Upinniemen varuskunta-alueella Kirkkonummella sijaitsevassa savusukellussimulaattorissa pimeys, savu ja kuumuus valtaavat autokannen. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Meriturvan kurssilla eri laivoilta koulutukseen lähetetyt merenkulun ammattilaiset uusivat pätevyystodistuksiaan ja samalla opettelevat, miten toimitaan, jos sähköauton akut syttyvät.
– Me olemme keskellä merta, niin avun saamisen kestää, ja kaikki on yritettävä tehdä ite, kuvailee jäänmurtaja Polariksella perämiehenä työskentelevä Kalle Honka.
Honka etenee sukellusparin kanssa simulaattorissa sammutuspuku ja paineilmalaitteet päällä. Juuri kun palava auto on saatu sammutettua, litiumioniakut leimahtavat jälleen liekkeihin ja sammutus on aloitettava uudelleen. Sammutusparia vaihdetaan, kun happipulloista alkaa loppua happi ja kuumuus vie voimat.
Varustamot ovat havahtuneet kasvavaan riskiin, kun ro-ro-autolauttaliikenteessä kuljetetaan yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Meriturva kouluttaa merimiehiä nykyisin viikoittain autopalojen sammutukseen.
Sähköautojen akkupalot ovat viheliäinen sammutettava laivan sammutusryhmälle. Pahimmillaan litiumioniakkupalo voi vaurioittaa laivan rakenteita.
– Akkupalossa lämpötila nousee helposti tuhanteen asteeseen. Teräs kestää 700 astetta lämmintä, ja sen jälkeen se menettää lujuutensa, muistuttaa FireSea Equipment oy:n toimitusjohtaja Ari Mattila.
Mikäli palo pääsee leviämään, vaarana on koko autokannen romahtaminen.
Sähköautopalot tuhoisia laivoille
Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä.
Euroopan merenkulun turvallisuusviraston EMSA:n mukaan EU:n alueella liikkuvissa laivoissa syttyy vuosittain 50-90 tulipaloa, joista autopaloja noin kymmenen. Erityinen riski on akkujen lataus matkan aikana.
– Siinä on ylilatautumisen vaara ja se voi aiheuttaa oikosulkuja ja muuta mikä sytyttää sähköauton, sanoo Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus Meriturvan yksikön johtaja Leif Johansson.
Johansson sanoo, että tällä hetkellä varustamot joutuvat itse laatimaan sisäisiä ohjeistuksia sähköautojen kuljettamisesta, mutta myös EU:ssa jo pohditaan, miten sähköautoihin pitäisi laivoissa suhtautua. Turvallisuuskulttuuri on silti jo nyt hyvä, eikä esimerkiksi suomalaisilla aluksilla ole käytännössä jouduttu sammuttamaan uhkaavia sähköautojen akkupaloja.
EMSA:n työryhmä valmistelee tämän vuoden aikana yhtenäisiä toimintaohjeita varustamoille, joilla varmistetaan sähkö- ja kaasuautojen turvallinen kuljettaminen laivoilla.
Varustamojen on esimerkiksi tunnistettava paremmin sähköä ja vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävät autot niiden tullessa alukseen. Osa varustamoista vaatii jo nyt varausvaiheessa tiedon ajoneuvon käyttövoimasta.
– Varausta ei pysty suorittamaan loppuun, ellei ruksaa rastia ruutuun mikä käyttövoima ajoneuvolla on, minkä asiakas haluaa ottaa mukaan, sanoo erityisasiantuntija Mats Björkendahl Suomen Varustamot ry:stä.
Latauksessa oleva auton ympärille pitäisi myös jättää enemmän tilaa kuin normaalisti.
– Latauksen pitäisi tapahtua aluksen kattamattomilla sääkansilla, mutta autoja varataan myös sisätiloissa, jolloin täytyy olla riittävästi sammutusvälineitä ja mahdollisuus hyvään ilmanvaihtoon, sanoo Leif Johansson.
Ei sammu millään, syttyy pian uudelleen ja levittää myrkyllistä kaasua
Litiumioniakuston palon nopea leviäminen johtuu akustossa olevien pienten kennojen ylikuumenemisesta. Sähköautossa on noin 7700 sormipariston kokoista elementtiä, jotka sytyttävät toisensa. Palossa syntyy vetyfluoridia, joka puolestaan on vaarallinen sammuttajille. Kaasu aiheuttaa iho- ja kudosvaurioita, ja pahimmassa tapauksessa jopa sydänpysähdyksen.
Akkupalon syttyessä laivalla, henkilökunnalla on kiire aloittaa sammutustyöt.
– Toiminta-aika on kymmenen minuuttia, sitä pidempi alkaa olemaan vaarallista sammutusparin terveydelle, pohtii Ari Mattila.
Pelastusalan yritykset kehittävät parhaillaan innovaatioita, joilla helpotetaan sammuttajien työtä ja mahdollistetaan sähköautojen turvallinen kuljettaminen. Esimerkiksi suomalainen FireSea Equipment oy on patentoinut ahtaisiin autohalleihin ja laivoihin tarkoitetun siirrettävän sammutusaltaan, jonka sammutuspari kokoaa palavan auton ympärille. Altaan pohjana toimii aluksen kansi.
Aluksi palavan auton päälle laitetaan sammutuspeitto ja auton alle sammutusaltaaseen kuuluvat sprinklerit, jotta akkujen jäähdytys alkaa. Sen jälkeen, kun sammutusallas on saatu auton ympärille, altaan putkistot liitetään laivan palovesijärjestelmään ja sammutuspari voi jatkaa työskentelyä turvallisen välimatkan päästä.
– Litiumioniakkua ei voi sammuttaa, sen pitää antaa jäähtyä. Altaassa auton akut jäävät vesipinnan alapuolelle, jolloin ne jäähtyvät, sanoo Mattila.
Myös sähköautonvalmistajat antavat pelastusviranomaisille ohjeita, miten tulipalotilanteissa pitää toimia. Esimerkiksi Tesla ohjeistaa käyttämään vettä korkeajänniteakun palon sammuttamiseen. Akkupalon sammuttaminen voi kestää jopa vuorokauden, ja sammuttamiseen tarvitaan yli 11 000 litraa vettä. Yhtiö myös huomauttaa, että akusta vapautuu myrkyllisiä höyryjä.
Juttua päivitetty 12.7.2021 klo 14.08: Korjattu laivapalojen määrää koskevaa tietoa.
Lue myös