Säännöllinen konttijunaliikenne Kotkasta Mussalon satamasta Kiinaan ja Japaniin on käynnistynyt kuluneen syksyn aikana.
Nurminen Logisticsin myyntijohtaja Marjut Linnajärvi kertoo, että tällä hetkellä Mussalosta Aasiaan lähteen kolmesta neljään konttijunaa kuukaudessa.
Junissa on 30–32 vaunua, jotka ovat 80 jalkaa pitkiä. Junien vaunuissa kuljetaan 41–62 konttia.
Eniten viedään teräs- ja metalliteollisuuden tavaraa sekä elintarvikepakkauskartonkia sekä paperia.
Suurin osa Mussalosta lähtevästä tavarasta ajetaan Japaniin ja Kiinaan. Jonkin verran rahtia on mennyt myös Vietnamiin ja Singaporeen.
Raiteille tavoitellaa lisää kontteja Ruotsista
Nurminen Logisticsin myyntijohtaja Marjut Linnajärvi arvioi, että junaliikenteen määrä Kotkan ja Aasian välillä kasvaa tulevaisuudessa. Ensi vuoden alussa Kotkasta Aasiaan lähtevien junien määrä voisi Linnajärven mukaan nousta kuudesta kahdeksaan kuukaudessa.
– Puutavaraviennin kysyntä myös junalla on kasvamassa. Japanissa kysyntä on kova erityisesti kalliimman puutavaran osalta, Linnajärvi sanoo.
Linnajärvi näkee, että Kotkassa on potentiaalia raideliikenteen kasvattamiselle Mussalon ja Hietasen satamissa.
– Kotkassa on merkittävästi parhaat mahdollisuudet kasvattaa raideliikennettä myös Eurooppaan Kotkan valtti on rajanläheisyys ja sieltä löytyy kansainvälisen tason satamatoiminnot.
Tulevaisuuden suunnitelmista Linnajärvi kertoo, että kaavailussa on avata Kotkan ja Ruotsin Norrköpingin välille laivayhteys. Tällä tavoin myös Ruotsin lähtevää rahtia voitaisiin purkaa Kotkasta raiteita pitkin Aasiaan ja Eurooppaan.