Suomen suurimman seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tapahtuman Helsinki Priden pääyhteistyökumppanin nettisivustot ovat herättäneet kysymyksiä pinkkipesusta.
Muodin verkkokauppa Zalando on yksi tapahtuman pääyhteistyökumppaneista, ja yhtiön keskeisen markkinointilauseen mukaan "Vaatteilla ei ole sukupuolta". Zalandon verkkosivuilta ei kuitenkaan saa tilattua edes uutiskirjettä ilman, että valitsee, onko kiinnostunut miesten vai naisten muodista.
Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Aaro Horsma ei ylläty siitä, että asia on tarttunut ihmisten silmiin. Hänen mukaansa asiasta keskusteltiin Zalandon kanssa jo yhteistyön alkuneuvotteluissa.
– Sitoutuminen kumppanuuteen, kampanjan esikuvat ja viesti ovat näkemyksemme mukaan erittäin tärkeitä. Yksikään yritys ei ole valmis, jostain pitää aloittaa. Meillä ei olisi yhtäkään kumppania, jos organisaation täytyisi olla jo täydellinen kaikessa toiminnassaan, toteaa Horsma.
Hän sanoo muutoksen olevan osa Helsinki Pride -yhteistyötä, johon organisaatiot sitoutuvat lähtiessään mukaan. Myös Zalando on hänen mukaansa sitoutunut kumppanuuden myötä kehittämään toimintaansa.
– Ne, jotka lähtevät Priden tukijoiksi, laittavat itsensä myös peliin. Kritiikkiä tulee jo pelkästään siitä, että teemme yhteistyötä yrityksien kanssa. Kun kehityskohtia organisaatioista tulee esiin, olemme valmiita niihin myös vastaamaan.
Tästä syystä Horsma ei näe, että Zalando sortuisi pinkkipesuun eli esittämään olevansa sukupuolineutraalilla asialla, mutta toimivansa todellisuudessa toisin. Lauantaina järjestetään mielenosoitus pinkkipesua vastaan, tapahtuman järjestäjänä on muun muassa Elokapina.
Zalandon mukaan muutoksia tehdään pikkuhiljaa
Zalandon Ranskan, Tanskan ja Suomen viestinnästä vastaava johtaja Anne Vibe Hansen kommentoi asiaa Yle uutisille sähköpostilla. Yhtiön mukaan muotiteollisuudessa binäärivalikoimalla on pitkä historia ja monet ihmiset ovat tottuneet etsimään sukupuoleen perustuvia vaatteita.
Maailma kuitenkin muuttuu ja Zalando on valmis muuttumaan sen mukana. Muutokset eivät kuitenkaan tapahdu yhtiön mukaan yhdessä yössä. Joitain on kuitenkin jo saatu aikaiseksi tai laitettu vireille.
Yhtiö kertoo, että sukupuolivalintaa pyritään parhaillaan poistamaan eri asiakasvaiheista. Esimerkiksi rekisteröinnin yhteydessä sukupuoli korvattiin muodin mieltymyksillä ja siitä tehtiin valinnainen. Myös sukupuoleen kohdistuvia tervehdyksiä on pyritty vähentämään asiakasviestinnässä.
Ensi vuonna sukupuolen valinta on tarkoitus poistaa myös toimitusosoitteen yhteydestä. Yhtiö myös kertoo, että sen sisällä toimii ryhmä, joka pyrkii edistämään monimuotoisuutta yrityksen sisällä työntekijöiden näkökulmasta.
Hansenin mukaan verkkosivuja koskevat muutostyöt on aloitettu jo viime vuoden puolella.
Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtajan Aaro Horsman mukaan kumppanuustyössä on kysymys muun muassa juuri tästä.
– Esimerkiksi yritysten HR-käytännöt ja sisäinen viestintä ovat asioita, joista koulutamme ja konsultoimme kumppaneitamme. Haluamme edistää tasavertaisuutta myös työelämässä.
Juttua on muokattu 11.9. klo 8.39: Viimeisen kappaleen sitaattia on täsmennetty.
Lue myös:
Pinkki raha virtaa Helsingissä, mutta yritykset eivät osaa hyödyntää sitä riittävästi