Kuopion kaupunkialueelle esitetään automaattista nopeusvalvontaa. Suunnitelman mukaan automaattisia nopeusvalvontapisteitä asennettaisiin pääkaduille tai alueellisille kokoojakaduille, joiden liikennemäärä on vähintään noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Sijoittelussa otetaan huomioon myös muu valvonnan tarve, kuten punaisia päin ajaminen, sillä samalla laitteistolla voi valvoa myös liikennevalojen noudattamista. Myös huomattavan suuri jalankulkijoiden määrä voi olla yhtenä paikan valinnan perusteena.
Suunnittelun pohjana käytetään neljä vuotta sitten tehtyä opinnäytetyötä, jossa tutkittiin, mihin paikkoihin nopeusvalvontapisteet kannattaisi sijoittaa.
Opinnäytetyön yhteydessä kaupungin liikennesuunnittelu päätyi yhteistyössä poliisin kanssa esittämään nopeusvalvontapisteiksi ensisijaisesti vilkkaasti liikennöityjä sisääntuloväyliä.
Opinnäytetyössä ensimmäisiksi kohteiksi on laitettu Puijonlaaksontien ja Kallantien risteys, Tasavallankadun ja Leväsentien risteys, Petosentien ja Nurmirannantien risteys sekä Puijonsarventien ja Kelokujan risteys.
– Nämä ovat ongelmallisimmat paikat, jotka tarvitsevat eniten valvontaa, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilatokselta kommentoi.
Poliisi huolehtii kamerat tolppiin, kun kaupunki on rakentanut valvontapisteet
Suunnitelman mukaan Kuopion kaupunki varautuu rakentamaan ensimmäiset nopeusvalvontapisteet vuoden 2022 aikana.
Työnjako kameroiden asentamisessa jakautuu niin, että Kuopion kaupunki vastaa liikennevalvontapisteen rakentamisesta ja poliisi hoitaa tolppiin kamerat sekä vastaa niiden käytöstä.
– Kameroita tulee luultavasti yksi tai kaksi, eli jokaisessa tolpassa ei ole samaan aikaa kameraa. Mutta jo pelkillä tolpilla on merkitystä liikenneturvallisuuteen.
Pahkinin mukaan kameravalvonta pudottaa alueen liikenteen keskinopeuksia noin viisi prosenttia.
– Se on olennainen pudotus, koska keskinopeudella on vaikutusta onnettomuuksien määrään.
Kuopion kaupunkirakennelautakunta käsittelee esitystä kameravalvonnasta keskiviikkona 24. helmikuuta.