Suomen Ilmavoimien uuden hävittäjän valinta on kääntynyt loppusuoralle. Puolustusministeriö sai torstaina 29.4. kaikilta viideltä valmistajalta lopulliset ja sitovat tarjoukset.
Uudeksi hävittäjäksi ovat tarjolla Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat), Dassault Rafale (Ranska), Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia/Saksa/Espanja/Italia), Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen E (Ruotsi).
HX-hankintaorganisaatio ei kerro saatujen tarjousten sisällöstä käytännössä mitään. Konevalmistajat ovat antaneet torstain ja perjantain aikana joitakin tietoja esimerkiksi aseistuksesta. Osa yhtiöistä on kertonut koneiden lukumäärästä.
HX-hankkeen kokonaisrahoitus on 10 miljardia euroa. Eduskunta on hyväksynyt hävittäjähankkeelle 9,4 miljardin euron tilausvaltuuden ja 579 miljoonan euron viisivuotisen siirtomäärärahan.
Sillä varmistetaan, että hankittu kokonaisuus saadaan käyttöön osaksi Suomen puolustusjärjestelmää.
F-35 ei kerro konemäärää vaan vetoaa suorituskykyyn
Niin sanotun viidennen sukupolven hävittäjä Suomen kilpailussa on Lockheed Martinin F-35. Yhtiö kuvailee Ylen haastattelussa perjantaina Suomelle tarjoamaansa koneiden ja aseiden kokonaisuutta “ylivoimaiseksi”.
– Näillä Suomi pärjää seuraavat reilut 40 vuotta, sanoo yhtiön Suomen johtaja Scott Davis.
Yksityiskohtia tarjouksesta yhtiö kertoo hyvin niukasti. Esimerkiksi koneiden lukumäärää Davis ei paljasta.
– On se sitten 60 tai 70, tai mitä vaan, se ei ole olennaista vaan suorituskyky.
Myytävästä aseistuksesta Yhdysvaltain puolustushallinto on jo julkistanut tietoja. Tämän lisäksi Suomelle tarjottaisiin Amraam-ohjusta, joka on keskipitkän matkan tutkaohjattava ilmataisteluohjus. Suomelle ei ainakaan tässä vaiheessa ole tarjolla ohjuksen uusinta D-versiota.
Myös norjalaisen Kongsbergin JSM-ohjus kuuluu Suomelle ehdotettuun asevalikoimaan. Ohjus voidaan kuljettaa koneen sisällä, joten se ei haittaa koneen häiveominaisuuksia.
F-35:n hinta on oletettavasti konetta kohti kilpailun korkein. Yhtiön mukaan 9 miljardin budjettiin kuitenkin mahtuvat niin lentokoneet, aseet, harjoituslaitteet kuin maatuki. Myös käyttö- ja huoltokustannukset sopivat Davisin mukaan Suomen budjettiraamiin.
Yhtiö on tunnistanut, että koneet ovat kalliita. Yksi selitys on, että kone on vielä melko nuori. Kun käyttöikää kertyy, huollon ja käytön kustannuksia pystytään painamaan alas.
Suomi voisi valmistaa "suuria komponentteja"
Tätä yhtiö havainnollistaa tavoitteellaan alentaa lentotuntia kohti laskettavaa hintaa. Nyt hinta on Yhdysvaltain ilmavoimissa 35 000 dollaria lentotuntia kohden.
– Tavoitteemme on 25 000 dollaria per lentotunti, ja tähän uskomme pääsevämme.
Lentotuntien hintaa voi määritellä useilla tavoilla, riippuen siitä mitä lasketaan mukaan. Suuntaa antaa Suomen nykyisten Hornetien lentotuntikustannus, joka on oli 8566 euroa vuonna 2019.
Yhtiö tarjoaa Suomelle koneen suurten komponenttien valmistusta. Tämä palvelisi sekä Suomen laivueita että eri puolilla maailmaa olevia muita koneen käyttäjiä. Yhtiö ei kerro julkisuuteen, mitä osia Suomessa voitaisiin tehdä.
Samoin Suomessa voitaisiin huoltaa ja korjata suuria osia.
Huoltovarmuudesta yhtiö ei voi kertoa tarkkaan, sillä tieto on strategista. Koneita voitaisiin kuitenkin huoltaa ja osia varastoida niin, että Suomen toivomat kriteerit täyttyvät, Davis sanoo.
Koneita on tilattu Eurooppaan noin 400 vuoteen 2030 mennessä. Koko maailmassa F-35:tta lentäisi tuolloin noin 3000 yksilöä.
