JYVÄSKYLÄ. Jari-Matti Latvala juhlii voittoa tallipäällikkönä Jyväskylän MM-rallissa, kun Toyotan walesilaiskuljettaja Elfyn Evans voitti kilpailun.
Evans jätti toiseksi kaksi edellistä kertaa Keski-Suomen sorateillä juhlineen virolaisen Ott Tänakin. Kolmas oli Tänakin Hyundai-tallitoveri Craig Breen. Hyundaille tämän vuoden kilpailu oli poikkeuksellisen kova, koska tiimi ei ole ollut kertaakaan aiemmin kertaakaan palkintokorokkeella Keski-Suomessa.
Latvalasta tuli Tommi Mäkisen ja David Richardsin kanssa kolmas henkilö, joka on voittanut Jyväskylän MM-rallin sekä kuljettajana että talllipäällikkönä.
– Tuntuu aika hyvältä. Minulla oli vaikeuksia Virossa (edellisessä nopeassa sorarallissa). Tein autoon muutoksia testeissä. Löysin nopeasti itseluottamuksen ja hyvän rytmin, Evans kuvaili maalissa.
Rovanperällä vastoinkäymisiä
Suomalaisittain ennen kilpailua odotettiin paljon Kalle Rovanperältä, mutta hän oli vaikeuksissa jo avauspäivänä.
Rovanperä kertoi tehneensä virheen testeissä, jota ei voinut enää korjata. Rovanperällä oli ongelmia autonsa pidon kanssa.
Lauantaina Rovanperä teki vielä ajovirheen. Kisa keskeytyi törmäykseen hiekkakasaan.
Rovanperän auto parsittiin kasaan vielä sunnuntaille, mutta taisto lisäpisteistä kilpailun päättäneellä Power Stagella tyrehtyi ennen aikojaan. Rovanperä sai lauantaina kovan tärskyn selkäänsä, eikä halunnut ottaa sen kanssa mitään riskejä.
Rovanperä ajeli omien sanojensa mukaan “hissun kissun” sunnuntain läpi. Suomalainen lähti reitille siltä varalta, että Evansille tai Sébastien Ogierillle olisi sattunut jotain ja suomalaista olisi tarvittu MM-pistetaistoon.
Suomalaiskuljettajia ei siis nähty yhtäkään palkintokorokkeella. Kyseessä oli kolmas kerta koko 70-vuotisessa kilpailun historiassa. Viimeksi näin kävi vuonna 2013 ja ensimmäisen kerran sama tapahtui vuonna 2003.
Esapekka Lappi säväytti
Nyt eletään myös pisintä putkea ilman suomalaisvoittajaa kilpailun historiassa. Edellinen suomalaisvoittaja on Esapekka Lappi vuodelta 2017.
Lappi palasi voittaja-autonsa Toyotan rattiin kilpailemaan ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen. Toyotalta WRC-auton vuokrannut Lappi lähti kilpailuun hyvin maltillisin tavoittein, mutta venyi komeasti peräti neljänneksi.
Lappi oli ajatellut etukäteen, että perjantain kisapäivä menisi vielä rauhassa totutellessa takaisin WRC-autoon. Lappi oli edellisen kerran kilpaillut WRC-autolla Fordilla viime joulukuussa.
Pieksämäkeläinen löysi kuitenkin nopeasti rytmin perjantain aikana ja valitteli jopa kisan aikana, että ilman pidon puutetta olisi joissain kohdin mennä jopa kovempaa. Lauantain iltapäivälenkillä Lapin sijoitus alkoi lukkiutua neljänneksi ja se piti loppuun saakka.
Lapin kilpailun dramaattisin hetki nähtiin perjantai-iltana pimeällä Oittilan erikoiskokeella, kun hän liukui melkoisella tavalla erikoiskokeen maaliin.
Suomalaiset eivät ajaneet myöskään yhtään erikoiskoevoittoa koko kilpailun aikana. Sitä ei ollut tapahtunut kertaakaan aiemmin koko kilpailun aikana. Lappi havitteli vielä pohja-aikaa kisan päättäneellä Power Stagella, mutta kärkikaksikko Evans ja Tänak olivat vikkelimpiä.
Koko kilpailun neljäs sija oli Lapilta erinomainen näyttö myös Toyotalle, jolta hän havittelee ajopaikkaa ensi kaudeksi MM-sarjaan. Ennen kilpailua oli paljon puhetta, kuinka Lappi voisi ajaa ensi kaudella Toyotalla niitä kilpailua, joita täysipainoisen MM-ralliuransa lopettava Ogier ei halua ajaa.
Tallipäällikkö Latvala sanoi ennen kilpailua, että sijoitus viiden joukkoon riittää. Tuon Lappi täytti komeasti ja oli maalissa vielä ennen viidenneksi ajellutta MM-sarjan kärkinimi Ogieria.
– Todella suuri nautinto päästä takaisin WRC-autoon. Mahtava viikonloppu. Tiimille kiitokset, ei tarvinnut korjata mitään, auto toimi hyvin, Lappi sanoi maalissa.
Lappi ei säästellyt autoaan Ruuhimäen kovissa hypyissä.
– En nostanut yhteenkään hyppyyn. Viimeinen hyppy kyllä jännitti, mutta tuli sekin pyörilleen, Lappi myhäili.
Suninen näytti taitonsa
Teemu Suninen oli yksityistiimi Printsportin Volkswagenilla isossa näytönpaikassa alemmassa WRC2-luokassa. Suninen käytti paikkansa erinomaisesti ja otti selvän voiton WRC2-luokassa 15,7 sekunnin erolla WRC-konkari Mads Östbergiin.
Suninen jätti loppukesästä M-Sportin, koska ei kokenut pystävänsä toimimaan ammattimaisesti rahahuolista kärsineessä tiimissä.
– Tunne on hyvä. Teimme isoja muutoksia. On kiva olla kunnon tiimissä, joka antaa kaikkensa hyvien tuloksien eteen, Suninen sanoi erikoiskokeen maalissa.
Suninen ajaa seuraavassa MM-rallissa Kataloniassa parin viikon päästä Hyundain uutta R2-autoa myös WRC2-luokassa.
WRC3-luokassa Emil Lindholm oli puolestaan ykkönen.
Lue lisää: