Metsäkoneenkuljettajista on pulaa jo nyt, ja ongelma tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa.
Pelkästään pitkällä oleva Metsä Groupin Kemin tehdashanke tarvitsee valmistuttuaan kymmenkertaisen määrän metsäkonekuskeja lisää puuhankintaan kuin mitä Lapissa valmistuu vuodessa. Jos myös Kemijärven Boreal Bioref -tehdas toteutuu, kuljettajista tulee sanamukaisesti huutava pula.
Lapin koulutuskeskus Redu kouluttaa metsäkoneenkuljettajia Rovaniemellä ja Kemijärvellä.
–Jos meillä Lapissa nämä isot biojalostamoinvestoinnit toteutuvat, metsäkoneenkuljettajien tarve nousee aivan hurjasti. Haasteena on nyt se, että kaikki eivät oikein käsitäkään, kuinka paljon uusia kuljettajia tarvittaisiin, Rovaniemen koulutuskuntayhtymään kuuluvan Redu edun toimitusjohtaja Kari Rekilä sanoo.
Metsäkoneenkuljettajan koulutus kestää yleensä noin 3 vuotta. Vuosittain uusia metsäkoneen kuljettajia valmistuu Redun Rovaniemen toimipisteestä parikymmentä ja Kemijärveltä saman verran. Lisäksi työvoimapoliittisesta koulutuksesta valmistuu vuosittain 10-20 kuljettajaa.
Lukumäärä on kovin pieni verrattuna siihen, että Kemin uusi tehdas tarvitsee mahdollisesti jo 3 vuoden kuluttua ainakin 400 uutta metsäkoneenkuljettajaa puunhankintaketjun alkupäähän. Eikä valmistuvien lukumäärä edes kerro koko totuutta.
Nuoret hakeutuvat parin vuoden jälkeen parempiin hommiin
Puunhankintaa vaivaa kärjistäen sanottuna alalta pako. Pari vuotta pakkotahtisessa työssä pomojen puhaltaessa niskaan on monelle nuorelle jo liikaa.
–Noin puolet valmistuneista vaihtaa armeijan jälkeen alaa eli siirtyy rahtipuolelle, Kari Rekilä sanoo.
Uuden harvesterin hinta on helposti puoli miljoonaa euroa. Tulosta pitää tulla, että kulut, kuoletukset ja palkat saadaan katettua. Ristiriitoja tulee monesti, kun nuori kuski ei pysty saman tien täyttämään vaatimuksia.
– Jos ajatellaan valmistunutta normaalin ammatillisen koulutuksen käynyttä 19-20 -vuotiasta nuorta, niin hänen tuottonsa ei ole vielä sitä, mitä ammattikuljettajalla muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen on. Siinä voi työpaikoilla tulla erinäköisiä tilanteita ja haasteita tuottovaatimuksen suhteen, sanoo Redun edun toimitusjohtaja Kari Rekilä varovaisin sanankääntein.
Lue myös:
Yliopistotutkimuksellahalutaan tukea metsäkoneenkuljettajien jaksamista