Tubettamisella ja somevaikuttamisella on tienattu joka vuosi yhä suurempia ja suurempia summia.
Sama kehitys näyttää jatkuneen verotietojen perusteella myös vuonna 2019, sillä Suomessa on ensimmäistä kertaa tienattu yli 200 000 euroa YouTube-videoilla.
Suurimmat tulot kääri itselleen jälleen TheRelaxingEnd-nimellä YouTube-videoita tekevä Lauri Puttonen.
- Lue, kuinka työttömästä Lauri Puttosesta tuli videoammattilainen (juttu vuodelta 2016).
Unboxing-videoilla yli 230 000 euroa
Puttonen oli jo viime vuonna Suomen ainoa yli 160 000 euroa tienannut tubettaja. Tänä vuonna Puttonen ylitti 230 000 euron rajapyykin.
35-vuotias Puttonen on tehnyt kanavalleen aiemmin pelivideoita, mutta parin viime vuoden aikana videot ovat keskittyneet unboxingiin eli pakettien avaamiseen.
Parhaimmillaan yksi Puttosen unboxing-video on saanut YouTubessa yli kolme miljoonaa katselukertaa. Puttosen YouTube-kanavalla on yli 6,5 miljoonaa tilaajaa.
Toisiksi eniten tienasi White Trash Disease -blogia kirjoittava yrittäjä Natalia Salmela. 32-vuotias Salmela tienasi viime vuonna hieman reilut 169 000 euroa, joista pääomatulojen osuus oli lähes 11 000 euroa.
Salmelan tulot kasvoivat viime vuodesta yli 121 000 eurolla.
Verot maksettava myös ilmaistuotteista
Kolmanneksi eniten tienasi NaaG-nimellä YouTube-videoita tekevä Janne Naakka, 26. Naakka tienasi ensimmäistä kertaa yli 100 000 euroa reilun 131 000 euron tuloillaan.
Tulojen nousua saattaa selittää myös se, että viime vuonna käytiin keskustelua somevaikuttajien saamien ilmaistuotteiden verotuksesta.
Verottajan mukaan myös ilmaistuotteet ja -palvelut ovat tuloja, joista pitäisi ilmoittaa verotukseen.
Tubettamisen kautta tunnetuksi tullut artisti Tuure Boelius, 19, on listan neljäs lähes 126 000 euron tuloillaan. Myös Boelius tienasi ensimmäistä kertaa yli 100 000 euroa.
Tänä vuonna Suomen ensimmäisessä YouTube-gaalassa Vuoden vaikuttajaksi valittu Miisa Rotola-Pukkila eli Mmiisas, 25, tienasi vuonna 2019 hieman reilut 119 000 euroa.
Rotola-Pukkila oli eniten tienannut tubettaja vuonna 2016.
Kymmenen kärjessä yhä enemmän podcast-juontajia
Vuoden 2019 somevaikuttajien tulokärki osoittaa myös sen, että moni somevaikuttaja tekee vaikuttamisen ohella paljon muutakin.
Esimerkiksi kuudenneksi eniten tienannut somevaikuttaja ja näyttelijä Sara Parikka, 29, juontaa nykyisin Papupata-nimistä podcastia.
Parikka tienasi viime vuonna 108 000 euroa.
Kahdeksanneksi 90 000 euron tuloillaan kivunnut muotiblogaaja Alexa Dagmar, 28, taas juontaa suosittua Nonsense-podcastia.
Viestintätoimisto Manifeston julkaisemassa Somevaikuttaja 2019 -barometrissä (siirryt toiseen palveluun) todettiinkin jo viime vuonna, että somevaikuttajat hyödyntävät yhä enemmän podcasteja sisältöjensä esille tuomisessa.
Parikan ja Dagmarin väliin sijoittuva Sita Salminen, 28, on myös äänityöläinen. ASMR-videoista tunnettu tubettaja tienasi viime vuonna reilut 95 000 euroa. Salminen julkaisi viime vuoden marraskuussa myös Lupa-nimisen kirjan.
Somevaikuttajien ja tubettajien kärkikymmenikköön mahtuivat myös bloggaaja Aino-Lotta Rossi ja pelivideoita YouTubeen Lakko-nimellä tekevä Eric Savolainen. Kummatkin heistä tienasi yli 80 000 euroa.
Lisää aiheesta:
Keskustelu on avoinna 4.11. klo 23 asti.