Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Ammattikuljettaja Henry Salosen rekassa on laskeutuva sänky, käsienpesuallas ja retroratti – työtilan tuunaaminen omanlaiseksi voi parantaa työtehoa

Tutkimuksissa on saatu näyttöä, että työtä ja työympäristöä tuunaamalla motivaatio ja tehokkuus nousevat.

Henry Salosen rekka-auton ohjaamoa on tuunattu 1970-luvun tyyliin.
Kaje Komulainen
Avaa Yle-sovelluksessa

Käsijarru sihahtaa, kun punaisilla teipeillä ja koristeväreillä maalattu valkoinen rekka pysähtyy hallin pihalle Kannuksessa.

Autonkuljettaja Henry Salonen hyppää ohjaamosta asfaltille. Hän tulee Kannukseen Jyväskylästä, mutta on ollut myös Ruotsissa edellisellä viikolla.

– Yli kaksisataa yötä tulee nukuttua autossa joka vuosi. Kilometrejä tulee 15 000 kuukaudessa, kertoo Salonen.

Rekka-auto.
Salosen auto voitti Ajolinjan järjestämän Ärjy-2020 kilpailun, jossa etsitiin pöheintä tuunattua rekka-autoa Suomesta. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Salosen rekkaa on tuunattu monella tavalla.

Ulkopuolen koristemaalaus ja monet led-valot kuiskivat, että hytissä on myös jotain erikoista.

Salonen esittelee bakeliitistä tehtyä luun väristä retrorattia, jollaisia on nähty 1970-luvulla samanmerkkisessä autossa.

Henry Salonen rekka-autonsa ohjaamossa.
Henry Salosen rekka-auton ohjaamossa on 1970-luvun tyyliin kuuluva pakeliitista tehty ratti, joka tuo lisää fiilistä matkan tekoon. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Auto on verhoiltu Tanskassa ja samalla tyylillä tehtyjä autoja on liikenteessä vain neljä.

– Samanlaisia ne eivät ole. Ainoastaan tuo katosta laskeutuva sänky ja sen mekanismi, kertoo Salonen.

Hytissä on lisäksi led-valot, punainen verhoilu, käsienpesua varten nurkkaus, jossa voi keittää myös kahvit ja tietenkin jääkaappi sekä mikro.

– Ei tarvitse hirvittävästi hyppiä huoltoasemilla, kun on näin hyvä varustelu, kertoo Salonen

Auto on siisti, kuin se olisi juuri siivottu.

Salosen kengät ovat ylimällä ulkoportaalla ja jäävät oven sulkeutuessa piiloon.

Kaiuttimia ja punasia valoja rekka-auton ovessa.
Sisustus on tanskalaista käsityötä. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Suomessa ajetaan uusilla autoilla

Henry Salonen on esimerkki siitä, miten omaa työympäristöä parantelemalla voi tehdä työstä itselleen mielekkäämpää.

Suomen kuljetus ja logistiikka ry:n johtaja Petri Murto kertoo, että Suomessa pitkää matkaa ajavat yhdistelmät ovat verrattain uusia.

Kun autolla ajetaan viidessä vuodessa noin miljoona kilometriä, niin yrittäjä mieluummin vaihtaa kokonaan uuden auton kuin korjailee vanhaa.

– Sitä mukaan kun kalusto uudistuu, kehittyvät myös kuljettajien työtilat. Työmukavuus paranee sitä kautta, Murto sanoo.

Tuunattu rekka-auton ohjaamo punaisilla valoilla.
-Värillä ei väliä kunhanan se on puinaista, kertoo Henry Salonen. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Tuunaaminen parantaa työviihtyvyyttä

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen on tutkinut työn ja työympäristön tuunaamista jo kymmenisen vuotta.

Tutkimuksissa on saatu näyttöä, että työtä ja työympäristöä tuunaamalla motivaatio ja tehokkuus nousevat.

– Jos ajatellaan työtilan tuunaamista oman mieltymyksen mukaan, niin ihminen rakentaa omaa identiteettiään työtilaan ja vahvistaa työn kanssa yhteenkuuluvuutta. Ihmiset voivat paremmin, kertoo Hakanen.

Usein työtilat ovat annettuja. Työntekijät voivat tuoda niihin henkilökohtaisia asioita omasta elämästään. Nämä asiat antavat positiivista energiaa.

– Lähivaloja ja äänimaiseman muuttamista. Näillä asioilla on tutkimusten mukaan vaikutusta työtehoon.

Viisas työnantaja on suvaitsevainen ja suhtautuu myönteisesti tuunailuun.

– Työnantajan pitäisi suhtautua lämmöllä oman työtilan muokkaamiseen, koska se on molempien etu, Hakanen sanoo.

#Milliondollaroffice teksti rekan ovessa.
Tekstit ovissa kertovat sen, mitä sisällä on luvassa. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Ennen oli kaikki paremmin vai oliko?

Kuljetusliikkeen hallin pihalla seisoo 1990-luvulla rakennettu kuorma-auto. Henry Salonen nousee sen kyytiin.

– Heti huomaa, miten kaikki on muuttunut kolmessa vuosikymmenessä. Täällä ei ole lämmitintä ja makuupaikka on tosi kapea ja matalalla. Talvella vois tulla kylmä, kertoo Salonen

kuorma-auto asfaltilla
Hallin pihalla oleva työjuhta 1990-luvulta tarjoaa erillaista perspektiiviä siihen miten rekkakuskin työolosuhteet ovat vuosikymmenten aikana kehittyneet. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Auto on kuitenkin niin hyvässä kunnossa, että sillä voisi lähteä vieläkin tien päälle.

– Kyllä tälläkin Tukholmassa kävisi, mutta en tiedä olisiko se jo hulluutta, naureskelee Salonen.

Aiheesta voi keskustella sunnuntaihin 29. elokuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Kuorma-autoalan kuljettajapula ei hellitä – vuosia eläkkeellä ollut Guy Käcko ajaa edelleen, koska kuljettajia on lähes mahdoton löytää töihin

Poliisi varoittaa rekkoja kuvaavia lapsia ja nuoria harrastuksen vaarallisuudesta – autoilijoille ääni- ja valomerkin käyttämisestä voidaan määrätä liikennevirhemaksu

Suosittelemme