Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Toisille yhtiöille korona on lähes kuolinisku, mutta toiset menestyvät ennennäkemättömällä tavalla. Suomalainen saunayhtiö Harvia kuuluu selkeästi tähän jälkimmäiseen kategoriaan.
Yhtiö kertoi torstaiaamuna kasvattaneensa myyntiään peräti 64 prosenttia 28 miljoonaan euroon. Liikevoittokin yli kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavasta ajasta. Tämä oli selvästi enemmän, kuin mitä yhtiöltä odotettiin ja kurssireaktio on sen mukainen.
Harvian kurssi on Helsingin pörssissä lähes 10 prosentin nousussa. Kuten alta löytyvä graafi kertoo, vuosi sitten yhtiöön sijoittanut on noin kolminkertaistanut rahansa.
Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, miten korona ja sauna liittyvät toisiinsa?
– Eivät ne ehkä suoranaisesti kovin paljon liitykään. Olen kuitenkin omassa lähipiirissänikin huomannut, miten saunomisen määrä on kasvanut. Ne, keillä on siihen mahdollisuus, saunovat entistä useammin.
Kotona vietetty aika innostaa panostamaan elämänlaatuun.
– Saunatrendi on ollut käynnissä maailmalla jo pitkään. Korona-aikana se on saanut lisävauhtia Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, Pajuharju sanoo.
– Tilanne vaihtelee kuitenkin voimakkaasti eri alueilla. Meillä on monta markkinaa, joissa on lähes totaalisen hiljaista.
Siellä missä koronatilanne on huonoin, ei saunakauppakaan vedä. Pajuharjun mukaan esimerkiksi Espanja, Italia ja Portugali ovat tällaisia maita. Myös Venäjällä tilanne on haastava.
– Aasian maissa saunoista pääosa sijaitsee hotelleissa, kuntosaleilla sekä tennis- ja golf-klubeilla. Ne ovat nyt vähemmällä käytöllä tai jopa suljettu.
On syytä huomata, että merkittävä osa Harvian myynnin kasvusta selittyy alkuvuoden yrityskaupalla Saksassa. Esimerkiksi Venäjän liiketoiminta näyttää tuon kaupan vuoksi kasvaneen, vaikka käytännön myyntitoiminta oli laskussa.
EOS Groupin osto ei kuitenkaan selitä Harvian kasvua kokonaan. Yhtiön kokonaisliiketoiminta oli reilusti yli kolmanneksen kasvussa ilman yrityskaupan vaikutustakin.
Kiukaita ei noin vain myydä verkkokaupassa
Koronavuonna ihmiset elävät kotioloissa. Kun ulkomaanmatkatkin on peruttu, rahaakin saattaa jäädä talteen kodin sisustamista ja nikkarointia varten. Tämä tukee Harviaa – aivan kuten se auttoi eilen vahvat tulosluvut kertonutta Marimekkoa.
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan korona pakotti yhtiön sulkemaan liikkeitään kevään ja alkukesän aikana, mutta tätä tasapainotti verkkokaupan nopea kasvu.
Pajuharjun mukaan Harvia voi tukeutua verkkokauppaan.
– Verkkokauppa kasvaa kaikessa liiketoiminnassa. Meidän tilanteemme on kuitenkin erilainen, koska kuluttaja ei osaa itse päättää näistä hankinnoista. Se on mahdollista Suomessa, osin myös Ruotsissa ja jossain määrin myös Venäjällä – mutta kaikkialla muualla ne päätökset tehdään ammattilaisten tulella.
Harvian liiketoiminnasta noin 70 prosenttia on ulkomailla, ja siellä jokainen asiakas ei kuvittele olevansa saunomisen asiantuntija.
– Esimerkiksi Saksassa hyvin harva kuluttaja tekee itse näitä päätöksiä. Sen tekee arkkitehti, insinööri, sähkösuunnittelija, saunakauppias... Kuluttajan tehtäväksi jää valita kahdesta tarjotusta vaihtoehdosta mieluisampi.
Toisaalta kiukaatkin vanhenevat. Kun kiukaan uusinnan aika tulee, sen päätöksen ulkomainenkin saunan ystävä saattaa tehdä itse verkkokaupassa.
Harvialla on saunatehtaita Suomessa, Romaniassa sekä Yhdysvaltain Länsi-Virginiassa.
Tapio Pajuharju, onko sillä merkitystä, kenestä tulee Yhdysvaltain presidentti?
– En usko että sillä on minkäänlaista merkitystä.
Pajuharjun mukaan saunat ovat Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Etelä-Euroopassa pitkällä tähtäimellä kasvuliiketoimintaa. Tämän kertainen liikevaihdon loikka oli kuitenkin poikkeus – jatkossa kasvu tulee tasaantumaan.
Harvian tulos |
Heinä-syyskuu | Muutos, % | |
Liikevaihto | 28 milj. € | +64 % |
Liikevoitto | 6 milj. € | +108 % |
Tammi-syyskuu | ||
Liikevaihto | 74 milj. € | +38 % |
Liikevoitto | 14 milj. € | +45 % |