Tasaista parin kilometrin tuntivauhtia kulkeva soutuvene lipuu tyynessä järvessä. Taakse jää tässä vaiheessa Nilsiän Lastukosken kanava, kun kuopiolainen Janne Kokkonen lisää hieman vauhtia.
Moottorin kahvasta kuuluu pieni naksahdus ja veneen vauhti nousee noin neljään kilometriin tunnissa. Naksauksen ja pienen hurinan lisäksi ei muuta ei sitten kuulukaan.
– Jos niemen takaa ajelee kaislikonreunoja pitkin uistellen, niin siinä voi yllättää mökkinaapurin laiturilta matonpesusta ja muuten, kun käytännössä minkäänlaista ääntä ei moottorista lähde, Janne Kokkonen sanoo.
Ympäristöarvot lisäävät kysyntää
Kokkosen venettä kuljettaa kevyt sähköperämoottori, joka on kytketty veneen pohjalla olevaan akkuun. Tällä venekierroksella käytössä on 85 ampeeritunnin akku, jolla ajoaikaa saa 13–14 tuntia.
Vaikka auton akkua voikin tarpeen vaatiessa käyttää, on sähköperämoottorin kanssa suotavaa olla vapaa-ajan akku. Se kestää paremmin säännöllistä purkamista ja lataamista.
– Kyllä sähkö on tullut veneilyyn. Ihmiset haluavat, että veneily on ekologinen ja äänetön, kertoo Kuopion Konesolmun myyjä Pekka Karjalainen
Sähköperämoottorien kysyntä on kasvanut tasaisesti. Ostajia kiinnostaa erityisesti niiden ympäristöystävällisyys ja pienempien perusmoottorien edullisuus.
Outokumpulaisen Kone ja Tarvike -myymälän varaosamyyjä Arvo Junninen kertoo, että tärkeä kriteeri on myös helppokäyttöisyys ja vaivattomuus. Sähköperämoottori käynnistyy helpommin, ilman käynnistysnaurun nykimistä.
Sähköperämoottori on polttomoottoria selvästi kevyempi ja vesille lähdettäessä painavin veneeseen kannettava esine voikin olla akku.
– Moottori itsessään on kevyt. Mutta totta kai on vietävä joko bensa kantaen tai vähintäänkin se akku, vertailee Pekka Karjalainen.
Pienillä ja kapeilla järvillä liikuttaessa sähköperämoottorin äänettömyys on valttia. Kone ja Tarvike -myymälän Arvo Junninen kertoo, että sähköperämoottorit mahdollistavat nyt paremman liikkumisen myös niillä vesialueilla, joilla polttomoottorin käyttö on kielletty.
Ei vielä polttomoottorin korvaajaa
Janne Kokkosen veneen vauhti kiihtyy noin viiteen kilometriin tunnissa ja se alkaa olla moottorille jo hyvä tahti. Kokkosen mielestä sähköinen perämoottori on näppärä mökki- ja kalastuskäytössä, mutta murheitakin löytyy.
– Jossain tilanteissa tehottomuus, isolla lastilla ja kovassa tuulessa ei välttämättä ole paras vaihtoehto, Kokkonen sanoo.
Samalla linjalla ovat myös konemyyjät.
– Jos lähdetään esimerkiksi siirtymäveneisiin, niin tekniikka ei ole vielä sillä tasolla, että niillä päästäisiin, Pekka Karjalainen kertoo.
Markkinoilla on jo saatavilla varsin tehokkaita sähköperämoottoreita, mutta niiden yleistymistä jarruttaa hinta.
– Jos haluaa vastaavan teholuokan, kuin vaikka neljän hevosvoiman perinteinen polttomoottori, niin se hinta on aikanakin tuplat siihen, kertoo Pekka Karjalainen.
Ei katkua autoon
Kokkonen rantautuu sähköperämoottorinsa turvin jo toistamiseen saman päivän aikana
– Aamullakin pojan kanssa käytiin mökkirannasta heittokalastamassa kuhia ja ahvenia, Kokkonen kertoo.
Perämoottorivarkauksien välttämiseksi veneilijät vievät usein moottorinsa mukanaan. Sähkökäyttöinen perämoottori lähtee yhtä varmasti varkaan matkaan kuin polttomoottorikin.
Kokkosen noin kahdeksan kiloinen moottori irtoaa veneen perästä näppärästi ja kulkee auton peräkonttiin ilman bensatippoja tai hajuhaittoja.
– Tästä ei paljon pakokaasuja tule, eikä vesistöön pääse öljyä ja bensiiniä, hän sanoo.
Polttomoottori vai sähköperämoottori? Aiheesta voi keskustella 24.7.2020 klo 23 saakka.
Lue myös:
Ensimmäinen sähkökäyttöinen yhteysvene aloitti Helsingin liikenteessä tänään