Välipäivinä suomalaiset hakevat kuntoilu- ja pelivälineitä, käy ilmi Suomen suurimman kauppapaikan Torin tiedoista.
Tori kokosi Ylen pyynnöstä listan tuotteista, jotka ovat juuri tässä vuodenvaihteessa (25.12.–3.1.) olleet erityisen suosittuja. Listalle kerättiin tuotteet, joiden hakumäärissä on ollut suurin prosentuaalinen kasvu verrattuna vuodentakaiseen joulun aikaan.
Lista näyttää tältä:
- juoksumatto
- kuntopyörä
- pelikone
- pelitietokone
- Nintendo Switch
- moottorisaha
- omakotitalo
- Playstation 4
Vertaiskauppatuntija Laura Kuusela mukaan hauissa näkyy selkeästi kuntoilun, harrastusten ja pelikoneiden korostuminen.
– Ihmisillä on aikaa kotona pelailla ja harrastaa. Myös monella alkaa perinteisesti tammikuussa kuntokuuri, johon valmistaudutaan hankkimalla kotiin kuntopyöriä, juoksumattoja ja muita kotikuntoiluvälineitä, Kuusela kommentoi.
Kun tarkastellaan viime vuotta lähes kokonaisuudessaan, tammikuusta marraskuuhun, lista eniten suosiotaan kasvattaneista hauista näyttää erilaiselta. Sille on päässyt lähinnä vuoden aikana myyntiin tulleita uutuustuotteita, poikkeuksena ajankohtaiseksi muuttunut "käsidesi".
- Lidl lenkkarit
- RTX 3008 (näytönohjain)
- Suunto 7 (sykemittari)
- Lidl kengät
- Samsung s 20 (puhelin)
- Käsidesi
- Iphone 12 (puhelin)
- One plus 8 (puhelin)
Mikään näistä suosiotaan kasvattaneista tuotteista ei kuitenkaan pääse viime vuoden haetuimpien tuotteiden joukkoon. Kuuselan mukaan yleisesti kuluttajien välisessä kaupassa haetaan kaikkein eniten sisustukseen liittyviä tuotteita. Se näkyy myös listalla, jossa ovat viime vuoden tammi–marraskuun haetuimmat tuotteet:
- Marimekko
- sohva
- lipasto
- annetaan
- Artek
- matto
- Oulu
- ruokapöytä
- nojatuoli
- Rovaniemi
Vertaiskauppaan keskittyvä Tori.fi-sivusto on ollut yksi koronapandemiasta hyötyneistä yrityksistä. Viime vuonna sivustolla vierailtiin yhteensä noin 431 miljoonaa kertaa. Se on noin kolmanneksen enemmän kuin vuotta aiemmin.
Edellä olevat listat kertovat hakujen määristä, ei siitä, mitä tuotteita Toriin on ilmoitettu. Yksi välipäivinä korostuva yhteinen tekijä myynti-ilmoituksissa on Torin mukaan se, että monet myytävät tuotteet ovat lahjaksi saatuja. Tori kysyi joululahjojen myymisestä suomalaisilta verkossa, ja sai reilu kaksi tuhatta vastausta. Noin kolmasosa vastaajista kertoi myyvänsä joululahjoja eteenpäin, ja noin viidesosa kertoi myyvänsä niitä heti joulun jälkeen. 85 prosenttia ei kerro antajalle, jos myy lahjan eteenpäin.
– Ei haluta pahoittaa lahjan antajan mieltä, mutta toisaalta ylimääräisen tavaran säilöminen on aika turhaa, Kuusela sanoo.
Oletko sinäkin niitä, jotka ovat vuodenvaihteessa etsineet itselleen kuntoilu- tai pelivälineitä käytettynä? Voit osallistua keskusteluun 8.1. kello 23:een saakka.