Hyppää sisältöön

VR Transpoint alkaa kuljettaa Kemin uudelle sellutehtaalle vuodessa viisi miljoonaa kuutiota raakapuuta: vuorokaudessa kulkee yhdeksän junaa

Puun käytön kasvusta huolimatta kuutiota kohden lasketut päästöt pienenevät.

Ilmakuva Metsä Groupin Kemin tehtailta.
Raakapuukuljetukset lisääntyvät Suomen raiteilla merkittävästi vuodesta 2023 eteenpäin, kun Kemiin rakennettava uusi sellutehdas otetaan käyttöön Kuva: Antti Ullakko / Yle
Jarno Tiihonen

Metsä Group on valinnut VR Transpointin Kemiin rakennettavan uuden sellutehtaansa raakapuun logistiikkakumppaniksi.

Raakapuuta kuljetetaan tehtaalle viisi miljoona kuutiota vuodessa eli vuorokaudessa tehtaalle liikennöi keskimäärin yhdeksän junaa.

Päästöt vähenevät

Kasvavan puun käytön takia puuta tarvitaan aiempaa laajemmalta alueelta Kemin pohjois- ja eteläpuolelta, mutta yhtiöiden mukaan kuljetukset toteutuvat nykyistä pienemmillä päästöillä.

– Vaikka Kemin tehtaan raakapuukuljetusten matka junalla kasvaa, tehokkaiden rautatiekuljetusten ansiosta päästöt vähenevät 20 prosenttia kuutiota kohden, sanoo tiedotteessa VR Transpointin johtaja Martti Koskinen.

Logistiikkaratkaisua on hiottu jo yli kaksi vuotta.

– Suomi on kaukana väkirikkailta markkinoilta, joten sen on kurottava takamatkaa muita tehokkaammalla logistiikalla, Koskinen sanoo.

VR Transpoint investoi kalustoon

Uuden sopimuksen johdosta VR Transpoint hankkii noin 200 uutta raakapuuvaunua. Yhteensä uuden tehtaan rautatiekuljetukset sitovat yli 400 vaunua. Vetokalustona käytetään sähkö- ja dieselvetureita.

Uudet sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia, mikä tarkoittaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.

– Investoinnit moderniin kalustoon niin vetureissa kuin vaunuissa ovat osa toimitusvarmuuden ja logistiikan tehokkuuden varmistamista, Koskinen tähdentää.

Kemiin rakennettava uusi sellutehdas on määrä ottaa käyttöön vuonna 2023.

Suosittelemme sinulle