Liikenteessä vilisevien taksien määrän sanotaan kielivän siitä, onko talous nousussa vai laskussa.
Tänä syksynä taksibisnes on piristynyt, kun yhteiskuntaa on avattu.
Esimerkiksi Suomen suurimmassa taksinvälityspalvelussa Taksi Helsingissä tilausmäärät ovat kohonneet toimitusjohtaja Jari Kantosen mukaan pahimmasta koronakuopasta noin viiden prosentin kuukausivauhtia – joskin koronaa edeltävälle tasolle ei ole vielä päästy.
Nyt edessä on pikkujoulukausi ja kuljettajille olisi kysyntää.
– On aivan selvää, että kuljettajia tarvittaisiin lisää, jotta saisimme enemmän autoja ajoon. Töitä olisi nyt tarjolla, Kantonen toteaa.
Myös taksialan toisessa suuressa "tallissa", Lähitaksissa tarvittaisiin nyt kuljettajia. Kysyntää olisi erityisryhmiin pätevöityneille ammattikuljettajille, sillä yhtiö aloittaa vuodenvaihteessa kelakuljetusten ajamisen, kertoo Lähitaksin myyntijohtaja Sanna Salminen. Vaatimuksena on myös suomen kielen taito.
– Vaatimuksemme ovat aika tiukat. Erityiskuljetuksissa helposti nousee esiin vaatimus suomen kielen osaamisesta. Ja ajotaitoa meillä katsotaan tarkasti, pelkkä ajokortti ei riitä.
Pienemmillä paikkakunnilla huoli kelakyytejä ajavien taksien riittävyydestä on ollut tuttua jo pidempään.
Osa jätti taksin ratin korona-aikana
Taksialalta on poistunut yrittäjiä ja kuljettajia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficominjohtavan asiantuntijan Pasi Hautalahden mukaan taksilupien määrä kääntyi selvään laskuun korona-aikana.
– Kun tarkastelee kuluvaa vuotta, jokaista uutta taksilupaa kohden on kaksi peruttua, Hautalahti toteaa.
Kun taksiala vapautettiin kilpailulle heinäkuussa 2018, lupamäärä lähti Hautalahden mukaan nopeaan nousuun. Ennen uudistusta lupia oli kiintiömäärä 9 500. Huippu saavutettiin vuoden 2019 lopulla, jolloin lupia oli 12 300. Nyt määrä on pudonnut noin viidelläsadalla ja Hautalahti uskoo laskevan trendin jatkuvan.
Yksi syy lopettamisiin on Hautalahden mukaan taksiluvan peruuttaminen, jos lakisääteisiä toimia ei ole tehty määräajassa. Taksilain kolmen vuoden takaista uudistusta on nimittäin paikkailtu tänä vuonna lakimuutosten "korjaussarjalla", jossa kiristettiin taksiluvan ehtoja.
Tällä hetkellä Traficom esimerkiksi odottaa, että 700 täysin y-tunnuksetonta taksiyrittäjää hankkisivat tunnuksen määräaikaan mennessä. Hautalahti arvioi, että heistä pari sataa jättäytynee pois alalta.
– Ja luulisin lupamäärien laskevan edelleen, kun seuraavaksi alamme tarkistella ja kirjelmöidä ammatillisesta pätevyydestä.
"Investointikykyä puuttuu nyt, kun pitäisi sähköistää autokantaa"
Kaikki alalta lähteneet eivät suinkaan ole menettäneet lupiaan, vaan osa on lopettanut omasta tahdostaan. Taustalla näkyy kova myllerrys, jossa taksiala on ollut uudistuksen jälkeen, sanoo Taksiliiton puheenjohtaja ja taksiyrittäjä Kai Andersson.
Anderssonin mukaan ensin asiakkaat säikähtivät uudistunutta taksikilpailua, ylilyönnit söivät alan mainetta ja lopuksi tuli korona, joka vei loputkin ajot. Nyt pitäisi miettiä vähäpäästöisempään autoon siirtymistä, mikäli haluaa pysyä mukana tulevaisuudessa kuntien ja julkisten kyytien kilpailutuksissa.
– Olemme olleet taloudellisessa kurimuksessa. Investointikykyä puuttuu nyt, kun pitäisi alkaa sähköistää autokantaa. Epävarmuus ei ole vielä tasaantunut ja autoilijat miettivät, uskaltavatko uusia kalustoa.
Mistä tunnistaa rehellisen taksin pikkujouluna tolpalla?
Taksiuudistuksen valuvikoja tänä vuonna paikkaillutta lakimuutosten "korjaussarjaa" Anderssonin edustama Taksiliitto pitää askeleena oikeaan suuntaan. Liitto olisi tosin toivonut vielä enemmän viranomaisilta valvontaa pelisääntöjen noudattamiseen. Samoin toivoisi Taksi Helsingin Kantonen.
Hyvänä askeleena Taksiliiton Andersson pitää esimerkiksi syyskuussa tehtyä täsmennystä sääntöihin, joilla tolpalla päivystävien taksien tulee ilmoittaa hinnastonsa asiakkaille.
Kyydin hinta tai hinnan perusteet pitää kertoa asiakkaalle etukäteen. Taksitolpalla tämä tapahtuu käytännössä keltamustilla hintatarroilla autojen ikkunoissa. Niihin pikkujouluista kotiutujan kannattaa kiinnittää huomiota.
Tarrassa pitää näkyä selkeästi esimerkkihinta tyypillisestä taksimatkasta, jonka pituudeksi on määritelty 10 kilometriä ja kestoksi 15 minuuttia.
Andersson kehottaa ihmisiä valitsemaan rauhassa taksitolpalla haluamansa kyyditsijän, ensimmäiseen autoon ei ole pakko hypätä.
– Asiakkaalla on oikeus valita haluamansa palveluntuottaja, sillä se jos mikä ”sparraa” myös tarjoamaan hyvää palvelua.
Hintojen ilmoittamisen lisäksi pikkujoululiikenteessä kannattaa silmäillä, onko taksin katolla lain vaatima keltainen taksivalo ja auton sisällä taksamittari tai muu matkan tiedot kirjaava laite, kuittikone, kuljettajan nimi ja taksiluvan haltijan yhteystiedot. Niitä myös Traficom, poliisi ja Verohallinto syynäävät loppuvuonna tehovalvonnassaan.
_Voit keskustella aiheesta lauantaihin 23.10. kello 23 saakka.
_
Oikaisu 23.10. klo 12.28: Korjattu Traficomin Pasi Hautalahden titteli johtavaksi asiantuntijaksi.
Kelakyytien kuljettajista käydään kovaa kilpailua Satakunnassa