Viking Linen M/S Amorellan syyskuisesta karille ajosta annetaan tänään meriselitys Ahvenanmaan käräjäoikeudessa.
Meriselityksen tarkoituksena on alusturvallisuutta valvovan Traficomin mukaan saada selville kaikki tapahtumaan johtaneet olosuhteet ja tekijät sekä koota meriselityspöytäkirjan liitteiksi asiaan liittyvät tai tapahtumaa selvittävät asiakirjat. Meriselityksiä annetaan merioikeuksissa, tässä tapauksessa Ahvenanmaan käräjäoikeudessa.
Ahvenanmaan käräjäoikeus arvioi aikaisemmin, että meriselityksen antamiseen menee koko perjantai.
Ålands Radio on paikan päällä seuraamassa meriselitystä. Sen mukaan Amorellan päällikkö Rune Fellman käy läpi pohjakosketukseen johtaneita asioita.
Meriselityksessä päällikkö viittaa tekniseen vikaan, jonka takia Amorella sai pohjakosketuksen Apteekkarinväylällä. Sen jälkeen Amorella ajettiin Järsön saaren rantaan, jotta alus saatiin vakautettua.
Onnettomuustutkintakeskus Otkes kertoi marraskuussa, että Amorellan haverin välitön syy oli tehonsäätölaitteiston tekninen vika. Tähän uskoo myös päällikkö, jonka mukaan miehistön toiminnassa ei ollut vikaa.
Otkesin varsinainen onnettomuustutkinta on valmistumassa vasta ensi kesänä.
Korjattu kello 17.52 Rune Fellmanin titteli päälliköksi.
Lue lisää:
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses: Tämä on menetetty vuosi
ÅU: Amorellan pohjakosketuksen syynä ehkä tekninen vika
Matkustaja-alus Amorellan onnettomuuspaikalla ollut lohkare räjäytetty