Hyppää sisältöön

Yritykset koronakriisissä: Koneen Ehrnrooth – "Odotimme Kiinan elpymistä, mutta emme odottaneet sen tapahtuvan näin voimakkaasti"

Wärtsilälle ja Cargotecille tulevaisuus on yhä hämärän peitossa. Kone luottaa siihen, että koronan vaikutus jää korkeintaan neljään prosenttiin liikevaihdosta.

Wärtsilän moottorit löytyvät mm. Jordanialaisen IPP3-polttomoottorivoimalaitoksen konehuoneesta. Kuva: Marika Kataja-Lian / Yle

Meri- ja energiateollisuudesta leipänsä tienaavan konepajayhtiö Wärtsilän tilauskertymä notkahti huhtikuun ja kesäkuun välillä yli neljänneksen. Tulos jäi alle puoleen edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.

Se paljastaa koruttomasti, miten korona kohtelee Suomen vientiyhtiöitä.

Tällä viikolla alkanut tuloskausi on nimittäin pörssiyhtiöille todellinen kuumemittari. Edelliseen tuloskauteen mahtui vain muutama viikko todellista korona-ahdistusta, kesäkuun lopussa päättynyt vuosineljännes olikin sitten pelkkää koronaa.

Wärtsilän tulos puolittui, mutta sijoittajat odottivat vielä pahempaa – tässä mielessä koronavuosi on ollut toimitusjohtaja Jaakko Eskolalle torjuntavoitto. Kuva: Yle

Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskolan mukaan tulosnotkahduksen syynä on esimerkiksi se, että risteilylaivat jäivät koronakeväänä satamiin.

– Se on iso isku Wärtsilälle. Uusien laivojen tilauksissa ei ole tapahtunut vielä muuta kuin tilausten siirtymisiä, mutta korona vaikuttaa Wärtsilän huoltoliiketoimintaan. Kun laivat eivät liiku, sillä on iso vaikutus meidän tulokseemme.

Moni kuluttajakin lienee huomannut, että koronakeväänä auton matkamittari on pyörinyt aiempaa hitaammin. Tästä syystä määräaikaishuollon on voinut huoletta siirtää syksylle. Samalla tavoin toimivat Wärtsilän asiakkaat.

Wärtsilällä on toki muitakin haasteita. Kun öljyn hinta on alhaalla, yhtiön rikkipesurit eivät näytä asiakkaan kannalta yhtä hyvältä sijoitukselta kuin aiemmin. Kehittyvien markkinoiden valuuttojen heikkous karsii investointihaluja. Koronan vuoksi asetetut liikkumisrajoitukset tekevät kaikesta toiminnasta entistä vaikeampaa ja kalliimpaa.

Wärtsilän liikevaihto pysyi laitemyynnin ansiosta viime vuotisella tasolla. Se on ehdottomasti hyvä uutinen ja lupaus siitä, että tulevina vuosina riittää myös hyväkatteista palveluliiketoimintaa.

Wärtsilä lähti koronavuoteen huonoista asemista. Yhtiön pörssikurssi on laskenut jo pitkään ja lisävauhtia se sai syksyn tulosvaroituksesta. Kuva: Samuli Huttunen / Yle

Myös lastinkäsittely-yhtiö Cargotec kertoi tänään tuloksensa selkeästä heikennyksestä. Yhtiön liikevaihto laski lähes kymmenyksen ja tulos noin kolmanneksen.

Sekä Wärtsilä että Cargotec purjehtivat sankassa sumussa eivätkä lähde edes arvioimaan, milloin se hälvenee ja mitä sumun takaa paljastuu.

– Peruutimme oman markkinanäkymämme maaliskuun lopussa ja nyt on yhä liian aikaista sanoa loppuvuodesta mitään. Täytyy katsoa, miten epidemia kehittyy ja miten sen hillitsemiseksi tehdyt tukitoimet vaikuttavat, Wärtsilän Eskola sanoo.

Hissiyhtiö Koneen näkymät ovat kuitenkin kirkkaammat.

Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth yllättyi Kiinan markkinan nopeasta toipumisesta. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Kiina vetää Konetta

Myös hissiyhtiö Koneen tilauskertymä laski vuoden toisella neljänneksellä, mutta liikevaihto pysyi kutakuinkin ennallaan.

Päivän yllätys oli kuitenkin se, että yhtiö onnistui koronakriisin keskellä kasvattamaan liikevaihtoaan.

– Meillä oli todella vahva toinen vuosineljännes, jos katsoo mitä ympäristössä tapahtuu, Henrik Ehrnrooth sanoo.

Etenkin Kiinan markkina, josta korona lähti kuukausia sitten liikkeelle, kasvoi voimakkaasti.

– Odotimme Kiinan markkinan elpymistä, mutta emme odottaneet sen tapahtuvan näin voimakkaasti, Ehrnrooth sanoo.

– Sen lisäksi liiketoiminta on ollut hyvää myös monessa Euroopan maassa ja Pohjois-Amerikassa.

Koneen osakekurssi nousi koronakuopasta nopeasti. Yhtiö hyötyy esimerkiksi vahvasta asemastaan Kiinassa – toisaalta hissit ja liukuportaat on huolettava suhdanteesta riippumatta. Kuva: Samuli Huttunen / Yle

Tulosjulkistuksensa yhteydessä Kone arvioi, että tänä vuonna yhtiön liikevaihto laskee korkeintaan neljä prosenttia. Kolme kuukautta aiemmin yhtiö valmistautui jopa kymmenen prosentin laskuun.

Sijoittajia nämä uutiset eivät kuitenkaan lämmittäneet. Sekä Wärtsilän että Koneen osakkeet ovat perjantai-iltapäivänä yli kahden prosentin laskussa.

Yle seuraa tuloskautta:

Koneen liikevaihto supistui, Scandicilta synkkiä lukuja, liikevaihto romahti 86 prosenttia – lue Ylen kooste tulospäivästä

Yritykset koronakriisissä: Kansan lääkehamstraus loppui, vaikutus tuntui lääkealan tuloksissa

Suosittelemme sinulle