Hyppää sisältöön

Tampereen liikenne mullistuu tänään – Hervannassa matka-ajan piteneminen ärsyttää, Leinolassa vaivaa vuorojen puute iltaisin

Ratikan liikennöinti alkoi maanantaina virallisesti, ja bussiliikenne siirtyy uusille reiteille. Yle seurasi aamuliikennettä seitsemän jälkeen Hervannassa ja ennen yhdeksää Kaupin kampuksella.

Kaupin kampus, jonne tulee liityntäliikennettä
Maanantaiaamuna tuli palautetta muun muassa Leinolan huonontuneista yhteyksistä. Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan mukaan risuja ja ruusuja kannattaa nyt antaa. Toimittaja Katri Tapola / kuvaus Marjut Suomi
Katri Tapola,
Eevi Kinnunen

Tampereen liikenteessä tapahtuu tänään maanantaina isoja muutoksia. Raitiotieliikenne alkaa virallisesti linjalla 1 (Tays, Kaupin kampus – Sorin aukio) ja linjalla 3 (Hervanta – Pyynikintori). Samalla bussiliikenne siirtyy uusille reiteille.

Muutoksia on edessä paljon, sillä myös linjanumerointia on uudistettu. Matkustajien kannattaa olla liikenteessä tarkkana, sillä pysäkeillä saattaa aluksi olla vanhentuneita pysäkkikilpiä tai aikataulutietoja.

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse tiedotti aiemmin, että kilpien ja aikataulujen vaihto on aloitettu, mutta työn loppuun saattamiseen voi mennä noin kaksi viikkoa. Oman linjan aikataulut (siirryt toiseen palveluun) kannattaa tarkistaa netistä.

Suunnittelupäällikkö Juha Pekka Häyrynen neuvoi ihmisiä Hervanta-keskuksen pysäkillä. Kuva: Yle / Marjut Suomi

Missä kohtaa pysäkkiä tulee seistä?

Yle liikkui maanantaina Tampereella ja seurasi, miten liikenteen muutokset on otettu vastaan.

Ensimmäinen seurantapaikka oli Hervanta-keskuksen pysäkki kello seitsemän jälkeen aamulla. Paikalla oli myös suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Tampereen kaupungilta.

Häyrysen mukaan aamu sujui rauhallisesti, mutta pientä sekaannusta aiheuttivat pitkät pysäkit. Osalla pysäkeistä pysähtyvät sekä ratikat että linja-autot. Raitiovaunujen takia pysäkit ovat pitkiä, joten ihmiset eivät välttämättä tienneet, missä kohtaa pysäkkiä bussit pysähtyvät. Normaalisti pysäkillä kannattaa sijoittua seisakkeen etuosaan.

– Bussipysäkillä bussit ajavat aina pysäkin etupäähän, eli niin pitkälle kuin pysäkkiä pääsee, Häyrynen sanoo.

Toinen opettelua vaativa asia Hervannassa on uusi linjanumerointi. Esimerkiksi bussilinjaa 3 Hervantaan ei enää kulje.

– Hervantaan tulevatkin bussinumerot 5 ja 6.

Minna Nylundin liikenneyhteydet Hervannassa huononivat
Minna Nylundin mukaan osa hänen tuttavistaan on vaihtanut jopa työpaikkaa liikenneuudistusten takia. Toimittaja Katri Tapola / kuvaaja Marjut Suomi

Joidenkin matkustajien matkanteko hidastuu

Hervannassa osa matkustajista on tyytymättömiä siihen, että matka-aika pitenee. Yksi heistä on Minna Nylund. Hänen kulkuaan uudistus on heikentänyt. Nylund teki aiemmin työmatkat poikittaislinjalla 32, mutta sen liikennöinti loppui jo alkukesästä. Sen jälkeen matkanteko hidastui.

– Uudet vaihtoehdot hidastavat 10–15 minuuttia suutaansa ja kävelymatkaa tulee.

Nylundin mukaan hänen tilanteensa on silti verrattain hyvä. Nylund sanoo, että jotkut hänen tuttavistaan ovat vaihtaneet työpaikkaa tai jopa kotia joukkoliikenteen huonontumisen takia. Lisäksi häntä mietityttää, miten vanhukset oppivat uudet reitit ja linjanumerot.

– Ikäihmisistä olen huolissani.

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo, että Kaupin kampuksella näkyi vielä, että osa ihmisistä on kesälomalla, eikä liikenne ollut kiivaimmillaan. Kuva: Yle / Marjut Suomi

Kaupin kampuksella vilkas aamu

Ennen aamuyhdeksää Yle seurasi liikennettä Kaupin kampuksella, joka on uusi liityntäliikenteen solmukohta. Bussit tulevat kampukselle, ja siitä matka jatkuu ratikalla.

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo, että seitsemän ja kahdeksan aikaan liikenne oli vilkasta. Pieniä teknisiä ongelmia ensimmäiseen aamuun mahtui.

– Infojärjestelmässä bussit eivät näy kartalla.

Ensimmäisenä aamuna matkustajat antoivat uusille linjoille sekä risuja että ruusuja. Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen sanoo, että osaa matkustajista lisääntyneet vaihdot harmittavat.

– On ollut niitä matkustajia, joilla on ennen ollut suora bussiyhteys, mutta nyt on tullut useampi vaihto.

Leinolan alueella asuvat ovat puolestaan sitä mieltä, että liikenne on ilta-aikaan on heikentynyt, eikä vuoroja ole riittävästi.

Mika Periviita sanoo, että uudistuksen alkuvaiheessa kannattaa antaa palautetta, sillä muutoksia voidaan vielä tulevaisuudessa tehdä.

– Joukkoliikenteen suunnittelu on aina kompromissien tekemistä.

Mitä mieltä olet joukkoliikenteen muutoksista Tampereella? Voit keskustella uutisesta 10.8. klo 23 asti.

Suosittelemme sinulle