1) Lappi, Suninen ja Breen säväyttivät
Poikkeuksellisen myöhään kisatusta Jyväskylän MM-rallista muodostui todella jännittävä kilpailu. Uusista erikoiskokeista Patajoki toi draamaa päivään ja iltaan. Myös muut pimeällä ajetut erikoiskokeet Oitila ja Harju lunastivat paikkansa rallikansan sydämissä. Eikä syksyn värikäs ruska näyttänyt lainkaan huonolta tv-yleisölle ympäri maailmaa.
Kilpailussa oli kuitenkin yksi yhdistävä tekijä ylitse muiden. Ensi kauden tallipaikoista taistelevat kuljettajat onnistuivat upealla tavalla.
Esapekka Lappi vuokrasi itselleen WRC-Toyotan ja onnistui yli odotusten. Lappi oli peräti neljäs, kun ennen kisaa Latvala oli puhunut viiden joukkoon sijoittumisesta hyvänä suorituksena.
Lapin sopimus ensi kaudeksi Toyotalle Sébastien Ogierin tuuraajaksi oli jo rivien välistä luettuna ennen kilpailua viittä vaille valmis, mutta nyt Lappi viimeistään varmasti osoitti kuuluvansa halutulle paikalle.
– Ihme, jos tällaista kaveria ei oteta mukaan tiimiin. Varmasti Esapekalla oli vähän perhosia vatsassa ennen kisaa, mutta suoritus oli loistava. Vielä rallissa, jossa pitää olla sitoutunut ja luottaa autoon. Toivottavasti sopimuspaperi löytyy, Yle Urheilun asiantuntija Mikko Hirvonen sanoo.
Lappi oli viimeksi kilpaillut WRC-autolla viime joulukuussa, joten alla oli kymmenen kuukauden tauko. Lappi itse odotteli sopeutuvansa WRC-autoon pitkän tauon jäljiltä ensimmäisenä kisapäivänä perjantaina ja iskevänsä vasta viikonloppuna. Lappi oli kuitenkin iskussa heti normaalia paremmin onnistuneen Harjun erikoiskokeen jälkeen.
Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Lappi säväytti nopealla sopeutumisellaan rallimaailman ykkösautoon. Jo vuonna 2017 Lappi nappasi sensaatiomaisesti Toyotalla voiton Keski-Suomen sorateillä vasta neljännessä kilpailussaan WRC-autolla.
– Ensimmäinen lähtökohta on kova halu ja nälkä menestyä. Hän on myös pelimies, Hirvonen kehuu Lapin sopivaa riskinottokykyä.
Luokkaa alempana Teemu Suninen oli samassa tilanteessa, jossa ilman WRC-tallipaikkaa jäänyt Lappi onnistui alkukaudella. M-Sportin Fordin kanssa yhteistyön lopettanut Suninen vuokrasi Jyväskylään yksityistiimi Printsportin Volkswagenin.
Lappi voitti samanlaisella autolla helmikuussa omassa näytönpaikassaan Rovaniemen MM-rallin, minkä ansiosta hän pääsi vuokraamaan WRC-Toyotan. Suninen onnistui nyt kauden toisessa Suomen MM-rallissa samassa kuin Lappi talvella..
– Toivotaan, että Teemulla alkaa taas ylämäki. Teemulla ei ollut ideaalitilanne, kun ei päässyt testaamaan M-Sportilla. Tämä oli silti rohkea veto muuttaa suunitelmia ja hypätä luokkaa alemmas. Teemu suoritti juuri niin kuin pitää, Hirvonen sanoo.
Ulkomaalaiskuljettajista Craig Breen onnistui komeasti. Myös Breen kuuluu ensi kaudelle parempia mahdollisuuksia hamuavien joukkoon. Hyundailla ei ole auennut paikkaa vakituiseksi kuljettajaksi, mutta keikkakuskina jälki on ollut hurjaa. Tällä kaudella takana on viisi kilpailua, joista Belgiassa ja Virossa kakkossijat sekä nyt Suomesta kolmossija.
– Breenillä on vähän samanlainen tilanne kuin Lapilla, Hirvonen vertailee.
2) Suomalaisten synkkä saldo – teknologia auttanut ulkomaalaisia
Suomalaisittain kilpailussa nähtiin historiallisen synkät lopputulokset, kun ykköstähti Kalle Rovanperän meno takkusi. Rovanperä ei löytänyt autoonsa pitoa viikonloppuna. Lauantaina Rovanperä täräytti sorakasaan ajovirheensä jälkeen.
Suomalaiskuljettajat jäivät rallissa ilman erikoiskoevoittoa. Kyseessä oli myös kolmas kerta tapahtuman 70-vuotisen historian aikana, kun suomalaista kuljettajaa ei ollut palkintokorokkeella. Edellisen kerran näin oli käynyt 2013 ja 2003.
Vuonna 2013 parhaana suomalaisena juuri neljänneksi sijoittunut Mikko Hirvonen ei ole huolissaan tuloksista.
– Meillä on tyrkyllä kaksi kovaa kuljettajaa: Kalle ja Esapekka. Jos vielä Teemukin löytää tiensä takaisin WRC-tiimiin, niin tilanne on hyvä. Tämän vuoden tulos osoittaa vaan sen, että kilpailu on koventunut. Rallimaailma on tasoittunut viime vuosina. Suomen passi ei automaattisesti tarkoita, että on voittajasuosikki, Hirvonen sanoo.
2010-luvulla ja nyt myös 2020-luvun alussa Keski-Suomen sorateillä on nähty ulkomaalaisten kuljettajien suuri esiinmarssi. Kymmenen viime vuoden aikana on nähty seitsemän eri voittajaa viidestä eri maasta.
Vuoden 2009 Jyväskylän MM-rallin voittajan Hirvosen mukaan kuka tahansa voi ajaa voitosta Suomen MM-rallissa. Muun muassa uusi teknologia on auttanut ulkomaalaiskuljettajia rikkomaan suomalaisten ylivaltaa kotirallissaan.
– Kun auton sisäkameroita alkoi tulla, silloin uusi kaveri Thierry Neuville kertoi katsoneensa minun sisäkameraani Ouninpohjan erikoiskokeella toistakymmentä kertaa. Seuraavana vuonna Neuville ei jäänyt kuin muutaman sekunnin, Hirvonen sanoo.
3) Elfyn Evans onnistui testeissä paremmin kuin muut Toyotat
Kilpailun selvä ykkönen tuli kaiken kohinan jälkeen hieman yllättävästä suunnasta, vaikkakin totutusta tallista. Keski-Suomessa majaansa pitävä Toyota vei voiton, mutta korkeimmalle korokkeelle noussut kuljettaja oli Elfyn Evans suomalaisyleisön odottaman Kalle Rovanperän sijaan. Viidettä kertaa Jyväskylässä WRC-autolla ajanut Evans onnistui testeissä toisin kuin ensimmäistä kertaa WRC:llä ajanut Rovanperä.
Aikanaan Evansin kanssa M-Sportillakin ajanut Hirvonen näki selvät syyt, miksi Evans juhli voittoa.
– Evans oli todella paneutunut testeissä. Perjantaina lähtöpaikka ei ollut paras mahdollinen. Lauantaina hän löi jauhot suuhun kaikille. Aiemmin Evans on joutunut sunnuntaina voittotaistelussa, mutta nyt hän hiljensi päätöspäivänä kaikki muut, Hirvonen sanoi.
Hirvosen mukaan hänen vanhalla tallitoverilla on potentiaalia taistella maailmanmestaruudesta. Se on nähty kahdella Toyota-kaudella. Ensi kaudella rinnalta lähtee ainakin yksi kova taistelutoveri, kun Sébastien Ogier ajaa enää satunnaisia ralleja.
– Potentiaalia nähtiin jo Fordilla. Silloin esteeksi nousi Fordin suorituskyky tai joku muu. Hän kehittyy koko ajan, Hirvonen kehuu.
Etukäteen kohistiin myös paljon Hyundain heikosta saldosta Keski-Suomessa. Hyundai tuli mukaan MM-sarjaan vuonna 2014, mutta ei ollut ennen tätä vuotta kertaakaan palkintokorokkeella Jyväskylässä. Nyt Hyundailla oli kaksi kuljettajaa palkintokorokkeella, kun Ott Tänak ja Breen veivät seuraavat sijat Evansin perässä.
Hirvonen kehuu Hyundain tekemää hienoa työtä Keski-Suomessa esiintyneiden ongelmien ratkaisemiseksi.
–Ei siellä ollut mitään sen erikoisempaa kuin kova työ. Tiedettiin, että Ott on voittanut kilpailun kaksi kertaa. Jos hän ei pärjäisi Hyundailla, olisi oikeasti jotain pielessä, Hirvonen muistuttaa.
4) MM-taistelu elossa – myös Rovanperällä
Rallin MM-sarjaa on jäljellä kaksi kilpailua. Seuraava kisa ajetaan jo kahden viikon päästä Katalonian asfaltilla. Kalle Rovanperä jatkaa nollasaldostaan huolimatta neljäntenä. Erokin pysyi samana, sillä kolmantena ollut Thierry Neuville joutui lauantai-illan päätteeksi keskeyttämään, kun auton keula ja jäähdytys hajosivat. Tänak nousi viikonlopun kakkossijallaan kamppailemaan MM-sarjan kolmostilasta.
Kataloniassa ja kauden päättävässä Monzassa onkin odotettavissa kutkuttava taistelu kolmikon kesken.
Jyväskylässä olisi periaatteessa ollut mahdollista nähdä ensimmäiset mestaruusjuhlat sitten vuoden 1985, kun Sébastien Ogierilla oli ensimmäinen ottelupallo mestaruuteen. Ogier lähti kuitenkin rauhallisella asenteella Keski-Suomeen, mikä toi viidennen sijan.
Ogierin johto Evansiin on edelleen 24 pistettä. Voitosta saa 25 pistettä ja Power Stagelta voi napata maksimissaan 5 lisäpistettä.
– Ogierille ei saa tulla nollakisaa. Kallen pitää vain suorittaa kaksi viimeistä kisaa hienosti, Hirvonen sanoo ja uskoo, että vaisusta Suomen MM-rallista ei jää Rovanperälle mitään sen kummempia mörköjä.
Juttua korjattu 4.10.2021 klo 7.56: Jutussa kerrottiin aiemmin, että edellisen kerran suomalaisia ei nähty palkintokorokkeella vuonna 2014. Näin tapahtui kuitenkin vuotta aiemmin eli vuonna 2013.
Lue myös: