Korona ei pelottanut, ei ainakaan liian paljoa, kun tamperelainen sisustusalan liike vaihtoi kevään kuluessa omistajaa.
Juuri ennen koronaa alkanut kaupanhieronta meni maaliin alkukesästä. Neljännesvuosisadan perustajansa Kristiina Mäkelän käsissä ollut KM Interiors sai jatkajakseen kaksi uutta yrittäjää, Hanna Niemelän ja Jukka Hakalan.
Kaupan alkutunnusteluista lähtien mukana oli myös yritysvälittäjä. Hän on kuin yritysten match maker, puhemies.
Luopuminen oli viiden vuoden projekti
KM Interiorsin yrittäjä, sisustusarkkitehti Kristiina Mäkelä näki 25 vuoden jälkeen, että on jo aika alkaa miettiä muuta. Omasta perheestä ei löytynyt yritykselle jatkajaa.
– Mutustelin ajatusta oman pään sisällä ja aloin sopeutua ajatukseen luopumisesta. Välillä tuli epäusko, mutta näin, että yritystä pitää kehittää edelleen, Kristiina Mäkelä kertoo.
– Pitää kehittyä ja hakea kasvua, sillä alan kilpailu on koventunut.
Jatkajaksi löytyi kaksikko Hanna Niemelä ja Jukka Hakala. Molemmat ovat sisutussuunnittelijoita, Hakala myös muotoilija.
– Kauppa oli hyvin pitkälle valmis, kun korona iski keväällä Suomeen. Silloin ostaminen kyllä alkoi hirvittää. Juttelu yritysvälittäjän kanssa auttoi ja luotto löytyi taas, Hanna Niemelä kertaa kevään tunnelmia.
Nyt hän on KM Interiorsin toimitusjohtaja.
Mukana mutta ei vetovastuussa
Kun kauppa syntyi, Kristiina Mäkelä jäi joksikin aikaa yritykseen työntekijäksi. Sitä molemmat uudet yrittäjät pitävät hyvänä ratkaisuna.
– Yrityskaupan teossa yllätti sen suuri byrokratian määrä. Yrityksen pyörittämistä on taas helpottanut se, että Kristiina jäi vielä taloon, sanoo Jukka Hakala. Hän on nyt yrityksen hallituksen puheenjohtaja.
Omistajavaihdoksen eri vaiheissa mukana oli yritysvälittäjä Raimo Toikka Pirkanmaan Yritysvälityksestä.
Kaupanteko alkuun salassa
Toisin kuin asuntokauppa, yrityskauppa alkaa Raimo Toikan mukaan usein sokkona. Yrittäjä ei yleensä halua kertoa julkisesti, että yritys on myynnissä. Se voisi vaikuttaa muun muassa kannattavuuteen.
– Alkuun puhutaan vain toimialasta, sijainnista, kokoluokasta ja niin edelleen. Välittäjä kertoo vakavissaan kiinnostuneelle ostajalle tarkat tiedot, kun ensin tehdään salassapitosopimus ja edetään pidemmälle, Toikka kertoo työstään.
Esimerkiksi KM Interiorsin kauppa meni alkukesällä maaliin, mutta sen onnistumiseksi tehtiin työtä aikaisesta keväästä lähtien.
Yritysvälittäjät tentissä
Yritysvälittäjä on usein taustaltaan juristi, kauppa- ja taloustieteilijä, tilintarkastaja tai vaikka insinööri, sillä mikään laitos ei kouluta ammattiin suoraan.
Ammattikunta päätti itse aloittaa oman alansa auktorisoinnit. Parikymmenvuotiaassa yritysvälittäjien liitossa on nelisenkymmentä jäsentä ja mukana on myös elikeinoelämän järjestöjä.
– Auktorisoinnilla haetaan alalle yhteisiä pelisääntöjä. Tentti on kuin näyttökoe, jolla kokeneet toimijat voivat osoittaa osaamisensa, kertoo Suomen yritysvälittäjäin ja omistajanvaihdosasiantuntijain liiton puheenjohtaja Juha Rantanen.
Yritysvälittäjän täytyy osata välityksen, myyntityön ja kaupanteon lisäksi ainakin rahoitus-, verotus- ja lakiasioita. Tietää pitää tärkeimmät myös rahanpesusta ja jopa terrorismin estämisestä.
Kauppaa tehdään nyt niin kuin aina yrityksistä, joilla on tulevaisuutta.
Juha Rantanen
Tampereella marraskuussa pidettyyn alan historian ensimmäiseen tenttiin osallistui 12 yritysvälittäjää ja kahdeksan pääsi läpi. Seuraava tentti pidetään ensi keväänä.
Yksi kahdeksasta onnistuneesta oli juuri KM Interiorsin kaupan "kätilöinyt" Raimo Toikka. Hän on nyt auktorisoitu yritysvälittäjä.
Täysillä loppuun asti
Suomen Yrittäjien projektipäällikkö Mika Haavisto sanoo, että yrityksen kehittämisestä pitää huolehtia loppuun asti.
– Yleinen ongelma on, että yrittäjä alkaa jäähdytellä. Hän ei enää kehitä vanhaa, usein itse perustamaansa yritystä, vaan jäähdyttelee jo kohti eläkeikää. Näin yrityksen arvo heikkenee eikä se sitten enää vastaakaan odotuksia, sanoo Mika Haavisto.
Hän ei innostu lainkaan yrityksen "myyntikuntoon laittamisesta", sillä yrityksen pitää Haaviston mukaan olla aina myyntikunnossa. Tulevaa pitää miettiä ajoissa: onko yritys kunnossa, miten itse pysyn kunnossa? Mitä teen sitten, kun olen luopunut?
Yritysvälittäjäin liiton puheenjohtajan Juha Rantasen mukaan korona ei ole juurikaan vaikuttanut yrityskauppoihin yleisesti.
– Kauppaa tehdään nyt niin kuin aina yrityksistä, joilla on tulevaisuutta. Alalla on koronasta huolimatta ollut varsin kiireinen syksy, Rantanen sanoo,
Mika Haaviston mukaan yrityskauppojen vuosittaista määrää on vaikea sanoa tarkasti, koska niitä ei tilastoida yhteen paikkaan. Hänen arvionsa on keskimäärin 3 000–4 500 tehtyä yrityskauppaa vuodessa.