Jyväskylän kaupunki kysyy mielipidettä kaupungin palveluista soittamalla syksyn aikana tuhansia puheluja suoraan kuntalaisille, kaupunki kertoo tiedotteessaan. Kyselyt toteutetaan automaattipuheluina eli puhelurobotiikan avulla.
Kaupungin mukaan kuntalaisilta kysytään syksyn aikana muun muassa kaupungin metsien hoidosta, nuorisopalveluista ja käynnissä olevasta strategiatyöstä. Kokeilulla pyritään saamaan kuntalaisten näkemyksiä entistä kattavammin palvelujen kehittämisen pohjaksi.
Uusi automaatio mahdollistaa suoran linjan useammalle vastaajalle kuin aikaisemmin. Kyselyistä riippuen, robotti voi soittaa jopa 10 000 numeroon yhden päivän aikana.
Puhelut toteutetaan syys-lokakuun vaihteessa viikoilla 39-41.
Kaikille puhelua ei tule
Kokeilussa otosten koko vaihtelee, eikä kaikille kuntalaisille siis tule puhelua. Mukana on lisäksi vain täysi-ikäisten kuntalaisten henkilökohtaisia numeroita. Työ- tai yritysnumerot jäävät automaattisesti robotin soittolistalta pois.
Kuntalaisista poimitaan kyselyiden kohderyhmiä vastaava otos väestötietorekisteristä ja heidän puhelinnumeronsa hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Kyselyt soitetaan numerosta 014 547 0012.
Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen. Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoitusta saanut digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluihin digitaalisuutta hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja.