Varhain lauantain valjetessa erikoiskuljetukseen valjastetun kuorma-auton moottorin kierrokset nousivat päättäväisesti. Tampereen ratikan matka Otanmäen Škoda Transtech Oy:n tehtaalta kohti kotia alkoi varovaisesti kierroksia nostaen.
Historiallista lastia siirrettäessä ei ole lupa hoppuilla. Matkaa on valmisteltu ja suunniteltu tarkoin. Reilusti yli 40-metrinen kuljetus ei taitu pienistä risteyksistä, eivätkä nopeat käänteet muutenkaan kuulu arvokuljetuksen kuvioihin.
Ensimmäisen ratikkakuljetuksen arvioidaan saapuvan Tampereelle varhain sunnuntaiaamuna.
Kun radiossa lauantaina on kerrottu erikoiskuljetuksesta matkalla Kajaani–Kuopio–Mikkeli–Lahti–Riihimäki–Tampere -välillä, kyse on Tampereen ratikan kevätretkestä.
Kevätretkeilijän massiivisesta olomuodosta johtuen maantieliikennettä joudutaan paikoin pysäyttämään, mutta toivottavasti sopu antaa sijaa maaliin saakka.
Tässä jutussa olemme seuranneet erikoiskuljetuksen etenemistä lauantaipäivän maantieliikenteessä. Jutun lopussa olevan linkin kautta voit edelleen lähettää kommenttisi tai kuvan, jos ratikkakuljetus osui matkasi varrelle.
Kello 22:20 Ratikka varikolla Tampereella
Ratikka on vihdoin perillä varikolla Tampereella ja se ajetaan lopulta myös talliin.
Kello 18.36 Loppusuora häämöttää
Tieliikennekeskuksen mukaan kuljetus liikkuu klo 18:30–20:30 3-tiellä välillä Hämeenlinna–Tampere. Liikenne pysäytetään ajoittain. Kuljetus on arvion mukaan perillä klo 21 mennessä.
Kello 18.07 Tauon paikka
Kuljetus pitää pienen tauon Janakkalassa. Matkaa on jäljellä vielä 90 kilometriä. Ratikan on ilmoitettu saapuvan Hervannan varikolle lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
Kello 17.05 Niin hienot fiilikset
Tampereen Ratikan toimitusjohtaja Pekka Sirviö on seurannut lauantaisen operaation vaiheita luottavaisena. Nyt nähdään käytännössä kaikki se pitkä suunnittelutyö, mitä on pähkäilty edellisten kuukausien ja viikkojen aikana.
– Olen seurannut kuljetuksen etenemistä median välityksellä ja ihan lyhyesti juttelin meidän viestinnän ihmisten kanssa. Kuljetus on ammattilaisten käsissä, he tekevät hienoa työtä, Sirviö hehkuttaa.
Seuraava etappi tamperelaisessa projektissa alkaa silloin, kun vaunu lasketaan alas lavetilta varikkopaikalleen.
– Fiilikset ovat niin hienot ja odottavaiset. Siitä kun sopimus allekirjoitettiin vuonna 2017, varmasti ovat kymmeniä tuhansia tunteja ihmiset tehneet töitä tämän kaiken eteen.
Ratikkayhtiössä on kuulosteltu kaupunkilaisten tunnelmia, sillä suuri liikennehanke herättää tunteita edelleen, puoleen ja toiseen. Lauantaiseen kuljetusoperaatioon on tullut sävyjä, jotka ilahduttavat ratikkaväkeä suuresti. Monsteriksi jo alkumatkassa ristitystä kuljetuksesta tuli pieni lauantainen ilmiö.
– Se kuulostaa hienolta. Juuri tähän on pyritty, tällaista halutaan isolta joukkoliikennehankkelta, Sirviö iloitsee.
Toimitusjohtajan puhelin ei ole vaatinut liikaa huomiota lauantaina eikä Sirviö usko viestitulvaan illan edetessäkään. Jos puhelin heittäytyisi vaativaksi, se olisi merkki siitä, että jotain on mennyt pieleen.