Saab korostaa Gripenin elso-kykyjä
Ruotsalainen Saab kertoi tarjouksensa sisällöstä perjantaina. Tarjous sisältää 64 yksipaikkaista Gripen E -hävittäjää ja kaksi GlobalEye-tutkavalvonakonetta. Kaksipaikkaisia Gripen F -versioita ei tarjoukseen sisälly.
– Näin haluttiin maksimoida konemäärän ja aseistuksen vaikutus. Tämä mietittiin yhdessä asiakkaan kanssa. Gripenin kehittynyt automatiikka ei vaadi kaksipaikkaista hävittäjää sota-ajan vaativissa tehtävissäkään, sanoi HX-hankkeen ohjelmajohtaja Magnus Skogberg.
Tarjouksen hinnaksi kerrottiin noin 9 miljardia euroa, mikä sisältää 64 hävittäjää, kaksi valvontakonetta, suuren asepaketin sekä teollisen ja koulutusyhteityön. Aseistuksen osuus on yli 20 prosenttia koko kauppahinnasta.
Gripenin asepakettiin tarjotaan eurooppalaisia Meteor-ilmataisteluohjusta ja Spear-rynnäkköohjusta. Pitkän matkan aseena tarjouksessa on saksalainen Taurus. Suomen nykyisin käyttämät Amraam-ilmataisteluohjus ja JASSM-risteilyohjus voidaan Skogbergin mukaan integroida Gripeniin.
Valmistaja kehuu Gripenin kykyjä elektroniseen sodankäyntiin muita paremmiksi. Tarjolla on EAJP-tutkahäirintäsäiliöitä ja LADM-häirintäohjuksia, joilla voidaan luoda esimerkiksi valemaaleja. Kumpikin on kehitysvaiheessa, mutta ohjelmajohtaja Skogbergin mukaan ne ehtivät Suomeen mahdollisesti toimitettaviin koneisiin.
– Elektronisen sodankäynnin kyky on jokaisessa Gripen-koneessa. Erityisiä elso-koneita ei tarvita, painottaa Skogberg.
Koneen suunnistusjärjestelmä toimii automaattisesti ilman häirinnälle altista GPS:ää.
Saab tarjoaa myös laajaa teollisen yhteistyön pakettia. Suuri osa koneista ja niiden moottoreista voitaisiin valmistaa Suomessa.
Eurofighter tarjoaa moottorivalmistusta, ei kerro koneiden määrää
Suomi on alun perin hakenut tarjousta 64 koneelle, mutta lopullinen määrä saattaa olla joku muukin. Viidestä yhtiöstä kolme ei kerro tarjouksensa koneiden lukumäärää, ei myöskään BAE-Systemsin Eurofighterin tarjous.
– Emme kerro tarjottujen hävittäjien lukumäärää, mutta vakuutan, että se on riittävä korvaamaan Suomen nykyisen suorituskyvyn, sanoi Britannian puolustushankinnoista vastaava ministeri Jeremy Quin.
Eurofighter lupaa Suomeen sekä Typhoon-hävittäjän tai sen osien valmistusta sekä EJ200-suihkumoottorin valmistusta. Typhoonin uuden ECRS Mk2 -hävittäjätutkan kehitystyöhön on tarjottu mukaan pääsyä jo aiemmin. Uusi tutka tulee muun muassa Saksan tilaamiin Eurofightereihin.
Rolls-Roycen liiketoiminnan johtaja Alex Zino kertoi torstaina 29.4. lehdistötilaisuudessa, että aiemmin Eurofighterin EJ200-moottoreita ei ole valmistettu yhtymän ulkopuolisissa maissa.
Hän ei kertonut, mikä yritys Suomessa moottorit valmistaisi. Kyse voi olla Patriasta, joka huoltaa suihkumoottoreita Norjassa ja Belgiassa.
Typhoonin aseistuksena tarjotaan brittiläisiä ja yhteiseurooppalaisia ohjuksia ja täsmäaseita, mutta koneessa voi käyttää myös esimerkiksi amerikkalaisia AMRAAM-ilmataisteluohjuksia, joita Suomen ilmavoimilla nykyisin on.
Eurofighterin pääase tarjouksessa on Meteor-ilmataisteluohjus. Mukana on myös Storm Shadow -risteilyohjuksia ja ilmasta maahan tai laivoihin laukaistavia Spear-ohjuksia. Asekokonaisuuteen kuuluu myös Paveway laserohjattuja pommeja.
Kaikkiaan suomalaisille yrityksille tarjotaan yli 80 teollista hankekokonaisuutta, mukaan lukien koneiden kokoonpanolinja.
Valmistajat laskevat, että hankkeet luovat Suomeen pitkäaikaisia työpaikkoja. Ne vastaisivat arviolta 20 miljoonaa työtuntia seuraavien 30 vuoden aikana.
Boeing tarjoaa yhteensä 64 Super Hornetia ja Growleria
Suomen nykyiset Hornet-hävittäjät ovat amerikkalaisen Boeingin valmistamia. Boeing tarjoaa nyt Hornetin uudempaa versiota, Super Hornetia. Lisäksi Boeingin tarjoukseen kuuluu elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettuja Super Hornet Growlereita.
Boeing vahvisti Ylelle illan suussa torstaina, että se tarjoaa Suomelle viittäkymmentä Super Hornet 18E -konetta ja neljäätoista EA-18G Growleria.
Viime vuoden lokakuussa Yhdysvaltain ulkoministeriö antoi myyntiluvat amerikkalaiskoneille ja aseille Suomeen. Super Hornetin osalta myyntilupa sisältää enimmillään juuri viisikymmentä 18E Super Hornet -konetta ja 14 EA-18G Growleria.
Boeing tarjoaa Super Hornetista hiljattain valmistunutta Block III-versiota. Garcia ei kerro yksityiskohtia teollisesta yhteistyöstä, mutta vakuuttaa sen olevan tuntuva.
– Se ylittää Suomen asettaman 30 prosentin tavoitteen.
Yhdeksänkymmentäluvulla ostetut Hornetit koottiin pääosin Suomessa. Myös Super Hornetien kokoaminen Suomessa on mahdollista, Garcia sanoo.
Lyhyt koulutus
Suomen siirtyminen Hornetista Super Hornetiin olisi lentäjille suhteellisen helppo. Garcia arvioi, että Hornet-lentäjälle riittää noin kuukauden koulutus, jonka jälkeen hän voi lentää Super Hornetia tai Growleria. Koulutus voisi tapahtua Suomessa.
Growleriin kuitenkin tarvitaan elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneita henkilöitä. Näiden koulutus tapahtuisi Yhdysvalloissa.
Dassault: Rafale täyttää Suomen vaatimukset
Myös ranskalainen Dassault Aviation vahvisti tänään, että se on jättänyt tarjouksen Suomen Puolustusministeriölle Rafale-hävittäjästään. Dassault on vetänyt alusta pitäen matalaa profiilia ja tiedottanut tarjouksestaan harvakseltaan.
Tiedotteen mukaan ranskalaisyhtiö tarjoaa Suomelle suorituskykyistä hävittäjää, joka täyttää Suomen asettamat ehdot huoltovarmuudesta. Tarjoukseen kuuluu tiedotteen mukaan laaja teollinen yhteistyö, joka takaa suomalaisille kumppaneille pääsyn Rafalen teknologiaan.
Sotapeli ratkaisee ehdokkaan
Tarjoukset menevät seuraavaksi kuukausiksi tiukkaan valintaprosessiin. Ehdokkaan pitäisi olla selvillä vuoden lopulla.
– Olemme raakoja emmekä usko, mitä valmistajat lupaavat, sanoo HX-hankejohtaja Lauri Puranen.
Valintamenettelyssä kaikkien ehdokkaiden on ensin läpäistävä Suomen vaatimukset koneiden elinkaarikustannuksista, huoltovarmuudesta ja teollisesta yhteistyöstä. Sen jälkeen testataan ehdokkaan suorituskyky, mikä on tärkein vaatimus.
Purasen mukaan suorituskykyä mitataan eri tehtävissä sekä yksittäisen koneen että neljän koneen parven näkökulmasta. Koneen tai parven pitää suoriutua hävittäjätorjunnasta, maavoimien ja merivoimien tukemisesta ilmaiskuilla, pitkän matkan ohjusiskuista ja taistelukentän tiedonkeruusta ja jakamisesta muille joukoille.
– Jokaisen ehdokkaan kanssa pelataan tietokonemalleilla kahden viikon sotapeli meidän uhkaympäristössä ja meidän toimintatavoilla. Siinä katsotaan miten se kone selviytyy tehtävästä ja miten se selviytyy tehtävältä takaisin hengissä, sanoo Puranen.
Suomi on asettanut hävittäjäkaupalle 10 miljardin euron hintakaton.
– Sehän tässä onkin jännää, mitä kukin valmistaja tuohon hintaan tarjoaa. Siinä pitää olla koneet, riittävä määrä aseita, huoltokyky, koulutuskyvyt ja johtamisjärjestelmät, sanoo Puranen.
Lisää: