Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti on otettu osittain käyttöön Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Samalla sähköisessä asioinnissa siirrytään Maisa-portaaliin.
Portaittain käyttöön tulevan järjestelmän ensimmäinen osa on otettu käyttöön tänään, lauantaina kello neljä aamuyöllä. Tämä osuus koskee suurta osaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja, esimerkiksi terveysasemia, neuvoloita, hammashoitoloita, psykiatria- ja päihdepalveluja, seniorikeskuksia, sairaaloita, kotihoitoa ja osaa sosiaalipalveluja.
Vammaispalveluissa Apotti otetaan käyttöön vasta toukokuun lopulla, 29. toukokuuta. Työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalipalveluissa sekä lastensuojelussa Apotti otetaan käyttöön vasta marraskuussa.
Asiakkaille Apotin käyttöönotto näkyy lähiviikkoina tilapäisenä hitautena palveluissa. Helsingin kaupungin mukaan tavoitteena on kuitenkin asiakas- ja potilasturvallisuuden sekä hoidon ja palvelujen laadun parantaminen.
Kaupungin verkkosivuille on koottu tietoa Apotin käyttöönoton aiheuttamista muutoksista.
Käyttöönotto koskee Helsingin sosiaali- ja terveystoimessa 12 100 työntekijää. Heidän koulutuksensa Apottiin käynnistyivät jo viime vuoden puolella.
Kaupungin mukaan käyttöönotossa on tukena yhteensä 2 500 Apotti-tukihenkilöä, joilta Helsingin soten työntekijät voivat kysyä neuvoa mahdollisiin ongelmiin.
Sähköinen asiointi muuttuu
Sähköisessä asioinnissa siirrytään käyttämään Maisa-verkkopalvelua tänään.
– Maisa tekee sähköisestä asioinnista asiakkaalle sujuvampaa ja yksinkertaisempaa, sanoo terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen kaupungin tiedotteessa.
Maisaan voi kirjautua maisa.fi-sivustolla pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Maisa-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi matkapuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupoissa.
HUS siirtynyt lähes kokonaan Apottiin
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, HUSin Diagnostiikkakeskuksen kuvantamistoiminnot ovat siirtyneet tänään Apottiin. Käytännössä HUS Diagnostiikkakeskuksen kuvantamistoimintojen 1 750 työntekijää on nyt mukana uudessa järjestelmässä.
Apotti tuli käyttöön suurimpaan osaan radiologian palveluista, joita ovat esimerkiksi röntgen- ja ultraäänitutkimukset.
HUSin mukaan uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Apotin myötä myös HUSin asiakkaille on avautunut uusi sähköisen asioinnin potilaspalvelu, Maisa.
Apotti-järjestelmä on otettu HUSissa käyttöön kolmessa eri vaiheessa: marraskuussa 2018, helmikuussa 2020 ja lokakuussa 2020. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön viimeisenä yksikkönä keväällä 2021.
Maailmalla vastaava järjestelmä on käytössä lähes 500 sairaalassa.
Lue myös:
Apotti tulee keväällä Helsinkiin – vaikutukset näkyvät hammashuollossa ja neuvoloissa