Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Jo 12 000 suomalaisen alla hyrisee biokaasulla kulkeva auto – tankkauspisteiden määrä nousee vauhdilla, mutta Lappiin kaasuautolla ei pääse vieläkään

Biokaasun tankkausmäärät ovat kasvussa. Vaasan seudulla tankataan kuukaudessa jopa tuhat kertaa.

Oranssitakkinen mies tankkaa biokaasuautoaan Mustasaaren asemalla.
Biokaasun suosio on kasvanut merkittävästi sitten vuoden 2017, jolloin Vaasassa avattiin ensimmäinen tankkausasema. Kuva: Yle/Johanna Ventus
Sebastian Björklund
Avaa Yle-sovelluksessa

Kaasuautojen ja kaasuntankkausasemien määrä kasvaa Suomessa vauhdilla.

– Jakeluverkosto on saavuttamassa sen tason, että se palvelee jo isompaakin käyttäjäkuntaa, mutta totta kai asemia tarvitaan lisääkin, toteaa Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma.

Tankkausasemia on tällä hetkellä noin 60, ja lisää on tulossa. Energiaviraston alkuvuodesta päättämällä investointituella päästään perustamaan taas 18 uutta tankkausasemaa.

Hautaluoma itse hankki kaasuauton vuonna 2010 ja hän muistelee että tankkausasemia oli silloin viitisentoista.

– Parin kolmen viime vuoden aikana uusia asemia on tullut reippaasti lisää ja nyt niitä rakentavat muutkin kuin Gasum.

Katso kartasta, missä kaasuntankkausasemat sijaitsevat ja minne niitä on tulossa.

Stormossenin  vuonna 2020 avaama biokaasuasema Runsorissa, Vaasassa.
Vaasassa ja lähialueella on kaksi tankkausasemaa, kolmas on suunnitteilla. Kuva: Sebu Björklund / YLE

Vaasan seudulle tulossa kolmas asema

Vaasassa kaupunki on ollut kaasuautoilun edelläkävijä.

Ensimmäinen biokaasuasema otettiin käyttöön vuonna 2017, kun Vaasan kaupunki siirtyi käyttämään uusia biokaasubusseja.

Lue myös: Biobussit liikkuvat ruoantähteistä ja jätevedestä tehdyllä kaasulla

Nyt Pohjanmaalla biokaasusta liikennepolttoainetta jalostava Stormossen rakentaa kolmannen tankkausaseman Vaasan Palosaarelle. Jo ennestään alueelta löytyy kaksi asemaa, yksi Mustasaaren hyötykäyttöaseman yhteydestä ja toinen Runsorista.

Kolmannen aseman rakennustyöt oli määrä alkaa jo tänä vuonna. Hanke kuitenkin viivästyy ainakin vuodella.

– Me emme saaneet projektille investointitukea, kuten kahdelle aikaisemmalle tankkausasemalle, mutta meillä on kuitenkin vielä mahdollisuus hakea tukea uudemman kerran, Stormossenin talouspäällikkö Håkan Hagberg toteaa.

Energiavirasto myöntää infrastruktuuritukea esimerkiksi latauspisteille ja kaasun tankkauspisteille tarjouskilpailun perusteella.

– Tällä kertaa emme pisteytyksessä pärjänneet vertailussa muihin hakijoihin.

Håkan Hagbergin mukaan tuki on niin huomattava, että se kortti halutaan katsoa ennen rakennusurakan aloittamista. Uuden tankkausaseman kustannusarvio on noin 500 000 euroa, josta tuen osuus voisi olla noin 30 prosenttia.

Hagbergin mukaan tuki ei kuitenkaan ole ratkaiseva: kolmas biokaasuasema voidaan rakentaa muutenkin.

Vaihtoehtoiset voimanlähteet kasvussa

Suomessa on tällä hetkellä liikenteessä yli 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista reilu 12 000 kulkee kaasulla. Vuonna 2017 oli kaasuautoja noin 3 000 kappaletta.

Viime vuonna vaihtoehtoisella käyttövoimalla varustettuja autoja rekisteröitiin ensimmäistä kertaa enemmän kuin dieselautoja. Vaikka suurin kasvu nähdäänkin hybridisähköautojen kohdalla, on myös biokaasuautojen määrä nousussa.

Lue myös: Kotimaista kaasua tankkiin – "Sain tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä"

Kaasuautoilijoiden puheenjohtaja Jani Hautaluoma toteaa, että tankkausasemien perustaminen uusille alueille lisää aina kaasuautojen määrää.

Energiaviraston tämänkertaisen tukipäätöksen myötä kaasun jakeluverkosto on laajenemassa Kainuuseen ja Pohjois-Karjalaan. Kokonaan ilman tankkausasemia on kuitenkin edelleen Oulun yläpuolinen Suomi.

– Itse olen autoillut Torniossa ja Haaparannassa asti asuntovaunun kanssa, ja se teki jo vähän tiukkaa, kun asuntovaunu lyhentää ajomatkaa.

Yhdellä kaasutankkauksella ajaa autosta riippuen keskimäärin 350 - 500 kilometriä.

– Sitä me toivomme, että Rovaniemelle saataisiin tankkausasema, niin että Lapin matkailijatkin pääsisivät ajamaan kaasulla koko reissun, toteaa Hautaluoma.

Vid Stormossen kan man tanka biogas.
Vaasan kahdella asemalla tankkausten määrä on kasvanut koko ajan. Kuva: Yle/ Malin Hulkki

Vaasassa yli tuhat tankkausta kuukaudessa

Vaikka Håkan Hagberg pitää tärkeänä, että Vaasaan saadaan biokaasuasema myös lähelle keskustaa, on hänen mielestään kolme asemaa riittävä määrä.

Samalla hän kuitenkin toteaa, että kasvupotentiaalia on yhä ja tankkausmäärät ovat lisääntyneet.

– Viime vuonna tankkausten lukumäärä nousi yli tuhanteen tankkaukseen kuukaudessa.

Vaasan kaupunki on Hagbergin mukaan hankkimassa kolme uutta biokaasulla kulkevaa linja-autoa. Lisäksi hän uskoo että esimerkiksi julkisen sektorin puolella tullaan lähitulevaisuudessa näkemään yhä enemmän biokaasuautoja.

– Ja miksei muillakin aloilla, jossa on enemmän autokantaa, kuten taksit sekä autokoulut, Hagberg toteaa.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin kello 23 saakka.

Suosittelemme