Tämän piti olla kaikkien aikojen festarikesä. Moni bändi oli ladannut kesän festarikeikoille suuret odotukset, mutta koronarajoitukset sotkivat nämä suunnitelmat.
Monelta yhtyeeltä jäi siis saamatta pitkä penni lipputuloja. Fanit ovat kuitenkin rientäneet hätiin toisella tapaa: bändien fanituotteita kuten paitoja myytiin alkuvuonna ennätystahtiin.
Ajankohtainen tuote sekä kiekko- että bändifaneille on tietenkin ollut suosikin tunnuksilla varustettu kasvomaski.
Sama ilmiö huomattiin myös tamperelaisissa kiekkojoukkueissa. Liiga loppui kesken kauden jo maaliskuussa.
– Kun ei ollut oikein muuta keinoa tukea meitä, kun kausi loppui ennen aikojaan, niin hankittiin fanituotteita, kertoo Tapparan fanituotteista vastaava Mika Lehto.
Ilves piti oman kivijalkakauppansa kiinni pahimman ajan.
– Mutta myyjät tulivat useamman kerran viikossa pakkaamaan ja lähettämään verkkokaupan tuotteita, kertoo puolestaan Ilves-Kaupan myyjä Micaela Erola.
Verkkokauppa lähettää ympäri maan ja maailman
Tamperelainen Backstage Rock Shop myi vuoden alkupuoliskolla yhtä monta fanituotepakettia kuin viime vuonna yhteensä, toimitusjohtaja Matti Lehtonen kertoo.
– Tällä tahdilla saatamme mennä jopa yli odotetun kasvutavoitteen.
Kasvua on ollut kotimaassa, mutta fanituotteita on mennyt myös maan rajojen ulkopuolelle enemmän kuin ennen.
– Tällä hetkellä noin kolmannes verkkokauppatilauksista tehdään Suomesta. Seuraavaksi eniten myydään Yhdysvaltoihin, Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Hollantiin, Lehtonen sanoo.
Monet entiset tamperelaiset haluavat yhä tukea entistä suosikkijoukkuettaan, joten fanituotteita tilataan paljon kiekkokaupungin ulkopuolelle.
– Keväällä fanituotteita meni kaikissa myyntikanavissa hyvin. Kesä-heinäkuu oli hiljaisempaa, mutta nyt on taas täystohina päällä, Mika Lehto sanoo.
Suoraa tukea koronakampanjoilla
Verkkokauppaa ovat osaltaan kyydittäneet erilaiset koronakampanjat. Backstage Rock Shop myi faneille erityisiä koronatukituotteita.
– Korona-aikana ihmiset ovat halunneet tukea keikkatulonsa menettäneitä artisteja ostamalla virallisia fanituotteita. Tukikampanjoiden tuotot on tilitetty suoraan artisteille, ja fanit arvostavat tätä, Lehtonen sanoo.
Ajankohtainen tuote sekä kiekko- että bändifaneille on tietenkin ollut suosikin tunnuksilla varustettu kasvomaski. Ne ovat tehneet kauppansa.
Backstage Rock Shopin Matti Lehtonen uskoo, että verkkokauppa tulee kasvamaan jatkossakin, nyt kun digiloikka on otettu. Ja avainsana on kansainvälisyys.
– Tänä vuonna vain reilu kolmannes on mennyt Suomeen. Lähetyksiä menee noin 80 maahan.
Lue lisää festareista ja jääkiekosta korona-aikaan:
Blockfest-festivaali siirtyy ensi kesään – anniskelumääräysten tiukkuus ratkaisi (Yle 15.7. 2020)
Jääkiekon SM-liigapelaajat eivät halua pelata enää yhtäkään ottelua – "Pelaajat tuntevat hyvin suurta vastuuta" (Yle 13.3.2020)