Somevaikuttajilla eli influencereilla seuraajia on usein kymmeniä tuhansia.
Tämän vuoksi myös Suomen valtioneuvosto on ottanut somevaikuttajat mukaan jakamaan oikeaa tietoa koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusolosuhteissa.
Valtioneuvoston kanslia ja huoltovarmuusorganisaatioon kuuluva Mediapooli tekevät nyt yhteistyötä riippumattoman vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayrityksen PING Helsingin kanssa.
PING Helsinki edustaa koko sometoimialaa mediayhtiöiden verkoston johtamassa Mediapoolissa. Verkostossa on mukana muun muassa Yle ja Sanoma sekä viranomaisia.
Vaikuttajamarkkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Emmi Nuorgam on tunnettu somevaikuttaja. Hän näkee, että Suomessa somevaikuttajien vaikutusvalta on juuri nyt tunnistettu aivan ennennäkemättömällä tavalla.
– Varsinkin nyt koronan aikaan se korostui, kuinka paniikki lähti leviämään sosiaalisessa mediassa. Sitä on hirvittävän hankalaa enää hillitä, mikäli viranomaistiedotus ei toimi siellä, missä ihmiset ovat, kertoo Emmi Nuorgam.
Viranomaisilta tuleva tieto muuntuu somessa kansankielelle
Aina kun Valtioneuvosto tai pääministeri Sanna Marin antaa ohjeita tai määräyksiä, tarkoituksena on pyrkiä muokkaamaan valtiolliset tiedotukset somevaikuttajille ymmärrettävään muotoon.
Lisäksi tarkoituksena on jakaa ohjeita ja katkaista mahdollisilta huhuilta siivet sosiaalisessa mediassa. Yhteistyöllä pyritään faktatiedon levittämiseen.
Nuorgam sanoo, että Yleisradio tai valtion tiedotuskanavat eivät ole kaikkien ihmisten ensisijaisia paikkoja löytää tietoa.
– Meillä on hirveä määrä vaikuttajia, jotka tavoittavat saman verran ihmisiä kuin vaikkapa sanomalehdet tai kaupalliset radiokanavat. Someyleisöt ja massat ovat älyttömän kokoisia. Monilla saattaa olla seuraajia useita kymmeniä tai satoja tuhansia, kertoo Nuorgam.
Nuorgam mainitsee erinomaisena esimerkkinä suomalaisen tubettajan Roni Backin tuottaman videon, jossa kerrotaan ajankohtaista tietoa koronaviruksesta. Back haastatteli maanantaina videolleen ministeriä ja THL:n asiantuntijoita koronaviruksesta. Video julkaistiin keskiviikkona ja jo perjantai-iltapäivään mennessä video oli tavoittanut yli 100 000 katselua
Ajankohtaista faktatietoa kertova video sai todella paljon kiitosta. Videolla puhutaan kieltä, jota suuri joukko seuraajia ymmärtää.
– Ihmiset ottavat sen tiedon eri tavalla vastaan. Nykyisin kaivataan sellaista tiedon validioimista. Halutaan kuulla tietoa ihmisiltä, joihin normaalistikin luotetaan ja joiden viestien äärellä ollaan, kertoo Nuorgam.
Somekansan medialukutaito vahvistuu kriisin keskellä
Sosiaalinen media perustuu vahvasti vuorovaikutukseen yleisön kanssa ja siihen millaista keskustelua käydään. Sosiaalisen median vaikuttajilla on mahdollisuus vahvistaa viranomaistahojen viestiä siitä miten kansalaisten tulisi poikkeusolosuhteissa toimia.
Koronavirustiedotuksen keskellä Nuorgam on huomannut paljon positiivista edistymistä. Ihmisten kriittinen medialukutaito on selkeästi kehittynyt valtavasti ja somessa puututaan myös väärän tiedon levittämiseen.
– Ihmiset ovat olleet skarppina. On ollut mahtavaa huomata, että miten ihmisten medialukutaito vahvistuu ja ihmiset puuttuvat siihen, mitä joku somessa jakaa. Jos joku jakaa somessa tietoa, joka ei pidä paikkaansa, siihen puututaan ja sanotaan, että älä jaa tällaista, jos sille ei ole perusteita, sanoo Nuorgam.
Korjattu 5.10. klo 13.25: Mediapooli kuuluu huoltovarmuusorganisaatioon, ei huoltovarmuuskeskukseen. Mediayhtiöt eivät omista Mediapoolia, mutta sitä johtaa mediayhtiöiden verkosto, jossa on mukana muun muassa Yle ja Sanoma sekä viranomaisia.