Hyppää sisältöön

Valtaosa Varsinais-Suomen kansanedustajista kannattaisi lähijunaliikenteen palauttamista

Vihreät on esittänyt, että lähijunapilotti olisi aloitettava muun muassa Turun seudulla vuoteen 2023 mennessä.

Littoisiin kaavaillaan yhtä asemaa lähijunaliikenteelle. Vanha asemarakennus on yksityisomistuksessa. Kuva: Paula Collin / Yle

Suurin osa varsinaissuomalaisista kansanedustajista kannattaa lähijunaliikenteen palauttamista maakuntaan.

Asia selviää Ylen kansanedustajille tekemästä kyselystä, johon vastasi 13 kansanedustajaa Varsinais-Suomesta.

Vihreät on esittänyt, että lähijunapilotti olisi aloitettava muun muassa Turun seudulla vuoteen 2023 mennessä. Lähijunaliikennettä esitetään myös Tampereen, Oulun, Lappeenrannan ja Lahti-Kouvolan kaupunkiseuduille.

Vihreiden mukaan kokeilulla tuotaisiin satoja tuhansia suomalaisia lähijunaliikenteen pariin. Turun seudulla luku voisi olla kymmeniä tuhansia.

Kuva: Vihreiden esitys lähijunaliikenteeksi Turun ympäristössä

Päästötavoitteet, talousvaikutukset, kaupunkikehitys

Yle kysyi Varsinais-Suomen kansanedustajilta, pitäisikö Turun ja lähikaupunkien välille järjestää lähijunayhteydet olemassaolevia ratoja ja seisakkeita hyödyntäen.

Yhdeksän kansanedustajaa vastasi kyllä. Näet kaikki vastanneet ja heidän vastauksensa alla olevasta taulukosta. Kolme kansanedustajista ei vielä osannut sanoa, yksi vastasi suoraan ei.

Sandra Bergqvist (r.)En osaa sanoa
Ritva Elomaa (ps.)Kyllä
Eeva-Johanna Eloranta (sd.)Kyllä
Vilhelm Junnila (p.s)Ei
Ilkka Kanerva (kok.)Kyllä
Esko Kiviranta (kesk.)Kyllä
Aki Lindén (sd.)Kyllä
Mikko Lundén (ps.)En osaa sanoa
Petteri Orpo (kok.)Kyllä
Katja Taimela (sd.)En osaa sanoa
Anne-Mari Virolainen (kok.)Kyllä
Sofia Virta (vihr.)Kyllä
Johannes Yrttiaho (vas.)Kyllä

Kyselyyn eivät vastanneet Li Andersson (vas.), Annika Saarikko (kesk.), Saara-Sofia Sirén (kok.) ja Ville Tavio (ps.).

Lähijunaliikenteen palauttamista perustellaan muun muassa kaupunkiseutujen kehittymisellä, positiivisilla talousvaikutuksilla ja päästötavoitteilla.

– Varsinais-Suomessa lähijunaliikenteen palauttamiselle on hyvät edellytykset ja sen avulla voitaisiin tuoda kymmeniä tuhansia ihmisiä nopean ja sujuvan raideliikenteen pariin. Varsinaissuomalaisille tulisi ehdottomasti lisätä mahdollisuuksia helppoon, mukavaan ja vähäpäästöiseen matkustamiseen, sanoo vihreiden kansanedustaja Sofia Virta.

SPD:n Aki Lindén nostaa esille sen, miten lähijunaliikenne kehittäisi ja muuttaisi kaupunki- ja seuturakennetta, kuten on tapahtunut pääkaupunkiseudulla radan ympäristössä. Samoilla linjoilla on kokoomuksen Ilkka Kanerva, joka toteaa, että Turku–Tampere–Helsinki-kolmion tehokkaat, turvalliset ja nykyaikaiset liikenneyhteydet ovat koko Suomen talouskehityksen yksi avaintekijä.

– Lähijunat helpottaisivat monen arkea ja yritysten työvoiman saantia, sanoo myös kokoomuksen Petteri Orpo.

Keskustan Esko Kiviranta kertoo periaatteessa kannattavansa lähijunayhteyksiä. Esimerkiksi Turku–Salo-kaksoisraidehankkeen reittiä koskeva päätöksenteko on kuitenkin Kivirannan mukaan monimutkaista, sillä rata vaikuttaa alueen asukkaiden ja maanomistajien tilanteeseen.

Vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho puolestaan haluaisi panostaa maakunnan sisäisten raideyhteyksien parantamiseen Tunnin juna -hankkeen sijaan. Perussuomalaisten Ritva Elomaa kehittäisi hänkin lähijunaliikennettä – ennemmin kuin Turun raitiotietä.

SDP:n Eeva-Johanna Eloranta kertoo toivovansa, että lähijunaliikenne toteutuu jossain vaiheessa.

Piikkiössä ei ole ollut matkustajaliikennettä vuosikymmeniin. Asema on nykyään yksityisomistuksessa, mutta lähijuna voisi vihreiden esityksen mukaan pysähtyä asemalla. Kuva: Paula Collin / Yle

Junnila: Nykyiset raiteet liian kaukana asutuksesta

Perussuomalaisten Vilhelm Junnila on lähtökohtaisesti lähijunien puolella, mutta ei pidä nykyisiä raiteita sopivina.

– Olemassaolevat rautatiet on rakennettu liian kauaksi asutuksesta, jotta yhteydet saisi taloudellisesti kannattavaksi. Esimerkiksi Raisiossa ja Liedossa ratakiskot eivät mene lähelläkään asutuskeskittymiä ja siksi ehdotukset tuntuvat lähinnä pölhöpopulismilta, vaikka kaikki varmasti haluaisivat toimivat lähijunayhteydet, Junnila sanoo.

Hieman samoilla linjoilla on myös perussuomalaisten Mikko Lundén, joka ei vielä ole varma kannastaan.

– Todennäköisesti vastaukseni olisi ei, mutta haluaisin lisää tietoa ennen kuin teen lopullisen päätökseni. Esimerkiksi kustannuksista ja käyttäjistä. Tahdon myös mainita, että hankkeet, jotka tehdään vain ja ainoastaan ideologisista syistä, eikä kuunnella kansalaisia, eivät saa minulta kannatusta.

Kannastaan epävarmoja ovat myös RKP:n Sandra Bergqvist ja SDP:n Katja Taimela. Bergqvist toteaa, ettei ole perehtynyt asiaan riittävästi, mutta hän suhtautuu siihen myönteisesti, jos se on taloudellisesti järkevää.

– Turun lähijunaliikenteen kehittäminen on kannatettava, mutta siihen sisältyy merkittäviä kustannuksia ja aitoa sitoutumista vaativia päätöksiä eri kunnilta, sanoo puolestaan Katja Taimela.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella 3.2.2021 kello 23:een asti.

Lue myös:

Lähijunat Turkuun, Tampereelle, Ouluun ja muuallekin – jääkö vihreiden esitys haaveeksi? Ministeri: "Raideliikenne raskasta järjestää"

Suosittelemme sinulle