Koronarotodistukset näkyvät monilla väärin Omakannassa. Tiedot on todennäköisesti kirjattu potilastietojärjestelmään virheellisesti. Omat tiedot kannattaa käydä tarkastamassa, jos todistukselle on tarvetta esimerkiksi ulkomaanmatkan takia.
Porin perusturvan alueella tieto saaduista rokotuksista puuttuu sadoilta asukkailta. Korjauspyyntöjä tulee viikoittain kymmeniä.
Jotta virheet saataisiin korjattua mahdollisimman nopeasti, on Porin perusturva ottanut käyttöön sähköisen virheilmoituslomakkeen. Se löytyy perusturvan nettisivuilta (siirryt toiseen palveluun). Kiireellisissä tapauksissa yhteyttä voi ottaa koronarokotusten ajanvarausnumeroon.
– Suosittelemme reagoimaan tilanteeseen ajoissa ja käyttämään sähköistä palautekanavaa, niin ei tarvitse jonottaa puhelimessa, perusturvan controller Ilkka Manninen ohjeistaa.
Työ on hidasta, eikä tietoja pysty muuttamaan järjestelmään hetkessä.
– Kaikki tehdään käsityönä. Aiemmat tiedot nollataan ja järjestelmään kirjataan uudelleen muun muassa kuka on antanut rokotteen, missä, milloin ja mitä rokotetta on annettu. Jos kaikki sujuu hyvin, kuluu yhteen korjaukseen noin tunti.
Korjaukset pyritään hoitamaan kiireellisyysjärjestyksessä.
Osa virheistä korjataan Porin perusturvan alueella automaattisesti, eikä yhteydenottoa tarvita, mikäli todistukselle ei ole kiireellistä tarvetta.
Tietojen korjauskäytännöt vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti ja niistä saa tietoa oman alueen terveyspalveluista.
20.9. kello 14.23 uutiseen lisätty täsmennys siitä, että virheelliset tiedot on kirjattu potilastietojärjestelmään ja ne näkyvät siksi Omakannassa virheellisesti. Korjauspyyntö kannattaa esittää oman kunnan terveyspalveluihin.