Ruotsalainen vaatejätti H&M julkaisi keskiviikkona verkkosivuillaan lausunnon, jossa se vakuuttaa yhtiön olevan sitoutunut Kiinaan.
Vetoomus julkaistiin noin viikko sen jälkeen, kun yhtiö yllättäen katosi Kiinan suurimmilta verkkokauppasivustoilta.
H&M:n mukaan Kiina on sille tärkeä markkina-alue ja maa on merkittävä toimija koko tekstiiliteollisuudelle.
– Me haluamme saada takaisin asiakkaiden, kollegojen ja liikekumppaneiden luottamuksen Kiinassa, yhtiö tiedotti.
– Toimimalla yhdessä asianomistajien ja kumppaneiden kanssa uskomme voivamme ottaa askeleita kohti muotiteollisuuden kehittämistä. Samalla voimme palvella asiakkaitamme ja toimia kunnioitettavalla tavalla, H&M viestitti.
Taustalla kiista pakkotyövoiman käytöstä
H&M:n katoaminen Kiinan verkosta liittyy Xinjiangin maakunnassa asuvien uiguurien kohteluun, joka hiertää lännen ja Kiinan välejä.
H&M sekaantui tähän kiistaan vuosi sitten, kun se esitti julkisesti huolensa uiguurien ihmisoikeuksista ja tiedoista, että Kiina käyttää heitä pakkotyövoimana puuvillapelloilla.
Tämä yhtiön vanha lausunto nostettiin uudelleen maaliskuussa esille, kun Yhdysvallat ja EU määräsivät kiinalaisiin virkamiehiin kohdistuvia pakotteita.
Länsimaisten yritysten taipuminen Kiinan painostukseen ei ole täysin poikkeuksellista.
Helsingin Sanomat uutisoi alkuviikosta Marimekon poistaneen verkkosivuiltaan uiguurialueen puuvillaa koskevan linjauksen. Marimekko oli aiemmin kertonut, ettei se hyväksy tuotteissaan Xinjiangista peräisin olevaa puuvillaa ihmisoikeusrikkomusten vuoksi.
Kuuntele myös Takaisin Pasilaan -podcast: miksi Xinjiangin tilanne jatkuu länsimaiden ärhentelystä huolimatta?
Lue lisää: