Tuusulan Mahlamäentien Neste-kylmäasemalla sattui viime perjantaina harvinaislaatuinen tapahtumasarja. 95E10-polttoaineen sekaan oli päässyt vettä, jonka seurauksena Neste on saanut noin 40 asiakasreklamaatiota.
Veteen sekoittuneen polttoaineen jakelu ehti jatkua Neste Suomen asemaverkostosta vastaavan johtajan Katri Taskisen mukaan noin parin tunnin ajan. Polttoaineen jakelu keskeytettiin asiakaspalautteen perusteella perjantaina noin kello 14.50.
Tapahtuman syynä on tekninen vika, Taskinen sanoo.
– Asemilla on käytössä niin sanotut vesikohot, jotka tarkkailevat polttoaineen laatua. Teknisen vian vuoksi laite ei tällä asemalla toiminut, eikä myynti automaattisesti katkennut, vaikka tuotteessa oli laatuvika.
Taskisen mukaan Neste on saanut tähän mennessä noin 40 asiakasreklamaatiota ihmisiltä, jotka ovat tankanneet kyseisellä asemalla tapahtuma-aikana.
Jos autoista löytyneiden vikojen syyksi varmistuu polttoaineen viallinen laatu, Neste korvaa hinaus-, tyhjennys- ja korjauskulut sekä polttoaineen hinnan. Taskisen mukaan polttoaineeseen sekoittunut vesi ei automaattisesti aiheuta vaurioita autoille, vaan niissä voi ilmetä esimerkiksi käyntihäiriöitä tai auto voi sammua.
Taskisen mukaan vastaavanlaiset tilanteet ovat harvinaisia. Normaalioloissa automatiikka tarkkailee koko ajan polttoaineen laatua ja katkaisee myynnin, jos laadussa on jokin ongelma.
– Näitä laitteita tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti. Tämä tapaus tutkitaan nyt perinpohjin ja katsotaan, onko toiminnassamme syytä muuttaa jotain. Lähtökohtaisesti tämä on yksittäistapaus ja huolto ja valvonta toimivat hyvin, Taskinen sanoo.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä sanomalehti Keski-Uusimaa (siirryt toiseen palveluun).