Tampereen Rantatunnelin ylinopeuksia pyritään hillitsemään automaattisella liikenneturvallisuusvalvonnalla. Rantatunnelin suuaukoille asennetaan marraskuussa neljä uutta kameravalvontapistettä.
Pirkanmaan ely-keskus kertoo, että valvontapisteet otetaan käyttöön marras-joulukuussa. Molempien tunneleiden molempiin päihin tulee kamera.
Tavoitteena on puuttua hiljaisen liikenteen aikana havaittuihin toistuviin korkeisiin ylinopeuksiin. Lisäksi halutaan rauhoittaa ja tasata ruuhka-ajan nopeuksia vilkkaiden liittymien lähellä.
Nopeusrajoitus tunnelissa ja suuaukoilla olevissa liittymissä on 60 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoituksiin ei ole tulossa muutoksia.
Keskinopeusvalvonta ei toteudu
Rantatunneliin on pitkään kaavailtu keskinopeusvalvontaa. Sen toteutus on kuitenkin viivästynyt hankintaan ja valvonnan teknisiin vaatimuksiin liittyvistä syistä.
Viranomaiset selvittivät eri vaihtoehtoja valvonnan toteuttamiseksi ja päätyivät pistemäiseen valvontaan uudella tutkatekniikalla. Uudet kameratolpat mittaavat ajonopeuksia etäämmältä kuin vanha nopeusvalvontatekniikka.
– Kamerakuvat ovat tarkkoja. Niitä voidaan käyttää myös muuhun liikenneturvallisuusvalvontaan kuin nopeusvalvontaan, sanoo ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Arto Luoma.
Tulevaisuudessa valvontaa saatetaan laajentaa lisäämällä valvontapisteitä. Tämä tehdään vain, jos tarvetta ilmenee.
– Toivotaan, että saadaan näillä haluttu vaikutus, Luoma sanoo.
Tunneli on parantanut turvallisuutta
Vuosien 2017–2020 aikana Rantatunnelin alueella on tapahtunut yhteensä 35 onnettomuutta. Suurin osa onnettomuuksista on sattunut tunnelin päissä lähellä vilkkaita liittymiä.
Ruuhka-aikaan sattuneet onnettomuudet ovat ruuhkauttaneet liikennettä pahasti tunnelin lähellä.
Rantatunneli on kuitenkin selvästi parantanut valtatie 12:n liikenneturvallisuutta aiempaan verrattuna. Tunnelia edeltävästä ajasta onnettomuusmäärät alueella ovat vähentyneet lähes 50 prosentilla.