Helsingin keskusta on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana paljon – paitsi Hakaniemi.
Lähivuosina Kalliossa sijaitsevaan Hakaniemeen on tulossa kuitenkin mittavia rakennustöitä ja uudistuksia, jotka koettelevat asukkaiden ja muiden alueella liikkujien hermoja. Hakaniemi muuttuu yhä vahvemmin yhdeksi pääkaupungin liikenteen solmukohdaksi. Myös asukkaita tulee lisää.
Tässä jutussa esittelemme suurimmat lähivuosien hankkeet.
- Yllä olevasta videosta voit katsoa asukkaiden mielipiteitä uudistuksista.
Hämeentie
Hämeentien remontti (siirryt toiseen palveluun) on viivästynyt kadun alta löytyneen vanhan kunnallistekniikan takia, ja on vielä epävarmaa, palaako raitiovaunuliikenne Hakaniementorin ja Kurvin välille tämän vuoden aikana. Aikainen talvi ja lumentulo hidastaisivat työtä edelleen. Osa viimeistelytöistä, kuten lopullinen asfaltointi, jää joka tapauksessa ensi vuoteen.
Hakaniemen kauppahalli
Kauppahallille ryhdytään rakentamaan maanalaista huoltopihaa (siirryt toiseen palveluun) tämän vuoden joulukuussa, ja torille kaivetaan tämän takia monttu kauppahallin ja väistötilahallin väliin. Maan alta hoidetaan jatkossa kaikki kauppahallin tavaraliikenne ja jätehuolto.
Huoltoliikenne tulee kulkemaan nykyistä ajoramppia Sörnäisten rantatie 6:n kohdalta alas, joten tätä ramppia joudutaan syventämään.
Kun huolto siirtyy maan alle, hallin katutasoon suunnitellaan uutta, etelään torille avautuvaa terassia. Kaupunginmuseon luvalla isot kaari-ikkunat saadaan avata maahan saakka.
Hallin remontin pitäisi valmistua vuodenvaihteessa 2021–2022. Uutta on muun muassa hissi metroasemalta kauppahalliin.
Pysäköintihalli torin alle
Kauppahallin maanalainen huoltopiha piti alun perin asemakaavan mukaan rakentaa yhtä aikaa torin alle tulevan pysäköintihallin kanssa. Nyt parkkihallia suunnitellaan kuitenkin syvemmälle peruskallioon.
Helsingin kaupunki on myöntänyt kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopille maanalaiseen parkkihalliin suunnitteluvarauksen ja yhtiö hioo parhaillaan suunnitelmiaan, mutta investointipäätöstä 400 auton hallista ei ole vielä tehty. Sen rakentaminen alkaa aikaisintaan ensi kesänä.
Toria ei tarvitse kaivaa auki, vaan louhinta hoidetaan saman ajorampin kautta kuin kauppahallin logistiikkakuljetukset. Myös ajo valmiiseen parkkihalliin tapahtuu aikanaan tätä kautta.
Hakaniementorille on suunnitteilla ainakin kaksi hissinousua eli jonkinlaista lasikuutiota: toinen Metallitalon eteen ja toinen lähelle kauppahallia.
Elannon vanha tavaratalo
Kiinteistösijoitusyhtiö Antilooppi saneeraa parhaillaan Elannon vanhaa tavarataloa ja sen takana Paasivuorenkadulla olevaa kiinteistöä. Tavaratalon vierestä Siltasaarenkadulta on purettu vanha rakennus uuden tieltä. Nämä kolme muodostavat valtavan, yli 22 000 neliön toimisto-, ravintola- ja kauppakokonaisuuden (siirryt toiseen palveluun), jonka pitäisi valmistua ensi vuoden lopussa.
Antilooppi omistaa Hakaniemestä jo myös Ympyrätalon sekä vanhan Suomen Työväen Säästöpankin pääkonttorin, eli niin sanotun Paasitalon, torin laidasta sekä sen takaa rakennuksen osoitteesta Paasivuorenkatu 3. Yhtiössä uskotaan Hakaniemen kehittyvän kantakaupungin uudeksi solmukohdaksi.
Kruunusillat
Uusi ratikkalinja Kruunuvuorenrantaan (siirryt toiseen palveluun) tulee kulkemaan Hakaniemen ja Merihaan rannan ja kolmen uuden sillan kautta. Tämän hankkeen takia Hakaniemeä ja Merihakaa myllätään tulevina vuosina paljon: Helsingin kantakaupungissa uusitaan katuja, rantoja ja kunnallistekniikkaa Kruunusiltojen vuoksi noin kymmenen Hämeentien verran.
Työt Hakaniemessä, Laajasalossa ja merellä yritetään aloittaa jo ensi vuonna; aikataulu varmistuu kuitenkin vasta ensi vuonna. Ratikan pitäisi liikennöidä viiden vuoden päästä eli vuonna 2026.
Hakaniemenrannan uusi hotelli
Rantaan, vanhan Metallitalon eli nykyisen Teollisuusliiton talon viereen on jo kaavoitettu täyttömaalle iso, lähes 300 huoneen hotelli. Arkkitehtikilpailun voittaneessa ehdotuksessa hotellin ensimmäinen kerros olisi avoin eli torilta pääsisi kulkemaan rantaan.
Hotellin kaavoista on kuitenkin valitettu: asemakaavasta odotetaan päätöstä korkeimmasta hallinto-oikeudesta ja vesiluvasta Vaasan hallinto-oikeudesta. Myös hotellin rakentaminen täyttömaalle vie helposti enemmän aikaa kuin rakentaminen maalle, sillä työt pitää aloittaa Siltasaarensalmen ruoppauksella ja lietteen poistolla.
Hakaniemenrannan uudet asunnot
Yli 1 200 ihmiselle on kaavoitettu Hakaniemenrantaan asuntoja. Talot rakennetaan täyttömaalle, nykyisen Hakaniemen sillan molemmille puolille, sekä Opetushallituksen rakennuksen viereen, suurin piirtein Miina Äkkijyrkän vasikkapatsaiden kohdalle.
Tästäkin kaavasta on valitettu, mutta koska valittaja oli asunto-osakeyhtiö Kruununhaan puolelta Hakaniemensiltaa, kaupunginhallitus teki poikkeuksellisen päätöksen (siirryt toiseen palveluun) ja määräsi kaupunginvaltuuston hyväksymän kaavan (siirryt toiseen palveluun) osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta Kallion ja Merihaan puolella.
Näin Kruunusiltojen rakentamisen valmistelevia töitä päästään jo aloittamaan. Esimerkiksi Sörnäisten rantatien ja Hakaniemensillan alla kulkee iso paineviemäri, joka pitää siirtää toiseen paikkaan.
Uusi silta
Samassa yhteydessä rannan asuntojen ja Kruunusiltojen ratikkalinjan rakentamisen kanssa nykyinen huonokuntoinen Hakaniemensilta puretaan ja uusi silta rakennetaan hieman merelle päin ja alemmaksi kuin nykyinen.
Kruunusiltojen ratikkalinja, uusi Hakaniemensilta ja Hakaniemenrannan täyttö liittyvät siis kaikki toisiinsa. Täältä näet suunnitelman kartalla (siirryt toiseen palveluun).
Lyyra
Helsingin yliopiston ylioppilaskunta rakennuttaa Toisen linjan ja Siltasaarenkadun kulmaan kahta isoa rakennusta (siirryt toiseen palveluun), johon tulee toimistotiloja, asuntoja ja hotelli. Vanhat rakennukset on purettu, ja parhaillaan louhitaan kalliota. Uudet rakennukset valmistuvat 2022–2023. Näkymä kohti Kallion kirkkoa muuttuu.
Taideteokset
Vielä ei tiedetä, mihin siirtyvät Miina Äkkijyrkän peltiset vasikat eli Joy-taideteos (siirryt toiseen palveluun) purettavan Hakaniemensillan päästä sekä Oleg Kirjuhinin Maailman rauha -patsas (siirryt toiseen palveluun) Hakaniemenrannasta. Ne on joka tapauksessa pakko siirtää uudisrakentamisen alta turvaan. Molemmat kuuluvat Helsingin taidemuseon HAMin kokoelmiin.
Pisararata
Kaikessa rakentamisessa pitää huomioida myös mahdollinen Pisararata (siirryt toiseen palveluun) eli lähijunien lenkki Helsingin keskustan alla. Liikenteen solmukohdassa Hakaniemessä olisi sen yksi asema. Varauksia pitää tehdä Hakaniemenkin alueelle esimerkiksi hätäpoistumiselle ja ilmanotolle. Pisararadan rakentamisesta ei ole päätöksiä.
Voit keskustella aiheesta torstaihin 15. lokakuuta kello 23:een saakka.
Lue seuraavaksi:
Helsinkiin nousee uusi maamerkki – lasisen hotellin ikkunat vaihtavat väriä (1.2.2017)