– En huolehdi liikoja. Meillä on ammattilaiset asialla.
Kello 16.45 Odotettu ilmestys
Saimme jälleen havainnon ja terveisiäkin!
– Hei! Näimme ratikan Kärkölässä, Lapinnummen kohdalla olevalta levähdyspaikalta noin klo 16:25. Terveisin ex-hervantalainen ja ratikkaa kovasti odottava.
Kello 16.25 Reipasta marssivauhtia
Liikenneviraston tieliikennekeskuksessa Tampereella seurataan suomalaisten maanteiden jokaista päivää ja yötä. Lauantai on ollut liikenteessä aurinkoinen mutta hiljainen eli juuri sopiva ratikkakuljetusta varten.
– Kuljetus on päässyt tulemaan reipasta marssivauhtia. Se on kuitenkin onneksi vain pitkä, ei liian leveä eikä liian korkea, joten kaista riittää, kuvaa tieliikennekeskuksen päivystäjä Ossi Riikonen.
Riikosella on aitiopaikka kuljetuksen seurantaan, joten hän paljastaa viimeisimmän havainnon.
– Kuljetus lähtee Lahdesta tietä 54 eteenpäin.
Kello 15.55
Olisikohan nyt havaintoja erikoiskuljetuksesta Lahden seudulla?
Kuviakin meille saa edelleen lähettää, viestisi voit laittaa alla olevaan kommenttikenttään. Kuvia ja videoita voi myös lähettää osoitteeseen tampere@yle.fi. Ratikan uudessa kotikaupungissa niin kovasti odotetaan kuulumisia matkan varrelta
Kello 15.30 Värillä oli väliä
Erikoiskuljetuksessa ratikkaa ei juurikaan ole kattoa lukuunottamatta tarvinnut suojata. Matkan varrella sää on myös sopivasti suosinut vähäpukeista kevätkulkijaa.
Tampereen ratikan väriksi valikoitui punainen jo kaksi vuotta sitten käydyssä äänestyksessä. Tiilenpunainen väri sai lähes 14 000 ääntä, joka oli 59 prosenttia kaikista annetuista äänistä.
Miltähän muuten se toinen vaihtoehto, vaaleansininen näyttäisi nyt tuossa kuljetuksen kyydissä?
Kello 14.50
Tampereen ratikka pääsee huomisaamuna kotiinsa vajaakuntoisena. Varikolla se otetaan vielä varusteltavaksi ja monenlaiseen muuhunkin syyniin. Esikoinen ei jää pitkäksi aikaa yksinään uuteen kotikaupunkiinsa, sillä syyspuolella muuta ratikkaperhettä alkaa muuttaa kohti Tamperetta.
Kaikkiaan Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. Raitiovaunut rakennetaan Kajaanin Otanmäen vaunutehtaalla, . Uudet vaunut ovat yli 37 metrisiä, ne ovat rakenteeltaan kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Jo keväällä kaupungin katukuvassa nähtiin testiajossa ollut raitiovaunu. Ratikkaliikenne alkaa Tampereella reilun vuoden kuluttua, syksyllä 2021.
Kello 14.20 Lusissa ollaan!
Radio Suomen kuuntelijat ovat pitäneet meidät hyvin kartalla siitä, missä kuljetus etenee. Iltapäivään on odotettavissa taukoa, mutta hetki sitten arvolasti ikuistettiin Lusin varalaskupaikalla.
Kello 13.45 Raiteitahan olisi olemassa?
Raitiovaunukuljetuksen etenemisessä on havaittavissa selvästi hilpeitä ja humoristisia sävyjä. Uutissivun keskustelussa huomautetaan, että eikös ne huomanneet, että ratikan olisi voinut tuoda Tampereelle raiteita pitkin?
Rakennettua junaliikenteen raideväylää on toki olemassa ratikan lähtöpaikasta Kajaanista Tampereelle saakka, joten sinällään vitsailussa on pointtinsa. Junan kyydissä ratikka ei tule, kuljetuksissa on esimerkiksi omat korkeussääntönsä. Mutta eipä olisi ratikka päässyt junaraiteita pitkin uuteen kotiinsa, vaikka olisi hypännyt itse raiteille ja vaikka muu tekniikka olisi pelittänyt yhteen junaliikenteen vaatimusten kanssa.
Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä. Suomen junaliikenteessä on käytössä niin kutsuttu leveä raideleveys 1 524 mm. Miksi näin?
Ensimmäinen suomalainen rautatie kulki Helsingistä Hämeenlinnaan ja se avattiin vuonna 1862. Jo vuonna 1851 oli avattu rautatie Pietarista Moskovaan ja tuolloinen raideleveys oli 1 524 mm. Oli siksi luontevaa, että Suomessa otettiin käyttöön venäläinen raideleveys, olihan Suomi tuolloin vielä osa Venäjää. Venäjälle leveä raide tuli muuten Yhdysvalloista.
Mikkeli män justiinsa!
Esa Pakarinen lauloi Savonmuan Hilmasta, kuinka kaunis oli ilma ja vielä kauniimpi oli Hilima. Kauneus on katsojan silmässä mutta kyllä raitiovaunun kuljetusta ihasteltiin tänään myös Mikkelin lauantailiikenteessä.
Pakarisen viisussa huikattiin Mikkeliin mänijöitä? Joutunevat Etelä-Savossa edelleen miettimään muita kulkupelejä, sillä ratikka "män justiinsa".
Kello 12.40
Perinteiset liikennetiedotteet päivittävät tieliikenteen poikkeuksia ja niin myös raitiovaunun matkan etenemistä. Maakunta vaihtuu pian Etelä-Savosta Päijät-Hämeeseen.
Ratikan kuljetus ajoitettiin hiljaiseen tieliikennepäivään mutta jokaisen taajaman kohdalla liikennettä on ilman 47-metristä "pientä" häiriötekijääkin.
Kello 12.09
Erikoiskuljetuksesta tulee liikennetiedote nyt Mikkeli-Lusi -välille. Seuraavien hetkien aikana toivotaan taas kärsivällisyyttä, sillä liikennettä pysäytetään ajoittain.
Kello 12.00
Erikoiskuljetuksen massiivisuus on maantieliikenteessä poikkeava ja kiinnostava näky. "Monsteri" on todennäköisesti lämmöllä annettu liikanimi. Aurinkoisena päivänä tällaista näkyä ihmetteli myös Radio Suomen lähetystä kuunnellut Vesku.
Kello 11:35
Ratikka on saanut maantieliikenteessä osakseen huomiota ja Radio Suomen Lauantaitalkoissa ollaan jo leukavasti liikenteessä. Ratikkaa on kuvattu monsteriksi ja Siilinjärven ohittamisesta tuli juontaja Olli Haapakankaan jutuissa jo melkein Ruokolahden leijonaan verrattava elävä legenda. "Siilinjärven ratikka", siinäpä iloa lauantaihin.
Kello 10:45
Jonoahan oli odotettavissakin, koska pitkä erikoiskuljetus ei taitu helposti kaikissa kurveissa eikä varsinkaan tietöiden kohdalla. Näin Lauantaitalkoiden kuuntelija kuvasi jonotilannetta:
– Täällä sitä edetään, 5 km tunnissa ratikan perässä jonossa, lähellä Kielkalliota. Hieno on ratikka, mutta toivottavasti kulkee Tampereella vähän nopeammin kuin viitostiellä.
Kello 10.15
Matka etenee aurinkoisessa säässä. Ratikka bongattu Juvan ABC:n kohdalla. Radio Suomen Lauantaitalkoisiin kuvan lähetti Seppo Viljakainen.
Kello 10.07
Ratikkakuljetuksen reittivalintoja ovat monet miettineet. Tarkkaa reittiä ei ole kerrottu julkisuuteen. Sinällään ymmärrettävää, koska kuljetukseen liittyy monia haasteita ilman iloisia tienvarsikokoontumisiakin.