Kaskisissa Pohjanmaalla viime viikon tiistaina sattuneen tasoristeysonnettomuuden tutkinta etenee.
Poliisi on saanut selvitettyä, millaista nopeutta kolarissa osallisena olleet linja-auto ja ratatyökone kulkivat ennen onnettomuutta.
Tutkinnanjohtaja John Forslundin mukaan linja-auton nopeus on kolarihetkellä ollut 18 kilometriä tunnissa.
– Sehän ei riitä, kun on stop-merkki ja väistämisvelvollisuus, Forslund kommentoi.
Tutkinnanjohtaja pitää ajoa huolimattomana. Mediassa on myös esitetty aiemmin väitteitä bussin ylinopeudesta. Forslundin mukaan poliisin tutkima bussin piirturi ei antanut viitteitä ylinopeudesta.
– Ne olivat ilmeisesti yksittäisten matkustajien henkilökohtaisia kokemuksia tilanteesta.
Ratatyökone ei hidastanut tasoristeyksessä
Ratatyökoneen nopeus on juuri ennen kolaria ollut 35 kilometriä tunnissa. Poliisin mukaan ratatyökone ajoi samaa nopeutta jo 800 metriä ennen tasoristeystä.
Poliisi kertoi aiemmin tutkivansa tiistaiaamuna tapahtunutta onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Poliisin viime viikolla kertomien alustavien tietojen mukaan linja-auto ei ollut pysähtynyt stop-merkistä huolimatta, vaan oli ajanut suoraan tasoristeykseen. Sekä ratakuorma-auton että linja-auton kuljettaja puhalsivat nollat alkometriin.
Katso alla olevalta videolta, millaisia tuhoja törmäys aiheutti.
Ratatyökone oli Keitele-museon omistama ratakuorma-auto, joka veti yhtä museon makuuvaunuista. Yhdistelmä ja sen mukana olleet olivat suorittamassa rataosuudella laserkeilausta.
Onnettomuus tapahtui kello 7.53 Pyhän Eskilinkadun tasoristeyksessä Kaskisten keskustassa. Tasoristeys on vartioimaton.
Myös Onnettomuustutkintakeskus Otkes selvittää onnettomuuteen vaikuttaneita syitä.
Lue seuraavaksi: