Hyppää sisältöön

Suomalaiset tinkivät shoppailusta koronavuonna, mutta Black Friday vetää kauppoihin – himoshoppaaja: ”Ostoksilla käynti on kuin miniloma”

Hyvinvointiin ja kodinhoitoon panostetaan nyt enemmän kuin vaateostoksiin.

Auralainen perheenäiti Sini Lammela kiertelemässä alennusmyyntejä kenkäosastolla Black Fridayna.
Sini Lammela etsii perheenäitinä tuotteita pääosin lapsilleen. Kuva: Johanna Manu / Yle
Johanna Manu,
Saana Sjöblom-Hasselblatt

Auralainen perheenäiti Sini Lammela silmäilee tavaratalon vaaterekeiltä löytyvää valikoimaa. Vaateostosten ohella hän pyrkii löytämään muitakin tuotteita ja palveluita alennuskampanjoista.

– Siitä tulee hyvä fiilis, kun löytää jonkun ihanan, uuden tuotteen. Etsin alennuksesta etenkin lippuja perheen yhteiseen vapaa-aikaan, kuten vaikka Linnanmäelle, Lammela sanoo.

Lammela tunnustaa vetävänsä niin kutsutut ostohousut jalkaan tammikuussa joulun jälkeisten alennusmyyntien aikoihin. Ne pidetään jalassa marraskuun loppuun saakka. Joulun jälkeen perheenäiti hamstraa jouluruokia pakastimeen.

Sini Lammela myöntää rakastavansa shoppailua ja kokee saavansa siitä henkistä hyvää oloa.

– Kärkyn alennuksia ensin verkosta ja suuntaan sitten kauppaan, jos tuotetta ei saa netistä. Ostoksilla käynti on kuin miniloma tällä hetkellä, kun pääsee pois arjesta kotona ja näkee valoja ja ihmisiä, Lammela kuvailee.

Auralainen perheenäiti Sini Lammela kiertelemässä alennusmyyntejä kenkäosastolla Black Fridayna.
Hutiostoksia Sini Lammela myöntää tekevänsä vain harvoin. Kuva: Johanna Manu / Yle

Tarjouksia ahkerasti seuraava perheenäiti ei aikaile ostopäätöksen kanssa, kun oikea tuote löytyy sopivaan hintaan.

– Siitä tulee ihan, että jes jes, tämä lähtee ja heti. Aivan mieletön tunne, varsinkin jos löytää tarjouksesta mitä etsii.

Joskus, Lammelan mukaan melko harvoin, tulee tehtyä myös hutiostoksia. Ne hän antaa eteenpäin ja kokee iloa siitä, kun voi ilahduttaa jotain muuta.

Verkko-ostaminen yleistyy

Suomalaisten kulutustottumukset ovat muuttuneet tänä vuonna huomattavasti.

Koronaviruksen ensimmäisen aallon aikana asetetut rajoitukset saivat monet kuluttajat laittamaan kotinurkkia kuntoon.

– Kun vapaa-ajan matkustaminen keskeytyi ja juhlia peruttiin, ihmiset ovat halunneet panostaa siihen missä ollaan, eli kotiin. Nyt tehdään paljon pitkään harkittuja kodin hankintoja kuten uusia huonekaluja tai remontointia, Turun yliopiston taloussosiologian professori Pekka Räsänen kertoo.

Turun yliopiston taloussosiologian professori Pekka Räsänen on mukana kuluttamista koskevassa tutkimuksessa.
Professori Pekka Räsäsen mukaan suomalaiset tinkivät koronavuonna tarpeettomista ostoksista. Kuva: Johanna Manu / Yle

Turun yliopistossa on käynnissä kulutuksen muutosta koskeva tutkimus Sosiaaliset suhteet ja luottamus Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Alustavista tuloksista on havaittavissa, että monet uskovat ostavansa jatkossakin vähemmän, koska ovat huomanneet pärjäävänsä vähemmällä.

Samaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat lämmenneet nettishoppailulle verrattain hitaasti, mutta koronavirus on nopeuttanut siirtymää huomattavasti.

– Maailmantilanne on tuonut selkeän muutoksen verkko-ostosten yleistymiseen. Varsinkin suomalaiset ovat keksineet nettishoppailun suuressa mittakaavassa vasta nyt. Toivon, että kotimaisetkin verkkokaupat menestyisivät tässä kilpailussa.

Myös Sini Lammela on siirtänyt ostosten tekoa korona-aikana verkkoon. Usein ostoskoriin päätyvät lastenvaatteet, kengät sekä huvipuistoliput.

Black Week -alennuskylttejä kauppakeskus Hansassa.
Black Friday -kulutuspäivä on venynyt monin paikoin jo viikon pituiseksi. Kuva: Johanna Manu / Yle

Black Friday on yksi niistä tarjouspäivistä, jolloin Lammela tutkii tarkkaan mistä kannattaa ostaa perheen arjessa tarvittavia asioita. Tänäänkin hän laittanut tilausta sisään heti aamusta.

Vaikka Lammela tutkii tarkasti tarjouksia, on välillä ostettava myös normaalilla hinnalla. Arki ei ole yhtä hupiostelua ja kulutusjuhlaa, vaikka hän nauttiikin ostosten tekemisestä.

Himoshoppailu vastaan ostolakko

Pekka Räsäsen mukaan ihmiset miettivät erilaisissa elämäntilanteissa täysin eri tavoin sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä ei.

Etenkin kosmetiikan, tekstiilien ja ravintolakäyntien kulutus on vähentynyt, kun taas esimerkiksi hyvinvointiin ja ruoanlaittoon panostetaan enemmän.

Kulutuspäivän vastapainona kulkeva Älä osta mitään -päivä kertoo Räsänen mukaan hyvin kuluttajien ja heidän elämäntilanteidensa moninaisuudesta, sekä siitä, millaisia arvoja halutaan korostaa.

– On hyvä, että nämä kuluttamiseen liittyvät teemat nousevat samaan aikaan, jotta kukin voi pohtia omaa kulutusta ja sen mahdollisia ympäristövaikutuksia, Räsänen toteaa.

Myös viikon mittaisiksi pidennetyt alennusmyynnit voivat professori Pekka Räsäsen mukaan viedä tehoa yksittäisiltä perinteisiltä kulutuspäiviltä. Lisäksi ihmiset ovat oppineet kriittisemmiksi siitä, onko kyseessä todellinen alennus vai pelkkä myyntikikka.

Pientä hemmottelua

Perheenäiti malttaa ostaa itselleen vain harvoin. Vaatteita Sini Lammela ostaa omaan käyttöön todella harvoin, mutta palkitsee itsensä joskus hieronnalla.

Auralainen perheenäiti Sini Lammela kiertelemässä alennusmyyntejä kenkäosastolla Black Fridayna.
Taas löytyi uudet kengät Sini Lammelan ostoskoriin. Kuva: Johanna Manu / Yle

Tai kengillä. Kengät ovat Lammelan heikkous.

– Kenkiä tulee ostettua ihan liikaa. Osa pareista jää käyttämättä, hän tunnustaa.

Haastattelun jälkeen Lammela suuntaa kassalle punaisen kenkäparin kanssa.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella lauantaihin 28.11. kello 23.00 asti.

Lue lisää:

Tältä näyttää Black Friday korona-aikana – Moni shoppailija kertoi harkinneensa kauppaan lähtöä: "Jos ei olisi ollut niin ainutkertainen tarjous niin ei ois lähdetty"

Tyhjensikö koronapandemia kauppakeskukset vai rynnitkö muiden joukossa Black Friday -tarjouksille? Lähetä kuva

Onko Black Fridayn jättiruuhkissa mitenkään mahdollista välttää koronasumppuja? Näin kaupat ovat varautuneet ale-shoppaajien vyöryyn

Suosittelemme sinulle