Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Valtaosa ulkomailta tilattavista paketeista kallistuu pian, ja ostajalle tulee lisää byrokratiaa – paljonko lisähintaa kertyy?

Posti toimittaa kuukausittain noin miljoona alv-vapaata pakettia EU:n ulkopuolelta. Niiden hinta kallistuu heinäkuussa.

Postin työntekijöä pakettiautomaatilla.
Postin työntekijä täyttää pakettiautomaattia. Arkistokuva. Kuva: Posti
Petteri Lindholm
Avaa Yle-sovelluksessa

Kuluttaja maksaa heinäkuusta lähtien korkeampaa hintaa valtaosasta EU:n ulkopuolelta tilattavista paketeista.

Tähän asti unionin ulkopuolelta toimitettavat alle 22 euron arvoiset verkkokauppojen tilaukset ovat olleet arvonlisäverottomia, ja niillä ei ole ollut tullausvelvoitetta.

Heinäkuussa voimaan astuva EU-säädös poistaa näistä tilauksista verovapauden, ja ne on tullattava. Hallitus antoi lakimuutoksesta esityksen helmikuussa.

Kuluttajalle muutos tietää lisäkustannuksia ja osassa tapauksista myös lisävaivaa. Muutos koskee tilauksia, jotka saapuvat heinäkuun ensimmäisen päivän jälkeen.

Yle kokosi tiedot siitä, millä kaikilla tavoin muutos vaikuttaa verkkokaupasta paketteja Postin kautta tilaaviin.

Postin lisäksi paketteja kuljettavat muun muassa DHL, Postnord ja UPS.

Paljonko hinta nousee?

EU:n ulkopuolelta toimitettavien alle 22 euron ostosten hinta nousee enemmistössä tapauksia vain alv:n verran.

– Arvioisin, että yli 90 prosenttia tilauksista kuuluu 24 prosentin alv-kantaan. Esimerkiksi lehtien ja kirjojen alv on 10 prosenttia, sanoo Postin kansainvälisten pakettipalveluiden johtaja Sami Finne.

Esimerkiksi 20 euron pakettiin veroa tulisi siis hieman alle viisi euroa.

Osassa tilauksista kuluttajan maksettavaksi tulee myös Postin palvelumaksu. Se pitää maksaa silloin, jos asioi verkkokaupassa, jossa alv:ia ei sisällytetä tuotteen hintaan.

Finne arvioi, että selvä enemmistö esimerkiksi aasialaisista ja yhdysvaltalaisista verkkokaupoista liittyy EU:n järjestelmään, joka mahdollistaa alv:in maksamisen suoraan verkko-ostamisen yhteydessä. Tällöin ainut lisäkulu on vero.

– Vuodenvaihtessa ollaan arvioni mukaan tilanteessa, että noin 70 prosenttia tilauksista on sellaisia, joissa verot maksetaan suoraan verkkokaupassa.

Uudistuksen käyttöönotossa kestää Finnen mukaan monissa verkkokaupoissa arviolta muutama kuukausi. Heti heinäkuun alussa verot joutuu siis maksamaan itse monissa tilauksissa sellaisistakin verkkokaupoista, jotka myöhemmin ottavat veronmaksumahdollisuuden käyttöön.

Palvelumaksu on 90 senttiä, jos veron maksaa Postin verkkopalveluissa. Näin olisi tehtävä vain, jos käyttää verkkokauppaa, joka ei hoida alv:n maksua asiakkaan puolesta.

90 sentin palvelumaksu tulee maksettavaksi myös silloin, jos Posti joutuu selvittämään tilaajan tietoja tullausta varten. Tämä olisi edessä, jos asiakas olisi esimerkiksi antanut verkkokaupalle puutteelliset tiedot.

Korkeampi, 2,90 euroa maksava käsittelymaksu, tulee silloin, jos asiakas käyttää puuttuvien tietojensa syöttämiseen tai puuttuvan alv:n maksuun Tullin järjestelmää, ja lähetys joudutaan pysäyttämään väliaikaiseen tullivarastoon.

Verottomia, alle 22 euron tilauksia tilataan Suomeen Finnen mukaan kuukausittain noin miljoona. Verollisia eli yli 22 euron paketteja Posti kuljettaa vain noin 20 000 kuukaudessa.

Finne sanoo, että Postin palvelumaksulla on tarkoitus kattaa lisäkulut, joita Postille kertyy esimerkiksi veronmaksua odottavien pakettien varastoinnista ja käsittelystä. Voittoa palvelumaksuista ei hänen mukaansa ole odotettavissa.

Sami Finne
Postin kansainvälisten pakettipalveluiden johtaja Sami Finnen mukaan Posti ei odota saavansa voittoa lisääntyvistä palvelumaksuista. Niillä on tarkoitus kattaa lisääntyvät kulut. Kuva: Posti

Miten käy 150 euron tullausrajan ylittävien pakettien?

Uusi EU-säännös koskettaa vain alle 150 euron ostoksia. Rajan ylittävien ostosten kohdalla mikään ei siis muutu.

Yli 150 euroa maksavat EU:n ulkopuoliset tilaukset tuovat kuluttajalle kalliimmat kulut, koska yli 150 euron paketeista on maksettava verojen lisäksi myös tullimaksut.

Tullimaksun suuruus riippuu lähetysmaasta ja tilatusta tavarasta.

Voit tarkastaa tullimaksun hinnan etukäteen Tullin verkkosivujen tullilaskurista.

Miten lisävaivalta voi välttyä?

Pientilausten verovapauden poistumisen lisäksi ostajalle tulee lisävaivaa osassa verkko-ostoista.

Verkkokaupoissa, jossa veron voi maksaa suoraan ostamisen yhteydessä, asiakas ei joudu tekemään ylimääräisiä toimia. Finne arvioi, että veronmaksu tulee käyttöön etenkin suurissa verkkokaupoissa.

Asiakas joutuu siis itse käymään maksamassa verot Postin tai Tullin palveluissa vain, jos tilaa verkkokaupasta, jossa veronmaksua ei voi hoitaa ostamisen yhteydessä.

Postin palveluun joutuu täyttämään omia tietojaan lisäksi sellaisten ostojen yhteydessä, jossa asiakas ei ole antanut verkkokaupalle toimivia yhteystietoja. Silloin Posti pyytää paketin vastaanottajaa täyttämään tiedot itse Postin verkkopalveluissa tullausta varten.

Postin verkkosivuilta otettu kuva lähetyksen seurannasta.
Jos verkkokauppa ei sisällytä veroa ostoksen hintaan, EU:n ulkopuolisten pakettien verot on maksettava itse joko Postin verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa. Veron voi lisäksi maksaa myös Tullin verkkosivuilla. Kuva: Lucas Holm / Yle

Lisävaivalta välttyy siis parhaiten, kun antaa toimivat yhteystiedot verkkokaupalle ja käyttää verkkokauppaa, jossa verot voi maksaa oston yhteydessä.

Kuljetukseen ei silloin myöskään tule viivettä, koska Postin ei tarvitse seisottaa pakettia välivarastossa odottamassa puuttuvia tullaustietoja tai veronmaksua.

Mitä muuta muuttuu?

Suurin osa Postin kuljettamista paketeista toimitetaan jatkossa hieman nykyistä nopeammin, koska Posti käsittelee paketit jatkossa pääasiassa koneistetusti käsityön sijaan.

– Puolesta päivästä päivään pystytään säästämään Suomen päässä. Lähestulkoon kaikki EU:n ulkopuoliset paketit käsitellään jatkossa automaatiolla, Postin Finne sanoo.

Toisaalta tilaukset, jotka edellyttävät kuluttajalta itseltään veronmaksua tai tietojen syöttämistä, seisovat odottamassa ylimääräisiä päiviä Postin välivarastossa. Viivästyksen voi välttää maksamalla veron jo ennen kuin paketti saapuu Suomeen.

Kuluttaja saa jatkossa Finnen mukaan myös tarkempaa tietoa pakettin etenemisestä.

Syy on siinä, että vaatimus tullaustiedoista lisää tiedonkulkua verkkokauppojen ja Postin välillä. Se mahdollistaa tarkemman tiedon tarjoamisen paketin kulkemisesta myös asiakkaalle.

Tarkempaa tietoa saa jatkossa etenkin siitä osasta kuljetusta, jossa paketti matkaa Suomen rajojen ulkopuolella.

Valtiovarainministeriön mukaan lakimuutos parantaa EU-maissa toimivien yritysten kilpailuasetelmaa unionin ulkopuolisiin verkkokauppiaisiin verrattuna.

Tullille selvitettäväksi tulevien pakettien määrä taas kasvaa erittäin paljon.

Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosaston johtaja Jarkko Saksa arvioi Ylelle puolitoista vuotta sitten, että EU-säädös nostaisi Tullin selvitettäväksi tulevien pakettien määrää jopa 40-kertaisesti.

Saksan mukaan Tulli on käsitellyt vuosittain nykysäännöksien mukaisessa tilanteessa noin 300 000 pakettia. Jatkossa selvitettäviä paketteja olisi vuosittain yli 10 miljoonaa tai jopa 15 miljoonaa.

Otsikkoa korjattu 22.4.2021 klo 16:33: Otsikossa kirjoitettiin aiemmin, että valtaosa verkosta tilattavista paketeista kallistuu. Otsikko korjattu muotoon valtaosa ulkomailta tilatuista kallistuu.

Lue lisää:

Työpaikat vähenevät ja pakettilähetykset lisääntyvät, kun Posti muuttaa liiketoimiaan – Toimitusjohtaja: "Irtisanomisilta ei voida välttyä"

Brexit on vasta alkua: Tullin työt jopa 40-kertaistuvat, kun Kiinan nettikaupan veroale pian poistuu

Miljoonien nettitilausten tullaamisesta on tulossa jättimäinen pakettihärdelli kun laki muuttuu – Posti haluaa laajentaa reviiriään, mutta VM ei suostu

Suosittelemme