Ähtärin Zoon pandoja ja karhuja pääsee toukokuussa 2021 katselemaan yläilmoista vaijerin varassa.
Flowpark Ähtäri Zoon puolen kilometrin mittaiset radat ylittävät karhuaitauksen suoraan karhujen yläpuolelta.
Pandat kierretään vähän kauempaa eli isopandojen ulkoalueen reunalta.
– Se oli ehdoton vaatimus, toteaa toimitusjohtaja Juho Ylitalo.
Pandarata kulkee ulkotarhan turva-aidan takana lähellä puiden latvuksia.
Intendentti Marko Haapakoski kertoo, että pandat ovat karhuja herkempiä, ja ne halutaan pitää rauhassa.
– Jos niitä yritetään saada lisääntymään, emme halua aiheuttaa tippaakaan ylimääräistä stressiä niille, Haapakoski sanoo.
"Ei stressiin viittaavaa reaktiota"
Marko Haapakosken mukaan karhut ovat luonteeltaan uteliaita. Köysirataa testattiin ensimmäisen kerran maanantaina, ja karhujen reaktioiden perusteella Haapakoski uskoo ratojen tarjoavan eläimille jopa virikettä.
Karhukolmikkoa, Kasperia, Jesperiä ja Joonatania, selvästi kiinnosti ylhäällä vaijereissa kiikkuva ihminen.
– Ne eivät vaikuttaneet olevan peloissaan tai säikkyvän. Ei ollut mitään stressiin viittaavaa reaktiota, kertoo Haapakoski.
Karhun ja ihmisen väliin jää reippaasti ilmassa tilaa, eli tassut eivät haro kengänpohjia, vaikka liukuvaijerin valjaissa roikkuisi parimetrinen mies ja suurin karhu seisoisi korkeimmassa kohdassa kahdella tassulla.
Turvavaljaat ja varmistukset
Toimitusjohtaja Juho Ylitalo kertoo, että karhuaitauksen ylittäminen, kuten muukin rata, on varmistettu turvatoimin.
Seikkailuratoja menevällä on turvavaljaat ja niissä varmistuslaitteet, jolla taataan, että radalla oleva on aina kiinni jossakin.
– Kun yksi varmistuslaite avataan, sen vaijeri kiristyy mekaanisesti niin, ettei toinen varmistuslaite voi samanaikaisesti avautua, selittää Juho Ylitalo.
Seikkailupuisto-, rata- ja varustestandardit myös määrittävät ajankohdat radan tarkistuksen päivärutiineille. Zoo-radoilla on opas auttamassa, ja samalla myös varmistamassa, että kengät on kunnolla jaloissa, eikä taskuista pääse tavarat karkuun.
– Karhuaitaukseen ei saa pudottaa mitään tavaroita, muistuttaa intendentti Marko Haapakoski.
Radat avataan yleisölle helatorstaina 13. toukokuuta. Kiipeilypuiston uudistuksen loppulasku on noin 50 000 euroa.
Seikkailuradoista vaaditaan turvallisuusasiakirja
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa verkkosivuillaan, että seikkailuratoja koskevissa standardeissa on määritelty vaatimuksia, jotka koskevat esimerkiksi rakennelmien ja välineiden kunnossapitoa.
Radat ovat yleensä puihin tai tolppien varaan rakennettuja ratoja, joissa kiipeillään esimerkiksi köysirakennelmien ja puisten tasojen varassa. Radoilla on myös usein pitkiä liukuja, joissa asiakkaat liukuvat tasolta toiselle.
Ratojen ylläpitäjä on velvollinen laatimaan toiminnastaan turvallisuusasiakirjan.
Mitä ajatuksia juttu herättää? Keskustelu on auki torstaihin kello 23 saakka.