Virtuaalitodellisuuslaseja valmistava Varjo on solminut yhteistyökumppanuuden amerikkalaisen Boeingin avaruusohjelman kanssa. Helsinkiläisyritys toimittaa Boeingin Starliner-avaruusohjelmalle virtuaalitodellisuuslaseja, joiden avulla astronautit harjoittelevat esimerkiksi telakoitumista kansainväliseen avaruusasemaan ISS:ään.
– Meillä on ollut aina haaveissa, että pääsemme tekemään tämän tyyppistä yhteistyötä. Ja nyt me teemme, Varjon toimitusjohtaja ja yksi perustajista Niko Eiden hymyilee.
Neljä vuotta vanha kasvuyritys on ehtinyt tehdä yhteistyötä muun muassa Siemensin sekä Audin ja Volvon kanssa. Energiayhtiö Fortum kouluttaa Loviisan ydinvoimalan valvomotyöntekijöitä virtuaaliympäristössä Varjon lasien avulla.
Varjon lasien resoluutio eli tarkkuus mahdollistaa yksityiskohtaisten ympäristöjen simuloimisen. Siksi yhtiön lasit sopivat hyvin myös astronauttien kouluttamiseen.
Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan astronautit ovat aikaisemmin harjoitelleen virtuaalitodellisuudessa avaruuskävelyn kaltaisia toimintoja. Vaativampia vaiheita – kuten avaruusaluksen hallintaa – ei olla aikaisemmin voitu harjoitella VR-laitteiden liian alhaisen resoluution takia.
– Koulutuksessa astronauttien pitää pystyä lukemaan tekstiä ruuduilta ja nappien vierestä. Meidän laitteilla se onnistuu, Eiden sanoo.
Seuraavaksi virtuaalitodellisuutta avaruudessa
Boeingin avaruusohjelman astronautit aloittavat harjoittelun Varjon uusien VR2-lasien kanssa noin kahden viikon kuluttua.
– Heillä on täysikokoinen simulaattori avaruuskapselistaan. Siellä voi olla astronautteja harjoittelemassa livenä ja osa voi osallistua samaan harjoitukseen etänä ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, Eiden kertoo.
Lisäksi virtuaalitodellisuus mahdollistaa harjoittelun jatkamisen laukaisua edeltävässä karanteenissa.
Seuraava askel Eidenin mukaan on viedä Varjon virtuaalitodellisuuslasit avaruuteen. Tällöin astronautit voisivat avaruusasemalla harjoitella ja kerrata esimerkiksi Maahan paluuseen liittyviä rutiineja.
Tämä kuitenkin vaatii muutoksia laitteistoon. Tällä hetkellä laitteet kalibroidaan Maan vetovoiman mukaan.
– Mutta tämä on totta kai aika looginen jatkoaskel, Eiden sanoo.
Boeing on työskennellyt Starliner-avaruusohjelmansa parissa useiden vuosien ajan. Vuonna 2016 Nasa valitsi Boeingin CST-100 -aluksen yhdessä SpaceX:n Dragonin kanssa tekemään miehitettyjä lentoja kansainväliselle avaruusasemalle. SpaceX laukaisi oman ensimmäisen miehitetyn aluksensa avaruuteen viime kuussa.
Starliner-avaruusohjelman ensimmäisen miehitetyn lennon on määrä toteutua ensi vuonna. Sitä ennen Boeing aikoo tehdä vielä yhden miehittämättömän laukaisun CST-100 -aluksella.
Viime joulukuussa Boeing teki ensimmäisen testilennon aluksellaan. Tämä miehittämätön lento epäonnistui, kun virhe aluksen kellossa lennätti aluksen väärälle kiertoradalle.
Lue myös: