Tietotekniikan tukipalveluyhtiö Suomen Kotidatassa alkoi tiistaina lakko, jonka on määrä jatkua 16. marraskuuta saakka.
Keväästä asti jatkuneessa työriidassa on kyse siitä, minkä alan työehtosopimusta Suomen Kotidatassa tulisi soveltaa, kaupan vai ICT-alan sopimusta. Työriidassa on nähty jo aiemmin useita lakkoja.
Ammattiliitto Pro on vaatinut, että Suomen Kotidatan toimihenkilöihin pitäisi soveltaa ICT-alan työehtoja. Pro sanoo Suomen Kotidatan maksavan työntekijöilleen heikompaa palkkaa kuin alan yleissitova työehtosopimus määrää.
Syyskuun alussa työtuomioistuin linjasi, että Suomen Kotidatassa voidaan jatkossakin soveltaa kaupan alan työehtosopimusta. Työnantajaliitto Palta on vaatinut Prota kunnioittamaan työtuomioistuimen ratkaisua.
Suomen Kotidatan operatiivisen johtajan Minna Lassilan mukaan Suomen Kotidatassa on 65 työntekijää, joista noin 40 osallistuu lakkoon. Lassilan mukaan yhtiö pystyy kuitenkin tuottamaan yli puolet palveluistaan nyt töissä olevalla henkilöstöllä.
Lassilan mukaan pitkälle marraskuulle jatkuva lakko voi vaarantaa yhtiön joidenkin osien toiminnan.
– Tämä on vakavan pohdinnan paikka. Jos tämä lakko jatkuu näin pitkään, meidän täytyy tehdä ratkaisuja siitä, että joudummeko tekemään rajauksia joidenkin liiketoiminta-alueiden suhteen tai lakkauttamaan toimintoja, joiden ylläpitäminen ei ole meille järkevää, Lassila sanoi STT:lle.
Lassilan mukaan pitkään jatkuva lakko voi asettaa myös yhtiön tekemien yhteistyösopimusten tulevaisuuden uhan alle.
Lue myös:
Työtuomioistuin linjasi: Suomen Kotidatassa voidaan edelleen soveltaa kaupan alan työehtosopimusta