Lahden eteläisellä kehätiellä rikkoutuu näillä hetkillä puolen miljoonan ajoneuvon raja.
– Tässä on synttäriviikon makua. Viikonlopun aikana tulee täyteen 500 000 ajoneuvoa, todennäköisesti perjantaina tai lauantaina, Väyläviraston projektipäällikkö Janne Wikström arvioi.
Ohietiellä päästään seuraamaan liikenteen kulkua reaalisaikaisesti mittauspisteiden avulla. Wikströmin mukaan liikenne on vilkkaimmillaan Lahden ja Hollolan välisellä tieosuudella perjantaisin.
Raskas liikenne on löytänyt uuden väylän. Se oli yhtenä tavoitteena, kun tiestä päätettiin.
– Arkisin Lahden ja Hollolan välisellä, uudella tieosuudella liikkuu noin yhdeksän tuhatta autoa päivässä. Niistä noin 500 on raskaan sarjan täysperävaunuyhdistelmiä.
Raskassarjalaisten ohella pitkämatkalaiset ovat siirtyneet vanhalta väylältä uudelle.
– Vanhalla reitillä on 27 liikennevaloristeystä ja matkanteko pysähtyy aina välillä. Uudella tiellä mennään tasaista tahtia kahdeksaakymppiä. Isompia onnettomuuksia ei ole sattunut uudella osuudella.
Poikkeusajat vaikuttavat Janne Wikströmin mukaan liikennemääriin koko tieverkolla. Hän arvelee, että kehätien ajoneuvomäärä vakiintuu korona-ajan jälkeen noin kymmeneen tuhanteen ajoneuvoon päivässä.
Hiihtäjät ja kävelijät rinta rinnan ulkoilureitille
Tietöiden vuoksi myllättyjä VT 12 -väylän ympäristöjä on ennallistettu ja paranneltu alkutalven aikana. Ulkoilureiteillä pyritään huomioimaan monenlaiset liikkujat.
Lahden Liipolaan on tulossa entistä ehompi, osin valaistu kolmen kilometrin virkistysväylä. Sitä pääsevät talvisin hyödyntämään rinnakkain sekä hiihtäjät että kävelijät.
– Maastossa on hyvät ja leveät työmaatiet. Pääsemme rakentamaan niiden tilalle kävely- ja latureitistöt rinnakkain osalle matkaa, sanoo maisemasuunnittelija Tarja Kojo Afry Finland oy:stä.
Hän uskoo, että järjestely hillitsee osaltaan vastakkainasettelua erilaisten liikkujien välillä.
- Hiihtäjät, koiranulkoiluttajat ja muut kävelijät mahtuvat jatkossa liikkumaan reiteillä yhtä aikaa.
Uusi osuus yhdistyy pohjoisempana vanhoihin, jo olemassa oleviin reitistöihin.
Ennallistamisessa ja maaston muotoilussa käytetään muun muassa tunnelin louhinnasta syntynyttä maa-ainesta. Tien alta kaadettujen puiden rungoista ja oksista rakennetaan suojapaikkoja linnuille ja muille eläimille. Ympäristöön sijoitetaan myös metsän eliöstölle tärkeitä lahopuualueita.
Työt ovat siirtymässä talvitauolle ja ne jatkuvat keväällä. Liipolan virkistysalue avataan ulkoilijoiden käyttöön kesän aikana. Juniorijalkapalloilijoiden suosiossa oleville Patomäen kentille sen sijaan pääsee temmeltämään vasta ensi vuonna.
Kuuntele myös: