Suomessa tehdään kesällä lukuisia ratatöitä ympäri maata. Väylävirasto kuroo umpeen yli 1,2 miljardin euron korjausvelkaa.
– Meidän rakentamisaikamme eli sulan maan aika on lyhyt. Rataverkon kunto on sellainen, että se vaatii jatkuvasti toimenpiteitä. Rataverkon kapasiteettia, turvallisuutta ja täsmällisyyttä halutaan lisätä, kertoo Väyläviraston rautatieliikenteen asiantuntija Juha Kröger.
Ratatöistä huolimatta VR odottaa, että koronapandemian vuoksi hiipunut junaliikenne piristyy kesää kohti.
Matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Johanna Jäkälä uskoo, että moni suomalainen haluaa matkustaa kesälomalla juuri kotimaassa.
– Suomalaiset ovat löytäneet Suomen viime vuosien aikana. Etenkin nyt, kun ulkomaan matkailu on ollut rajoitettua.
Kotimaan matkailua saattaa piristää myös se, että tapahtumien järjestäminen voi helpottua kesäkuussa. Yle kertoi perjantaina, että ministeri Kiurun mukaan tapahtumia voisi järjestää eri säännöillä kunkin alueen tautitilanteesta riippuen.
Esimerkiksi leviämisvaiheessa olevilla alueilla voisi olla ulkoilmatapahtumassa viidenkymmenen ihmisen ryhmiä eri lohkoissa. Asiasta saattaa tulla päätöksiä ensi viikolla.
Väyläviraston mukaan ratatyöt pyritään hoitamaan siten, että liikenteelle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.
– Töitä tehdään usein yöaikaan, viikonloppuna, juhlapyhinä ja kesälomakaudella, kun työmatkaliikenne on vähäistä, Juha Kröger sanoo.
Liikennekatkoilta ja -haitoilta ei kuitenkaan voida kokonaan välttyä.
Esimerkiksi Rantaradalla Helsingin ja Turun välillä jatkuvat useat parannustyöt. Aikataulut harvenevat paikoitellen rakennustöistä johtuen. Karjaan ja Turun välillä liikenne katkeaa kokonaan 29.5.–7.6.
Tampereen ja Jyväskylän välillä liikenne on kokonaan poikki kahden vuorokauden ajan juhannuspyhinä.
Luumäki-Imatravälillä ratatyöt aiheuttavat mittavan määrän muutoksia liikennöinnissä koko kesän ajan.
Oulussa rata- ja siltatyöt aiheuttavat noin 50 tunnin liikennekatkon 28.8. ja 4.9. kaikelle junaliikenteelle pohjoisen suuntaan.
Lisätietoja Suomen ratatöistä voit lukea Väyläviraston sivulta. (siirryt toiseen palveluun)
VR korvaa peruttuja junavuoroja ainakin osittain bussiyhteyksin. (siirryt toiseen palveluun)
Matkustajaliikenteen kaupallisen johtajan Johanna Jäkälän mukaan ratatyöt eivät vaikuta lipunmyyntiin merkittävästi.
VR uskoo Lapin vetovoimaan
Erityisesti Lapin matkailun suosio näkyy myös junaliikenteessä.
– Helsingistä pääsee yöjunalla Rovaniemelle, Kolariin ja Kemijärvelle asti. Sieltä voi jatkaa vaikka Pyhätunturille. Lappi ja luonto varmasti vetävät tänä kesänä, Jäkälä kertoo.
Junissa on edelleen maskipakko. Tällä hetkellä junat on Traficomin säännösten mukaan mahdollista täyttää kokonaan, mutta Jäkälän mukaan näin ei käytännössä tehdä.
– Pyrimme välttämään sellaista tilannetta, että yli 75 prosenttia junasta olisi täynnä.
VR:n Venäjälle suuntautuva henkilöliikenne on seissyt maaliskuusta 2020 lähtien, eikä se käynnisty kesäkuun jalkapallon EM-kisojen aikana.
Vielä ei ole tietoa, milloin Allegro-junat saadaan liikkeelle.
– Katsotaan viranomaisten suosituksia ja päätöksiä Vainikkalan rajan osalta, Jäkälä sanoo.
Lue myös:
VR ei avaa henkilöjunaliikennettä Venäjälle jalkapallon EM-kisoihin