Itä- ja Kaakkois-Suomi sai pitkäaikaisen toiveensa läpi, kun hallitus eilen keskiviikkona kertoi esittävänsä rahat Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen. Ensi vuodelle siihen on varattu 90 miljoonan euroa.
Saimaan kanava on ainoa vesireitti Suomen suurimmalta järveltä Saimaalta merelle. Kanavalla on pituutta 43 kilometriä ja siinä on 8 sulkua.
Kanavasta noin puolet on Venäjän puolella, mutta Suomi on vuokrannut alueen itselleen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella.
Nykyisin kanavassa voivat kulkea korkeintaan 82,5 metriä pitkät alukset.
Kanavan sulkuja pidennetään 11 metrillä uusimalla ja siirtämällä sulkujen yläportit. Se mahdollistaa nykyistä pidemmät alukset Saimaan kanavalla sekä syväväylällä Lappeenrannasta Varkauden ja Joensuun satamiin saakka.
Sulkujen pidentämisen tavoitteena on edistää Saimaan kanavan ja Saimaan järvialueen vesiliikenteen toimintaedellytyksiä ja alentaa kuljetuskustannuksia. Lisäksi Saimaalle olisi mahdollista saada isoja matkailualuksia, mikä piristäisi alueen risteilytoimintaa.
Suunnitelmat uusista laivoista olemassa
Yrityksillä ja varustamoilla on valmiudet reagoida nopeastikin Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen.
Saimaan vesiliikenteen kehittämishankkeen projektipäällikkö Antti Vehviläinen uskoo, että yritykset ja laivanvarustamot pystyvät aloittamaan pidempien laivojen rakentamisen nopeasti.
– Näen, että kaikilla on ollut jo pitkään jonkinlainen valmius uudistaa aluskantaa. On vain odotettu tätä päätöstä.
Vehviläisen mukaan sekä rahti- että matkustajalaivapuolella on suunnitelmia uusien laivojen rakentamisesta.
– Itämerellä on myös hyvin paljon aluksia, jotka ovat 11 metriä pidempiä ja sopivat siis uuteen sulkuun. Niitä voidaan ottaa käyttöön välittömästi kun kanava uusiutuu.
Vehviläinen uskoo, että uudet pidemmät laivat saataisiin käyttöön samassa aikataulussa kuin sulkujen pidentämishanke valmistuu.
– Menee noin kahdesta kolmeen vuoteen ennen kuin laivainvestoinnista rakentuu laiva.
Elpyykö risteilyliikenne?
Saimaan vesiliikenteen kehittämishankkeen projektipäällikkö Antti Vehviläisen mukaan kanavalla liikennöi jopa 50-vuotiaita laivoja, kun aluksen normaali käyttöikä on 25 vuotta.
Nykyisin Saimaan kanavalla liikennöivää 80-metristä aluskantaa ei ole uusittu viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen.
Ennen uusien aluksien ilmestymistä vesistölle liikennemäärät kuitenkin laskevat.
– Tässä tulee ensin kaksi raskasta, pitkää talvea, jolloin kanavaa joudutaan pitämään suljettuna huomattavasti pidemmän aikaa kuin normaalisti. Silloin kanavan liikennemäärät tulevat olennaisesti laskemaan.
Vehviläinen uskoo, että sulkujen pidentäminen elvyttää Saimaan risteilyliikenteen.
– Saimaalla pyöriii parin tunnin kahvikuppiristeilyjä, mutta varsinaisia risteilyjä, joilla voisi kulkea esimerkiksi Joensuusta Savonlinnaan ja Savonlinnasta Lappeenrannan tai Kuopion suuntaan ei ole kuin muutama ajo kesässä. Uskon, että uusi sulku mahdollistaa sen, että turistit näkevät Saimaan muualtakin kuin puolen tunnin päästä rannasta.
Tänä kesänä Saimaan kanavan risteilyliikenne on ollut käytännössä kokonaan seisahduksissa Suomen ja Venäjän välisten matkustusrajoitusten takia. Normaalisti kanavaa pitkin kulkee kesäaikana risteilyalus Lappeenrannan ja Viipurin välillä päivittäin.
Rahtiliikenne sen sijaan on kulkenut normaalisti.
Lue seuravaaksi:
Laivaristeilyjen suosio räjähti käsiin – Saimaalle tulossa kolme uutta luksusristeilijää