Hyppää sisältöön

Yhden päivän Black Friday -kampanja laajeni koronatilanteen takia koko viikon shoppailuksi pohjalaiskaupoissa

Pidemmän kampanja-ajan toivotaan rauhoittavan ja hillitsevän ruuhkia kaupoissa.

Black friday -mainos
Black Friday aloittaa kauppojen joulusesongin. Pietarsaaresta Vaasaan ostoksille tulleet Tapio Salmi ja Sirpa Filppula harkitsevat ostoksiaan tarkoin.
Terhi Varjonen

Meneillään oleva Black friday on noussut pohjalaiskaupoissa isoon rooliin. Se käytännössä aloittaa joulusesongin ja on myynnillisesti yksi tärkeimmistä ajanjaksoista.

Koronan vuoksi ruuhkia on koitettu välttää pidentämällä kampanjoita joissakin kauppaketjuissa ja myymälöissä yli viikon mittaiseksi.

Kampanja-aikaa pidentämällä koitetaan rauhoittaa usein varsin vauhdikkaaksi äitynyttä perjantaipäivää, kertoo elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvän Powerin Vaasan myymäläpäällikkö Ville Viertoma.

– Aiheuttaa kyllä joka vuosi kiireen, mutta onneksi on tänä vuonna jaettu koko viikolle, ettei tule isoa painetta perjantaille. On ajateltu, että tämä on koronatilanteen vuoksi turvallisempi asiakkaille ja henkilökunnalle.

Kaupan hyllyjä
Elektroniikkaa ostetaan kampanjan aikana usein joululahjaksi. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Ostoslistan kanssa kaupoille

Pietarsaaresta Vaasaan tulleet Tapio Salmi ja Sirpa Filppula päättivät hyödyntää reissun myös ostoksia tekemällä.

Ensimmäinen pysähdys on elektroniikkamyymälässä, jossa muun muassa käydään läpi tabletille sopivia koteloita.

– Oltiin joka tapauksessa tulossa Vaasaan, niin ajateltiin samalla käydä ostoksilla. Käytiin läpi esitteitä ja tehtiin listaa, kertoo Salmi.

Vaaterekkejä kaupassa
Pidennetyllä kampanja-ajalla halutaan ehkäistä kauppoihin syntyviä ruuhkia. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Urheilu- ja vapaa-ajan tarvikkeita myyvässä XXL:n myymälässä ostoksilla olevat Ivan ja Liubov Kajava ovat myös tehneet listaa.

– Kengät minulle ja sykemittari vaimolle, listaa Ivan Kajava.

Kajavat kertovat katsovansa tarjousten perään, ja hakevansa tuotteita sen mukaan.

– On niin pieni eläke, ja minä olen vähän pihi, nauraa Ivan Kajava.

Ulkoilu ja retkeily kiinnostavat

Myös XXL:n myymälöissä kampanja-aikaa on pidennetty koronatilanteen takia.

Myös siihen, mitä asiakkaat hakevat, on koronalla ollut vaikutuksensa, sanoo tavaratalopäällikkö Tiina Lindström.

– Koronavoittaja on kyllä ulkoilu. Eli esimerkiksi kengät, retkitarvikkeet kiinnostavat. Ja trangia, joka on tämän vuoden hittijoululahja. Suksikauppa on myös lähtenyt hyvin vauhtiin. Tämä luonnossa oleminen on tämän ajan voittaja, arvioi Lindström.

Lindströmin mielestä heräteostoksia ei tehdä, vaan hankintoja siirretään marraskuun loppuun.

– Rahat tasaantuu koko vuodelle, että ei ihminen määräänsä enemmän käytä. Ostetaan tarpeeseen, uskoo Lindström.

Lue seuraavaksi:

Onko Black Fridayn jättiruuhkissa mitenkään mahdollista välttää koronasumppuja? Näin kaupat ovat varautuneet ale-shoppaajien vyöryyn

Black Friday -kampanjan alennukset eivät vastaa aina totuutta – "Luodaan ikään kuin keinotekoinen mielikuva"

Suosittelemme sinulle