Liikenneturvan hiljattain tekemän kyselytutkimuksen mukaan 15 prosenttia autoilijoista luulee virheellisesti, että kevyen liikenteen pitää väistää liikenneympyrästä poistuvaa autoa. Todellisuudessa tieliikennelaki määrittää tarkasti, että autoilijan pitää väistää liikenneympyrästä poistuessa pyöräilijöitä, jalankulkijoita sekä mopoilijoita eli kaikkea kevyttä liikennettä.
– Autoilijoiden harhaluulo väistämissäännöstä on hälyttävä, sanoo Liikenneturvan Lounais-Suomen yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
Nykyisen mallisia kiertoliittymiä on ollut Suomessa vuodesta 1991 lähtien.
– Tuntuu, että niissä ajaminen on jo opittu, mutta tieliikennelain sääntötuntemuksessa on edelleen kehitettävää, Heiskanen sanoo.
Kaksikaistaiset liikenneympyrät aiheuttavat hämmennystä
Raision Ikean edustalla olevassa kaksikaistaisessa kiertoliittymässä on tapahtunut poliisin tietojen mukaan viidessä vuodessa yhteensä 11 liikenneonnettomuutta, joista noin puolet ovat olleet pyöräilyvahinkoja.
– Pyöräilijöihin liittyvät onnettomuudet ovat tapahtuneet juuri siten, ettei liikenneympyrästä poistunut autoilija ole väistänyt pyöräilijää, Heiskanen kertoo.
Yleisin virhe tehdään liikenneympyrään mentäessä
Kaksikaistaisissa kiertoliittymissä, kuten esimerkiksi Kuninkojantien liikenneympyrässä, ajetaan tavallisesti väärin heti alussa.
– Ensimmäinen virhe tehdään tavallisesti liittyessä liikenneympyrään. Kun kaistoja on useampia, autoilija ei välttämättä huomaa miten kaistajaot menevät poistumisessa. Jos on paljon autoja liikkeellä, niin päätös on tehtävä nopeasti, Klang toteaa.
Tapio Heiskasen mukaan liikenneympyröissä ajetaan pääosin hienosti, mutta väärinymmärryksiä sattuu.
– Nyrkkisääntö ajo-ohjeiden lisäksi on väistää kaikkia liittyessä ja poistuessa sekä huolehtia tilannenopeudesta.
Liikenneympyrässä saa vaihtaa kaistaa, jos sitä ei ole sulkuviivalla kielletty. Usein kaistanvaihto on tarpeetonta.
- Kaistaa vaihtavalla on ehdottomasti väistämisvelvollisuus, Heiskanen huomauttaa.
Kiertoliittymät muita tasoliittymiä turvallisempia
Suomessa on satoja kiertoliittymiä. Useita tutkimuksia yhdistelevästä meta-analyysistä selviää, että liikenneympyrät ovat vähentäneet kuolemaan johtaneita onnettomuuksia jopa 60 prosenttia ja vakavia loukkaantumisia 35–45 prosenttia. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan vakavien onnettomuuksien riski pienenee siksi, koska ajonopeudet ovat pieniä ja ajoneuvojen risteämiskulmat loivia.
– Kiertoliittymän periaatteena on poistaa vaarallisimmat onnettomuustyypit eli nokkakolarit ja törmäykset risteävän ajoneuvon kanssa. Liikenteen välityskyky on liikenneympyröissä hyvä, koska sivuteiltä tulevien pääsy muun liikenteen sekaan helpottuu, Klang kuvailee.
Kommentoi aihetta Yle Tunnuksella. Keskustelu sulkeutuu 4.9. kello 23.
Juttuun tarkennettu 2.9. kello 19.15 Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskasen kommentti kaistan vaihtamisesta liikenneympyrässä. Alkuperin jutussa luki, ettei kaistaa saisi vaihtaa lainkaan liikenneympyrässä.
Lue lisää: