Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Liki äänetön ja päästötön sähkölumiskootteri etenee tuotantoon – Pasi Kauppisen unelma käy toteen

Vuonna 2019 innovaatiokisan voittaneen sähkölumiskootterin valmistus alkaa Keuruulla.

Sähkölumiskootteri painaa akun kanssa noin 50 kiloa.
Arvo Vuorela
Avaa Yle-sovelluksessa

Sähköllä kulkeva lumiskootteri muistuttaa kaupungin kaduilla vilistäviä sähköpotkulautoja. Suurimmat erot ovat laudan alla oleva kapea telaketju ja eturenkaan tilalla oleva leveä suksi.

Lumiskootteri on yksi esimerkki suomalaisista vihreistä innovaatioista, joiden patentointi on koko ajan lisääntynyt.

Lumiskootterin keksi kannonkoskelainen Pasi Kauppinen. Yli 25 vuoden matkailuyrittäjyyden aikana hän on ehtinyt miettiä monia teknisiä ratkaisuja.

Pasi Kauppinen jätti kaupungin raivatakseen korvessa kartanorähjästä matkailutilan ja keksi nyt talvisafareille ekologisen kulkuneuvon: "Kaikki on taas pelissä"

– Pohdiskelin, että kuinka ulkomaiset turistit voisi viedä helposti ja hiljaa nauttimaan Suomen lumisesta luonnosta. Sain päähäni lumiskootteri-idean ja se ei jättänyt rauhaan, kertaa Kauppinen.

Kauppisten perhe ajelee sähkölumiskootteri e-lylyllä aina kun mahdollista.
Minna ja Pasi Kauppinen pyörittävät matkailutilaa ja eLyly Oy:tä. Armeijaa parhaillaan käyvä poika Leevi on ollut suureksi avuksi skootterin kehitystyössä. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Innovaatiokisan jälkeen skootteria on kehitetty usealla prototyypillä ja ajettu testiä yli 800 kilometriä erilaisissa lumiolosuhteissa. Pasi ja Minna Kauppinen perustivat skootterin kehitystä ja tuotantoa varten oman yrityksen ja nyt talvinen menopeli etenee tehdasvalmistukseen.

–Tuotannon käynnistäminen on parhaillaan menossa Keuruulla. Ensimmäiset sähkölumiskootterit putkahtavat linjalta lähiaikoina, iloitsee Pasi Kauppinen.

Sähkölumiskootteri on saanut nimekseen eLyly ja se juontaa muinaisesta lylystä eli epäparisten suksien vasemman jalan pidemmästä liukusuksesta. Skootterin ulkoisen olomuodon on suunnitellut naapurikunta Karstulasta kotoisin oleva muotoilija Harri Koskinen.

– Koivuvaneria käytetään runkomateriaalina. Se kuvastaa suomalaisia syntyjuuria, kalevalaisuutta ja metsäsuomalaisuutta vahvasti nimeä myöten, kertoo Pasi Kauppinen.

Hintaa skootterilla on noin 6 000 euroa, joten aivan kaikkien ulottuvilla menopeli ei vielä ole.

Sähkölumiskootteri e-lylyn edessä on suksi jolla ohjataan laitetta.
Lumiskootteria ohjataan leveällä koivusuksella. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Lumiskootteri on moottorikelkkaan verrattuna kevyt. Skootterille on myönnetty käyttölupa myös kansallispuistoihin.

Skootteria valmistetaan kahdella eritehoisella moottorilla: 1000 ja 1600 wattisella. Yhdellä latauksella skootteri kulkee 90 kiloisella kuljettajalla yli 30 kilometriä riippuen hieman maasto- ja lumiolosuhteista.

Sähkölumiskootteri e-lyly kulkee lumella telan ja suksen avulla.
Kapea telaketju huolehtii skootterin etenemisestä lumessa. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Sähkölumiskootterin pienemmällä moottorilla voi ajella kaduillakin polkupyörän liikennesäännöillä. Katutestipäivänä Tampereen keskustassa skootteri herätti ihastusta.

– Vanhempi mieshenkilö totesi, että tuo kulkupeli, joka vetää väkisin suun virneeseen. Pari päivää reissun jälkeen tuli sähköpostia Ranskasta. Mukana oli video, jossa Minna ajaa lylyllä Tampereen keskustassa, nopeasti levisi tieto Ranskaankin, kehaisee Pasi Kauppinen.

Sähkölumiskootteri E-lyly kulkee akun voimalla.
Skootterin akku on saatu puristettua pieneen kokoon. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Voit keskustella vihreistä innovaatioista 7.4. klo 23.00 saakka.

Suosittelemme sinulle