LISSABON Portugalilaisnäyttelijä Teresa Coutinholla ovat takana harjoitukset vanhassa kaupungissa sijaitsevassa Teatro Bairro Altossa.
Hän joutuu antamaan haastattelun ulkona teatterin edustalla sateesta huolimatta.
Portugali on jo elpymässä alkuvuodesta maata pahoin koetelleesta koronapandemian kolmannesta aallosta, mutta ulkopuolisia ei päästetä sisälle teatteriin. Maassa on edelleen voimassa tiukat rajoitukset.
Coutinhon ohjaaman näytelmän nimeksi valikoitui Solo eli Yksin jo ennen pandemian alkua.
– Nyt nimi on entistä osuvampi. Se koskettaa meitä kaikkia.
Yksin jäi Coutinhon mukaan erityisesti Portugalin kulttuuriala, kun pandemia viime keväänä sulki museot, teatterit ja muut esiintymispaikat.
– Viime vuonna emme saaneet käytännössä minkäänlaista tukea. Havahduin, kun huomasin, ettei kaikilla ollut enää edes varaa syödä kunnolla.
– Syyskuussa teatterit avautuivat ja hallituksen kanta oli, että tukea ei tarvita, koska meillä on jälleen töitä. Mutta eihän se niin mene, moni oli elänyt ilman tuloja kuukausia, Coutinho sanoo.
Tukipaketista neuvoteltiin yhdessä
Coutinho ja muut kulttuurialan toimijat perustivat viime keväänä Yhdessä kulttuurin ja sen tulevaisuuden puolesta -nimisen liikkeen, jonka tavoitteena oli auttaa kaikkein heikommassa asemassa olevia taiteilijoita. Heitä oli paljon.
Liike kasvoi nopeasti ja alkoi vaatia jo viime vuonna Portugalin kulttuuriministeriöltä toimia kulttuurialalalla työskentelevien toimeentulon turvaamiseksi. Kesällä tukea luvattiin, mutta mitään ei tapahtunut.
– Saimme apua eri instituutioilta ennen kuin kulttuuriministeriö reagoi vaatimuksiimme. Tajusimme kuitenkin, että meidän on vaadittava tukea poliitikoilta.
Lopulta lukuisista kulttuurialan toimijoista koostuva liike valmisteli tukipakettia yhteistyössä ministeriön kanssa.
Tammikuussa ministeriö myönsi kulttuurialalle yhteensä 42 miljoonan euron tukipaketin.
– Se ei ole täydellinen, mutta helpottaa huomattavasti tilannettamme. Myös tukibyrokratiaa on selkeytetty, Coutinho sanoo.
Hän on tyytyväinen esimerkiksi noin 400 euron toimeentulotukeen, jota työnsä menettäneet kulttuurialan työntekijät ovat voineet hakea helmikuusta lähtien.
Tuki on tarkoitettu kaikille kulttuurin parissa työskenteleville, kuten puvustajille, valosuunnittelijoille ja ääniteknikoille. Coutinhon mukaan tuki on toistaiseksi ainoastaan kertaluonteinen.
Apua voi saada myös uusien projektien toteuttamiseen.
– Ongelma on, että harvalla on uusia projekteja, koska vanhatkin ovat esittämättä, Teresa Coutinho toteaa.
Ministeriö reagoi kulttuurialan hätään
Kulttuurialalle myönnetty tukipaketti on noin kymmenen miljoonan asukkaan Portugalissa huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Suomessa, jossa kulttuurille on myönnetty 110 miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun).
Tutkija ja ekonomisti Sandra Maximiano Lissabonin yliopistosta pitää sitä kuitenkin merkittävänä saavutuksena.
– Ministeriö reagoi kulttuurityöntekijöiden hätään ja tukipaketista neuvoteltiin yhdessä. Lisäksi mikään muu sektori ei nostanut meteliä siitä, mikä oli yllättävää.
Maximianon mukaan tukipaketti ei silti ratkaise rakenteellisen tuen puutetta.
– Koronakriisi on osoittanut sen, että suuri osa kulttuurialan työntekijöistä on tukijärjestelmien ulkopuolella.
"Meidät testataan kahden viikon välein"
Portugalissa alkoi tammikuun puolivälissä sulkutila. Sitä on alettu pikku hiljaa purkaa, mutta teatterit pysyvät edelleen suljettuina.
Lissabonin kaupunginteatterissa harjoitukset ovat kuitenkin jälleen käynnistyneet. Sinnekään ei ulkopuolisilla ole asiaa.
Harjoituksiin on menossa myös tanssija Dani Matos. Sitä ennen häntä odottaa koronatesti.
– Meidät testataan kahden viikon välein. Lisäksi suositus on se, ettei liikkuisi muualla kuin teatterin ja kodin välillä, Matos sanoo.
– Maskin kanssa harjoitteleminen on suuri ongelma. Ilmaisu jää vajaaksi, kun emme näe toistemme kasvoja.
Matos ei kannata myöskään virtuaalisia näytöksiä.
– Teatteri perustuu kontaktiin ja vuorovaikutukseen yleisön kanssa.
Turvallisuus maksaa
Myös Matosin palkkapussiin pandemia on vaikuttanut, mutta tilannetta paransi hieman viimekesäinen Barcelonan kiertue. Espanjassa teatterit ovat saaneet olla auki lähes koko ajan viime kevään sulkutilan jälkeen.
Koronatesteistä huolimatta harjoituksissa käydään maski naamalla. Osa esityksistä on toteutettu virtuaalisesti ilman yleisöä. Niin saattaa käydä myös tulevalle esitykselle.
Teresa Coutinho muistuttaa, että kyse on myös esiintyjien turvallisuudesta. Se maksaa rahaa.
Isoilla teattereilla on mahdollista testauttaa näyttelijöitä, mutta pienemmät toimijat joutuvat usein tinkimään siitä taloudellisista syistä.
– Viime kesänä ohjasin näytelmän ja maksoin testit omasta pussistani.
Yksin-esityksen Coutinho on joutunut siirtämään kolme kertaa. Nyt ensi-iltapäivä on merkitty heinäkuulle.
– Varmuutta sen toteutumisesta ei tietenkään ole.
Lue lisää: