Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK käynnistää tammikuussa 2022 uuden koulutusohjelman, jonka tähtäimessä on influencer-somevaikuttajien ja sisällöntuottajien ammatillinen kouluttaminen.
Linjalle valitaan 20–25 nykyistä ja tulevaa kansainvälisiä vaikuttajaa, joiden tavoitteena on kasata seuraajajoukko sosiaalisen median kanaviinsa ja hyödyntää sitä yritysten markkinoinneissa ja kampanjoissa.
Tilauskoulutuksen takana on tamperelainen Edunation koulutusvientiyritys. Edunation toimii yhteistyössä muiden suomalaisten ja eurooppalaisten korkeakoulujen kanssa, vieden niiden koulutusta maailmalle. Koulutusohjelma pohjaa TAMKin Proakatemian pedagogiikkaan, ja se perustuu vahvasti tiimivalmentamisen sekä -oppimisen ympärille.
Lue aiheesta lisää: Sisko Savonlahden kolumni: Some on duunii, se on ihan normaalii – mutta millä hinnalla?
Koulutusohjelma on tällä hetkellä ainut laatuaan maailmassa. 3,5 vuoden koulutuksen jälkeen opiskelijoista on määrä valmistua tradenomeja.
Opiskelija perustaa yrityksen
Räätälöity tutkinto rakentuu yrittäjyyden pohjalle: jokainen opiskelija perustaa Suomeen yrityksen, jota hän koulutuksen edetessä luotsaa. Koulutuksen päätyttyä opiskelijoilla on määrä olla tarvittavat taidot firmansa pyörittämiseen.
– Opiskelijat tekevät opiskelun aikana bisnestä. Opintopisteitä kertyy liiketoiminnan harjoittamisesta. Siinä mielessä opiskelijoilla on aika kovat paineet, TAMKin jatkuvan oppimisen palveluiden johtaja Carita Prokki kertoo.
Tilauskoulutusten järjestäminen tuli mahdolliseksi pari vuotta sitten lainsäädännön muututtua. Toisin sanoen asiakas voi nyt tilata sellaisen tutkinnon kuin haluaa. Prokkin mukaan Suomi on tilauskoulutuksen kentällä kiinnostava maa. Etenkin sairaanhoitajien koulutusta kohtaan on ollut suurta kysyntää.
Englanninkielisessä Influencers Academy -tutkinto-ohjelmassa perinteinen yrittäjäkoulutus on valjastettu erikoistumiskoulutuksen käyttöön. Koulutuksessa käytetään runsaasti ulkopuolisia asiantuntijoita, muun muassa Angry Birds -pelikonseptista tuttu liikemies Peter Vesterbacka vetää opiskelijoille kursseja.
35 000 euron koulutus maksetaan omasta pussista
TAMK tarjoaa koulutuksen valmentajuuspalvelut, mutta koulutuksen lopullinen sisältö tulee paljolti olemaan opiskelijoista itsestään kiinni. Koulutuksessa noudatetaankin just in time -periaatetta, jossa kursseja lisätään koulutusohjelmaan kysynnän ja tarpeen mukaan oikealla hetkellä.
Prokki kertoo, että ensimmäisen puoli vuotta kuluu oman liiketoiminnan suunnittelussa.
– Mitä tehdään, miten tehdään. Lisäksi opiskellaan tiimin johtamista, markkinointia, taloushallintoa, sekä tehdään esseitä ja reflektoidaan niitä.
Aivan kaikkien saataville koulutus ei kuitenkaan ole tulossa. Sen hinta on 9 800 euroa lukukautta kohden, jolloin koko koulutuksen loppusummaksi muodostuu 34 300 euroa. Lisäksi koulutuksen tilaaja Edunation valitsee mukaan pääsevät opiskelijat, ja heidät pääsääntöisesti valitaan EU:n ulkopuolelta.
Miltä kuulostaa tutkinto somevaikuttamisesta? Voit keskustella uutisesta 23.7. klo 23 asti.
Lue lisää:
Missä välissä bloggaajasta tuli influencer, joka haluaa myydä minulle kapselikahvikoneen?