Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Hallituksen lisäbudjetin panostukset saavat Pirkanmaalla kiitosta – Vaitinaron risteykseen remontti jo elokuussa

Maakuntajohtaja Esa Halme nostaa esiin myös lisäyksen korkeakoulujen opiskelupaikkoihin.

Vaitinaron risteys Tampereella.
Vaitinaron risteyksen ahtaus aiheuttaa pahoja jonoja ruuhka-aikaan, vaikka keskellä päivää liikenne soljuukin hyvin. Kuva: Miikka Varila / Yle
Mari Siltanen
Avaa Yle-sovelluksessa

Pirkanmaalla ollaan pääosin tyytyväisiä hallituksen mittavan lisäbudjetin antiin.

Muun muassa monet maakunnan liikennehankkeet saavat lisää rahaa.

Maakuntajohtaja Esa Halme listaa kolme pääkohtaa Pirkanmaan kannalta.

– Ylivoimaisesti tärkein on se, että kunnallistalouteen tulee 1,4 miljardin kautta ennustettavuutta, korkeakoulupaikkojen lisäys on koulutuspaikkakunnalle tärkeä ja laaja MAL-sopimus on kolmanneksi isoin tässä. Hyvää ennustettavaa huomista.

Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Esa Halme.
Maakuntajohtaja Esa Halme. Kuva: Miikka Varila / Yle

Liikennepuolella esimerkiksi Vaitinaron ruuhkaiseen risteykseen Tampereen rantaväylällä päästään rakentamaan lisäkaistaa jo elokuussa.

– Lisätalousarvio näyttää oikein hyvältä Pirkanmaan kannalta. Meille tuli tärkeisiin kohteisiin, päällysteisiin sekä Vaitinaroon lisärahoitusta. Voimme viedä hankkeita eteenpäin. Oikein positiivisella mielellä olen lisätalousarvion suhteen, iloitsee Pirkanmaan ely-keskuksen vs. ylijohtaja Juha Sammallahti.

Pirkanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Juha Sammallahti.
Ylijohtaja Juha Sammallahti. Kuva: Miikka Varila / Yle

Junaradatkin muistettiin rahanjaossa

Junaradoillekin löytyi hallitukselta rahaa. Helsinki–Tampere -radan peruskorjaukseen tuli kahdeksan miljoonaa.

Suhteessa tarpeeseen raha on pieni, mutta kuitenkin mahdollistaa korjausten suunnittelun.

Lähijunien puolella taas kunnat ovat päässeet Tampereen seudulla sopimukseen lähijunaliikenteen tulevaisuudesta.

Esimerkiksi Nokian, Tampereen Tesoman ja Lempäälän asemia kehitetään Esa Halmeenkin mainitseman MAL-sopimuksen voimin.

Pelkästään Nokian asemaan eli uuteen matkakeskukseen menee tulevaisuudessa noin neljä miljoonaa, josta noin puolet saataisiin valtiolta.

Suosittelemme