Väylävirasto on avannut Kemin Ajoksen meriväylän syvennysurakan kilpailutuksen uudelleen.
– Kilpailutus aloitettiin syyskuussa. Tavoitteena on saada sopimus aikaan helmikuussa, kertoo projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.
Väylän syventäminen on tarkoitus toteuttaa kahtena seuraavana avovesikautena eli valmista pitäisi olla syksyyn 2023 mennessä.
Kilpailutus keskeytettiin keväällä, koska tarjoukset olivat odotettua kalliimpia ja osittain ehtojen vastaisia. Viime kerrasta viisastuneena uusi kilpailutus tehdään neuvottelumenettelyllä.
– Näin pyrimme tarjoajien kanssa löytämään parempia ratkaisuja ja tapoja toimia. Yksi iso asia on, miten riskienjako toteutetaan, jotteivät urakoitsijat joudu laskemaan kohtuuttomia riskejä, Kivioja sanoo.
Hallituksen lisätalousarviossa syventämiseen esitetään 15,2 miljoonan euron lisärahoitusta, mikä toteutuessaan nostaa väylän syventämisen valtuutuksen 41,7 miljoonaan euroon.
Väylältä poistetaan yli miljoona kuutiota maata
Nykyiseltä väylältä ruopataan pois noin miljoona kuutiometriä maata 24 ruoppausalueella.
Kiviojan mukaan työ on vaativa, koska väylällä ei ole ns. suojapaikkoja muualla kuin satamassa.
Ajoksen väylän syventäminen kymmenestä kahteentoista metriin on tarpeen, jotta jopa 200 metriä pitkät ja nykyistä syvemmällä kulkevat alukset pystyvät saapumaan Kemiin.
Entistä suurempia laivoja ja lasteja tarvitaan erityisesti uuteen Kemin sellutehtaan valmistuttua.
Valtion töistä ensimmäinen osa on valmistunut
Väylävirasto jakoi väylän laajennushankkeen kahteen erilliseen urakkaan viime keväänä. Valtion urakoista ensimmäinen osuus on valmistunut.
1,2 miljoonan euron urakassa väylän sisäosaa on levennetty 200 metriin noin puolen kilometrin matkalta.
Ruopattu maamäärä on noin 100 000 kuutiometriä.
Satama-altaan laajennus tulee valmiiksi ennen talvea
Kemin kaupungin satamayhtiön vastuulla oleva satama-altaan laajennus puolestaan valmistuu ennen talvea. Tekninen päällikkö Jari Heikkilä kertoo, että satamassa rakennetaan myös uuden 400-metrisen laiturin ensimmäistä osaa ja tehdään tie-, infra- ja aluesähkötöitä.
Laiturista saadaan tänä syksynä valmiiksi noin puolet eikä se vielä ensi talvena palvele laivaliikennettä. Laiturin rakentaminen jatkuu ensi kesänä.
Kaikkiaan Kemin satamayhtiö investoi 43 miljoonaa euroa, jotta pitkät laivat pääsevät satamaan. Kaupunki takaa summasta noin 34 miljoonaa euroa.
Merilogistiikan parantaminen maksaa yhteensä lähes 70 miljoonaa euroa.
Lisää Lapin uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.